Gå til innhold

Fakta om Diabetes - Spørsmål og svar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Aleck :thumbup:

Utrolig flott at du har tatt det så bra :) Har hatt diabetes snart et år nå, og jeg har ikke kommet i nærheten av hvor langt du har kommet! Men det kommer snart, det skal det ;) Flotte instillinger, du fikk opp øya mine nå ass  :D

Takk skal du ha

5942714[/snapback]

=D Det kommer nok, Pepsi-Max! Veldig glad for at jeg kan bidra litt

:thumbup: Syntes det er kjempeflott at vi kan "stå litt sammen" og prate med hveandre. Det gjør alt litt enklere for alle egentlig :)

Jeg er åpen for alle diskusjoner, siden dette er et tema som interesserer meg veldig. Jeg prøver hele tiden å holde en høy moral. Det hjelper meg lite om jeg depper over det hele tiden. Alle har selvfølgelig sine "down" perioder der de tanker over alt som er dritt med livet, men man kommer seg opp igjen og føler seg helt tipp topp!

Når jeg tenker meg om..

Dette har jo forandret hele livet mitt, men ikke bare på en negativ måte!

Jeg føler at jeg orker mye mer nå som jeg har fått noenlunde stabilisert blodsukkeret mitt. Jeg kan tilogmed jogge ned til toget uten å ha en gåpause mellom hver lyktestolpe :!:

Lenke til kommentar
Hva er det beste dere vet med å ha diabetes?

Og hva er den beste brusen syns du?

Pepsi Max, ingen over, noen ved siden av, mange under :p

5943463[/snapback]

Den beste brusen er uten tvil Fanta Free Orange :p

Jeg liker faktisk ikke brus med sukker i lengre :-o

Smakte på Solo her om dagen, men fysj! Det var altfor søtt og klissete.. Bah :p

Lenke til kommentar
Aleck  :thumbup:

Du virker så smart, positiv og reflektert :)

Hvor gammel er du?

Har visst fått meg ett nytt "diabetesforbilde" jeg ;)

Danke  :cool:

5944810[/snapback]

Oi, hehe :D

Diabetesforbilde faktisk :p

Var veldig moro å høre =)

Jeg er 16 år! Ekte 1989 modell :thumbup: Hadde vært skoi å prate nærmere.. PM for you :wee:

Lenke til kommentar

Den flotte tingen med diabetikere er at det ikke finnes noen bedre kostholdseksperter enn dere. Jeg gir en lang f i hvor lang utdanning folk har, hvilken skole de har gått på, hvilke bøker de har lest, og hvor mye kunnskap de sier de har om kosthold; er det noen jeg har lært så er det at de som kan sakene sine best når det kommer til kosthold, nettopp er diabetikere.

When in doubt, ask a diabetic. :yes:

Lenke til kommentar
Hva er det beste dere vet med å ha diabetes?

Og hva er den beste brusen syns du?

Pepsi Max, ingen over, noen ved siden av, mange under :p

5943463[/snapback]

Hva faen? Beste med å ha diabetes? Jeg skal nok tenke noen år før jeg kommer opp med et eneste svar der altså.. Hater det som pesten og er bare dritt det medfører..

Går nok mest i Sprite Zero og Fanta Free orange her.. Smaker ikke noe forskjell på noen av dem (kanskje jeg har drikki meg blind på de? :p ) uansett..

Lenke til kommentar

Hehe :)

Jeg prøver bare å få frem de bra sidene ved å ha diabetes, prøver å bli litt positiv for da går ting enklere for meg :)

Feks når jeg er lei, så kan jeg tenke på at " Jeg hadde aldri møtt den og den personen om det ikke hadde vært for diabetesen" og hadde kanskje blitt i bedre humør.

Endret av Pepsi-Max
Lenke til kommentar

Jadda! Har dere lest dagens VG? Side 13!

Virker som en løsning på problemene våre er nærmere enn vi tror! De har på rikshospitalet allerede kurert 9 stk (var det vel?) ved å sette celler rett inn i blodårene. Det er gjort på en halvtime og langt mindre farlig og krevende enn å transplantere en hel bukspyttkjertel! Men de har fortsatt ikke funnet noen løsning på hvordan man blir helt kurert, for så langt de har kommet i dag må de visst sette inn nye celler med jevne mellomrom etter det jeg forsto i artikkelen..

Jeg ble så sinnsykt vilt glad når jeg leste dette! Virker som jeg sa som om vi er nærmere en løsning enn man kan tro! :love:

Lenke til kommentar
Jadda! Har dere lest dagens VG? Side 13!

Virker som en løsning på problemene våre er nærmere enn vi tror! De har på rikshospitalet allerede kurert 9 stk (var det vel?) ved å sette celler rett inn i blodårene. Det er gjort på en halvtime og langt mindre farlig og krevende enn å transplantere en hel bukspyttkjertel! Men de har fortsatt ikke funnet noen løsning på hvordan man blir helt kurert, for så langt de har kommet i dag må de visst sette inn nye celler med jevne mellomrom etter det jeg forsto i artikkelen..

Jeg ble så sinnsykt vilt glad når jeg leste dette! Virker som jeg sa som om vi er nærmere en løsning enn man kan tro!  :love:

5966821[/snapback]

Oi! :blink:

*løpe og kjøpe VG*

Lenke til kommentar

moro :D har diabetes type 1 jeg og, hatt det i litt over 2 år nå.

Diabetes type 1 er noe du har hele livet, eneste er at du har fått en diagnosen. Jeg kan godt komme med erfaringer hvis folk lurer, for det siste året har jeg ikke brydd meg noe om diabetes og latt det gå rett til helvette(er på god vei til å få normalt blodsukker igjen(hadde snitt på over 20 i blodsukker))

Jeg er også Styremedlem i Ungdiabetes Østfold, det er en underseksjon av Norsk Diabetes forbund, det er for ungdom mellom 14-25 år.

Så er det noe dere lurere på, så bare ta kontakt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Hei!

Hvordan går det med dere andre diabetikere i sommervarmen?

Har noen av dere sett en bra film eller lest en god bok som handler om diabetes som anbefales? (feks hovedpersonen har diabetes, fins jo mange slike bøker om feks blodkreft, men aldri funnet om diabetes)

Takk for hjelp =)

Lenke til kommentar

Genial tråd folka!

Er så mange som ikke har peiling på Diabetes(eller sukkersyke som det så idiotisk blir kalt).

Selv mine beste venner har ikke peiling på hva de skal gjøre hvis jeg skulle gå i koma, og det på tross av at jeg har forklart det 120 ganger!

Er selv ei jente på 16.5 (blir 17 i November) og har hatt Diabetes type 1 siden jeg var 4 år, dvs. 12.5 år.

Jeg bruker Insulinpumpe av merket Medtronic MiniMed (Paradigm).

Jeg klarte i år å gå ned fra en Hba1c på 11.5 til 7.5 så jeg stortrives for tiden.

Jeg har brukt insulinpenner opp gjennom, skiftet til Lantus for ett eller to år siden(husker ikke eksakt) og begynte med insulinpumpe i Januar i år.

Er kjempe fornøyd!

Bare å spørre meg hvis dere lurer på noe, vil si at jeg har temmelig god peiling :p

Jeg har også god peiling på kosthold - noe de fleste Diabetikere har :p

Endret av Kiter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...