Gå til innhold

Er det mulig å inst XP uten å formatere?

Anbefalte innlegg

Hei!

Tittelen sier det meste. Problemet er at jeg på en PC har en ødelagt harddisk og en annen som funker. Vil ikke slette det som er på den fungerende, så lurte da på om det er mulig å installere Xp prof. uten å måtte formatere.

Takker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går bra, fyr løs.... mener installasjonen inkluderer muligheter til å fjerne gamle XPn også, om du har noen... altså uten å formatere disken. Bare husk å sette opp diskene slik at maskina starter opp på samme HD som du har OSet på, ellers kan det hende det vil være noe smårusk om du kjører fat32 partisjoner fremfor ntfs. Dem to siste tinga jeg sa burde ikke være noen problem, men jeg nevner dem uansett....

edit: glemte en ting, kan hende det ikke vil fungere om du kun har "logiske stasjoner", men alt slikt vil du få meldinger om før installasjonen starter... er bare å prøve med andre ord!

Endret av Synchromatic
Lenke til kommentar

Hei! takker for svar. Er litt usikker på om jeg tør å gjøre det, for har noen ekstremt viktige filer liggende der.

Har da ETT annet alternativ. Det er å prøve å få fiksa den som er "ødelagt".

Beskrivelse av hva som skjer når jeg startet opp maskinen.

-BIOS går fint.

-Så kommer det sånn ca annahver gang opp en melding om å "checke disken". Kommer da opp y/n=?

-Svarer jeg "y" begynner den å checke disken og da den kommer til fil nr. 4260 kommer meldingen: "segment is unreadable" og den blir IKKE ferdig med å "checke" disken.

-Svarer jeg "n", ser det ut som at alt skal gå bra og det ser ut som om Windows begynner å loade. Da får jeg meldingen "Services.exe unable to locate component. This application has failed to start because MSACM32.dll was not found. Re-installing the application may fix this problem." Så trykker jeg "OK" og får bare en svart skjerm hvor det ikke skjer noen verdens ting.

Hva skal jeg gjøre? Er det virus eller kan det være en fysisk feil? Har ingen anelse men håper noen her har det. :)

Lenke til kommentar

Alle dere som sier han bare skal sette in CDn og instalere, dere vet at dette går? Det er snakk om instalasjon fra cd uten operativsystem på disken fra før. Hvis han hadde hatt et operativsystem inne fra før hadde jeg vært enig med dere. Jeg stemmer fortsatt for at han må/bør sette opp en ny partisjon.

Lenke til kommentar

Har prøvd å installere XP på den herpa disken. Da kommer den til 17 % på copying files og så henger den seg, så det er åpenbart noe gæærnt med denne. Fil nødig formatere den, for det er viktige saker som ikke skal bli sletta der.

:hmm:

Lenke til kommentar

Det er viktige saker på den ødelagte også? da ville jeg satt den i maskina til en kompis som slave harddisk, og kopiert de viktige filene over til kompisen sin harddisk. For å så formatere den "ødelagte" og prøve å instalere XP.

Beklager hvis du ikke har venner, da blir dette vanskligere.

Lenke til kommentar
Beklager hvis du ikke har venner, da blir dette vanskligere.

Går bra uten venner også, det er bare å kjøpe en ny disk, formatere og legge inn OS på denne, og plugge på den tvilsomme harddisken etterpå. Ville uansett kjøpt en ny harddisk da den gamle kan kræsje igjen.

Lenke til kommentar

Det stemmer. har akkurat kjøpt en ny HD, så det blir ikke noe av. Kan prøve det som dere sa om å flytte disken over som slave på den andre maskinen min. Driver og lager musikk så har MASSE viktig som ikke skal bli borte, så må være litt forsiktig bare.

Fortsatt ingen som har skjønt det som har skjedd med den "ødelagte" disken???

Lenke til kommentar
så må være litt forsiktig bare.

Å legge nye filer på en disk du vil ha ut data fra er ikke forsiktig akkurat .

En "ikke fullstendig lesbar" disk du skal/må ha ut data fra må IKKE skrives til under noen omstendighet hvis man vil ha en fullstendig datarecovery av filer.

Hvis allokeringstabbeller o.l er korrupt på gjeldende partisjon(er) er det ingen garanti for at ikke "nye" filer under xp installasjonen overskriver andre data/filer .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...