Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL på analog linje med splitter - hjelp

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her å funderer litt på hva jeg skal gjøre.

vi har hoved telefonlinja som kommer inn i huset til en stikkontakt i stua, denne er det ikke koblet til noe telefon i det hele tatt (Tv'en står der), men inni kontakten har vi lagt et lagt en skjøtledning som er koblet videre til neste telefonkontakt i huset, hvor vi har koblet til en telefon, videre fra denne er det koblet til en 3dje telefonkontakt. Så alt er koblet i serie, hvor det er telefon på de to siste kontaktene men ikke på den første.

Så det jeg lurer litt på, kan jeg koble inn ADSL splitteren på kontakt nummer 2, da det er denne som har telefon koblet til seg. Jeg regner med at det er kun en spliter for å bruke når man bruker telefon på linja, eller hva?

Regner med at Bluecom og de andre levrandørene kan ha modemet sitt på en analog linje, eller er det noen som må ha ISDN linje?

Jeg spurte om dette forrige gang også mellom bluecom og NG, og da så det ut til at flere mente BC var bedre på pingen (skal spille på servere i utlandet, ned i EU). Men jeg så at Tele2 var litt billigere. så nå lurer jeg på følgende: Tele2 sin 2Mbits linje, BC, og Telenor, alle leverer 2Mbits linje, men hvilken er greiest når det gjelder ping.

Frankie

Tilbake til Norge igjen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter mine erfaringer så er det ikke så viktig hvilket uttak splitteren står på, men det som er viktig er at alle telefoner er koblet etter splitteren. Hvis du ikke gjør det vil du få støy på telefonen og miste nett når telefonen er i bruk.

Lenke til kommentar
Etter mine erfaringer så er det ikke så viktig hvilket uttak splitteren står på, men det som er viktig er at alle telefoner er koblet etter splitteren. Hvis du ikke gjør det vil du få støy på telefonen og miste nett når telefonen er i bruk.

Det er nok riktig observert. Det fungerer i de aller fleste tilfelelr. Det som kan skape problemer er dersom det er mange telefonuttak ellers i huset som står før splitter(selv om de ikke er i bruk) så kan de støye. dette pga. motstanden som sitter i telefonkontaktene.

Men for de aller fleste så har det liten eller ingen betydning. Det viktigste er at alle telefonenheter henger på telefonuttaket på splitter(også fax og evnt. alarm, modem osv.)

Lenke til kommentar

Om det er vanskelig å få til en praktisk løsning med en splitter, kan man kjøpe flere splittere som man plugger inn mellom veggkontakt og hver telefon/modem/alarm osv. Dette kan også være en billigere løsning (ca. 100 kroner pr. stk.) enn å kjøre en større omkabling.

Lenke til kommentar

Javel så det er faktisk mulig å sette inn en splitter i hver kontakt også, det har jeg ikke tenkt på, men hvis du sier det så.

============()<_____()¨¨¨¨¨¨¨¨

Hovedlinje,

()< Første kontakt uten telefon, men med en viderekobling

___()¨¨¨ Her har vi koplet inn en telefon, samt en videreføring til neste telefon.

Så du mener at jeg skal kunne kople inn en splitter på to av telefonene, hmm, skal kikke litt paa det jeg faktisk...Se om jeg får det til å fungere :) Takker for tipset.

Frankie

Lenke til kommentar

Det fungerer helt fint å bruke splitter på hvert telefonuttak om man av diverse årsaker ikke kan få til å plassere splitteren før første kontakt .

Dette har jeg prøvet hos noen som på grunn av kabling ikke kunne plassere splitteren der hovedkabelen kom inn til første kontakt .

Lenke til kommentar
Må bare si at dere er helt knupp altså. Ikke tvil om det nei. så da regner jeg med at det blir to splittere, en på kontakt nr2 for ADSLO modem og telefon, og en på kontakt nr3 for kun telefon. Dette fikser vi greit, takker folkens.

Frankie

Det er ikke nødvendig med 2 eller flere splittere, en holder i massevis.

I den førstekontakten så kobler du hovedlinjen inn (2 leder, rød og blå) inn på linje så kobler du fra tlf uttaket på splitteren til resten av tlf linjen dvs der hvor blå/rød var koblet sammen. Så på et anet par så kobler du bare ( bare 2 leder her også) som kan gå til modemet, enkelt og greit, gjort på en liten time. Dette forutsetter at du har litt verktøy som avbiter rj 45 kontakter og crimp tang da og eventuelt et krone verktøy.

Har du en alarm så koble denne først på linja etter splitteren, dette av sikkerhetsgrunner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...