Gå til innhold

Noen grunn til ikke å kjøpe Canon 300D?

Anbefalte innlegg

Ser nå at Elkjøp selger dette kamera til 5995,-. Har ikke hatt digitalt slr kamera før, og er vel som nybegynner å regne. Budsjettet stopper omtrent på 6000,-. Er det da noen grunn til ikke å gå for dette kamera? Har lest at mange anbefaler D70 istedenfor dette, men da må en også ut med noen kroner mer... Koster objektiv til Nikon mindre enn tilsvarende for Canon?

Tror kanskje det blir et Canon 300D, om ingen vil fraråde det på det nåværende tidspunkt...

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen grunn til å ikke kjøpe det nei, veldig fornøyd med det jeg...

Men man får jo 350D til under 8 000, det er jo et bedre kamera, så hvis du klarer å vente litt til og evt spare litt mer penger, hadde nok jeg gått for dette hvis jeg var i samme situasjon...

AW

Lenke til kommentar

Vil kanskje tro at en jeg som nybegynner får like mye igjen for et 300D som et 350D, med tanke på at det faktisk er den bak kamera som tar bildene. Men hva med objektiver til 300D? Må en her ha nye og kostbare Canon objektiver, eller kan en bruke rimeligere objektiver også? Den linsen som er med kamera hos Elkjøp regner jeg med duger for en stund uansett. Liker ikke å handle på Elkjøp, men det er vel en annen sak.

Tar gjerne imot flere innspill på om 300D er det beste om dagen, for 6000kr.

Lenke til kommentar
Ser nå at Elkjøp selger dette kamera til 5995,-. [...]

Du kan antagelig spare noen kroner på å handle hos www.fotovideo.no.

De har for tiden huset til kr. 4990 og 18-55mm-objektivet til kr. 859. I tillegg trenger du et compactflash-kort. Elkjøp har 128MB CF-kort inkludert, men 128MB er sørgelig lite for et slikt kamera, spesielt hvis du bruker raw-format.

Ikke finn på å kjøpe pakkeløsningene fra fotovideo.no; det er mye dyrere enn om du kjøper kamerahus, objektiv og CF-kort separat.

Du kan spare ytterligere noen hundrelapper på å kjøpe et brukt objektiv.

Lenke til kommentar
Olympus E-300 får du vel for omtrent samme pris. Den har bedre optikk, høyere oppløsning, mange flere manuelle instillinger, selvrensende CCD, spot-måling.. osv

Men 300D har betydelig lavere støy ved høye ISO-verdier.

Når du sier E-300 har bedre optikk, regner jeg med at du sammenligner billigobjektivene i pakkeløsningene. Man kan selvfølgelig bruke andre (og dyrere) objektiver, og der er det større utvalg til Canon.

Jeg sier ikke at 300D nødvendigvis er et bedre valg. Det kommer an på dine prioriteringer.

Lenke til kommentar
Canon 300D, og forsåvidt alle andre dslr, er vel bedre enn digitale kompakt kameraer, uansett hvor billig objektivet er? Eller tar jeg feil her?

Hva betyr "bedre"? Joda, en dSLR kan f.eks. være langt kjappere og ha mer støyfrie bilder enn ditt kompaktkamera, men hvis du har et superbillig objektiv vil antakelig bildene bli dårligere (mindre skarpe, mer vignettering tec) enn om du brukte et bra kompaktkamera. Samtidig vil f.eks. autofokus bli treg om du har et tregt objektiv.

Så hvis "bedre" betyr "mange megapixler, raskere å slå på, mindre støy på høy ISO" har du nok rett, mens hvis "bedre" betyr "skarpere bilder" så tar du feil..

Lenke til kommentar
Men 300D har betydelig lavere støy ved høye ISO-verdier.

Når du sier E-300 har bedre optikk, regner jeg med at du sammenligner billigobjektivene i pakkeløsningene. Man kan selvfølgelig bruke andre (og dyrere) objektiver, og der er det større utvalg til Canon.

Jeg sier ikke at 300D nødvendigvis er et bedre valg. Det kommer an på dine prioriteringer.

Dette med den såkalte "støyen" på høye ISO-verdier er kameraverdens største hype. Dersom et kamera er bedre på alle områder, men har litt mer støy på ISO 1600, så mener Canon-fanboys at man må gå etter støyen. Dette er sludder og vås! Hvor ofte skyter de fleste egentlig på ISO 1600? Mitt råd til ALLE som ser etter DSLR er: Ikke hør på alle disse påstandene om støy. Alle DSLR er langt overlegne kompaktkameraer på dette området. Uansett hvilket DSLR du velger vil ikke støy være et problem. Glem støyen, og velg etter andre kriterier.

Om optikken er det følgende å si: Ja, jeg mente rimelige standardzoomer og kit-objektiver når jeg sa at Olympus er bedre. Kan si det slik: For å få et Canon-objektiv med samme egenskaper som kit-zoomen til Olympus E-300 må du ut med rundt regnet 5000 kr. Andre koster betydelig mer. Så Canon har gode objektiver, men de er skrekkelig dyre. For dyre for de fleste hobbyfotografer.

Lenke til kommentar

Jeg bruker mye iso 1600 på innendørsbilder fordi jeg ikke er så glad i blitz. Hadde disse vært fulle av støy, som de blir med et kompaktkamera hadde de vært ubrukelige. Så å si at støy og iso 1600 ikke har så mye å si, blir veldig feil for meg.

En av de store forskjellene på kompakt og speilrefleks er jo størrelsen på bildebrikken. En liten bildebrikke produserer vesentlig mer støy enn en stor. Dette er noe av grunnen til at E-300 ikke er så god på akkurat dette (bildebrikken er endel mindre enn på Canon og Nikon). For å presse prisene nedover lages det mindre brikker, da dette er en vesentlig kostnadsfaktor på et kamera.

Jeg synes forholdet mellom pris og kvalitet med hensyn til bildebrikker ligger på et passe nivå der Nikon og Canon etc. ligger i dag. Kommer nok aldri til å kjøpe meg et fullformat 35mm dslr med mindre prisen på disse faller betraktelig.

Lenke til kommentar

Dette med den såkalte "støyen" på høye ISO-verdier er kameraverdens største hype. Dersom et kamera er bedre på alle områder, men har litt mer støy på ISO 1600, så mener Canon-fanboys at man må gå etter støyen. Dette er sludder og vås! Hvor ofte skyter de fleste egentlig på ISO 1600? Mitt råd til ALLE som ser etter DSLR er: Ikke hør på alle disse påstandene om støy. Alle DSLR er langt overlegne kompaktkameraer på dette området. Uansett hvilket DSLR du velger vil ikke støy være et problem. Glem støyen, og velg etter andre kriterier.

Sludder og vås? Det er jo åpenbart at du som har et kamera uten mulighet til å bruke ISO 1600 ikke vet hva du snakker om. Faktisk så bruker jeg ISO 1600 veldig ofte, med bra resultat på min 20d. Anslår at ca 1000 av de 5000 bildene jeg har tatt fra desember til april er tatt ved ISO 1600. Og det gir meg helt nye muligheter til innendørs fotografering uten blits. Dessuten gir det meg mulighet til å skvise litt mer ut av mine F4 objektiver i dårlig lys utendørs. Dersom jeg kun hadde mulighet til å bruke ISO800 så hadde jeg måtte investere 12000 kroner mer i 2.8 objektiver for å kunne ta de samme bildene. (Ikke dermed sagt at jeg ikke ønsker meg disse da....)

Til alle dere som lurer på hva dere skal kjøpe, for all del ikke hør på rådet fra ShAvAnO! Det er etter min mening rett og slett et dårlig råd dersom du har planer om å ta bilde av andre ting enn stillestående motiver og alltid har et stativ for hånden.

Ta med ditt eget minnekort til en butikk og prøv det ut selv med forskjellige kamera, og ikke minst tenk etter hvor mange ganger du har opplevd å gjerne skulle hatt litt kortere lukkertid.

Lenke til kommentar

Høres ut som dere stort sett vil anbefale Canon 300D. Reiser fra England til Oslo fredag, så jeg legger nok turen innom FotoVido for å ihvertfall kjenne litt på kamera da, så får jeg se hva jeg velger.

Får en teste kamera der, med eget minnekort om en tar med det? FotoVideo i Oslo altså... Evt andre som tilbyr det, i Oslo?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei igjen.

Har fått tilbud om et Canon 300D, med 512MB brikke, og trådløs fjernkontroll for 4500.- levert på døren. Det følger med standard 18-55mm objektiv.

Kamera er kjøpt for ett år siden, i utlandet. Men dette har vel ikke noe å si, siden Canon har Internasjonal garanti?

Personen er til å stole på, og sier det ikke er noe riper i kamera, ellers også i topp stand.

Burd jeg slå til? Er vel 1000kr å spare i fohold til nytt, om ikke mer...

Lenke til kommentar
Har fått tilbud om et Canon 300D, med 512MB brikke, og trådløs fjernkontroll for 4500.- levert på døren. Det følger med standard 18-55mm objektiv.

Kamera er kjøpt for ett år siden, i utlandet. Men dette har vel ikke noe å si, siden Canon har Internasjonal garanti?

[...]

Jeg vil ikke ta for det gitt at alle Canon-kameraer selges med internasjonal garanti, og slettes ikke at denne garantien gjelder mer enn ett år.

Nå er det ikke så mange som selger 300D nytt lenger. Tror Elkjøp fortsatt har det til knapt 6000 kr. med 18-55mm. Så du betaler ca. 75% av ny pris, men får i tillegg et CF-kort og fjernkontroll. Det burde være OK når det er i topp stand, men jeg vil ikke kalle det et røverkjøp.

Lenke til kommentar

Nå er det stort sett Europa garanti, USA garanti osv. International garanti har forsvunnet for de fleste DSLR'ene, og også de fleste objektivene.

Dvs at er kameraet kjøpt i USA, må det sendes tilbake dit for garanti rep.

Forøvrig, er det (som skrevet over), ikke sikkert garantien varer mer enn et år, hvis kjøpt utenfor Norge.

Lenke til kommentar

Selger kjøpte kamera i Thailand, og mener det har internasjonal garanti. Kamera er et år gammelt ja, så da er det kanskje ikke garanti lengre. Må vel ikke sende det til Thailand om det skjer noe med det.

En oppklaring her hadde vært på sin plass:) Frister vilt å kjøpe kamera. Prøvde et onsdag, og falt pladask. Litt større og tyngre enn ventet, men det gjør ingenting...

Lenke til kommentar

Jasså ja. Sendte mail til selgeren, for å høre. Tror jeg slår til uansett... Ikke allverdens til pris, så får jeg passe godt på det, og heller bruke de 1500 jeg sparer på et ekstra objektiv etterhvert...

Men si gjerne ifra om du har peiling på Canon sine garantisaker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...