Gå til innhold

Fakta om Diabetes - Spørsmål og svar

Anbefalte innlegg

Erlend RU:

Hvem pumpe har du? Så du anbefaler ikke pumpebehandling?

Trist å høre at den ikke funker så bra for deg..

Hehe, nei, er ikke så mye liv på ungdiabetes sitt forum. Men er litt mer liv inne på ungdiabetes.se  :yes: Der pleier jeg å ta meg en titt

5934397[/snapback]

Ehm jo egentlig.. Sinnsykt glad jeg slipper sprøyter og alt det, men det er bare det at pumpa er så teit. :p Den funker jo helt flott, og jeg får i meg det jeg skal ha og sånt.. Det er vel egentlig mest det at jeg er lei alt sammen, og da går det kanskje litt utover pumpa siden jeg har på meg den hver dag og greier.. Litt vanskelig å forklare egetnlig..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Yay!

En slik tråd har jeg letet etter, fint å finne til slutt. :)

Har selv hatt diabetes i 9 år nå, begynner vel å bli ganske vant med det nå. Har brukt pumpe siden september 02, og er meget fornøyd med det. Blodsukkeret og slikt er nok mindre fornøyd med det desverre..

Pumpen gjør det for min del veldig enkelt, slik at det hender jeg glemmer av hele sykdommen, med målinger og setting av insulin til måltider. Ikke veldig lurt for å si det sånn. HbA1c'en er deretter, ikke spesielt bra. Sist jeg var på kontroll var lå den vel på omrking 9,5. Alt for høyt til min alder.

Prøver å overbevise meg selv til å passe mer på, måle blodsukkeret oftere, og regulere deretter. Desverre ser det liksom aldri ut til å bli noe av det, går et par uker etter kontrollen før jeg er tilbake på gamle vaner.

Trening er god sort, hjelper på å holde blodsukkeret nede, og man føler seg generelt bedre.

Trening med blodsukker på over 12 funker ikke så godt, blir slappere, og greier ikke å yte fullt ut.

Har forresten vært avbildet i en artikkel i Norges Diabetesforbund, hvis noen er medlem der, i en artikkel om medlem nr. 25 000 i forbundet (jepp, det var meg! :cool: ).

Pumpen jeg bruker er forresten av merket "Disetronic", og heter "D-TRON plus".

Er veldig fornøyd med denne, den bråker ikke (som nevnt av ErlendRU), og har ellers ikke hatt noen store problemer med den. Skal sies at jeg har hatt krasj med den en gang, som førte til at jeg fikk sendt en ny (brukte 1 dag å få den i postboksen! :D ). Fikk også nesten en krasj på den da jeg prøvde å modde inn oppladbare batterier (funker ikke), men den ble i orden igjen etter det. Klagde på elektronisk feil når jeg koblet til..

Lenke til kommentar

Explorer: Har sanme problem som deg med at etter en kontroll måler jeg ganske ofte, men så blir det lenger og lenger mellom hver gang jeg måler meg.

hba1c'en min er ganske alt for høy.. Tror den var på 10,3 elns sist måling. Jupp, er medlem i Norges Diabetesforbund. Har selv hatt ting på trykk der 2 ganger, selv om det er mest mamma som pusher på med sånne ting. Ene gangen var det et dikt (som jeg fikk 6er på. Norsk eksamen i 10. klasse =D ), og andre gangen var det 2 sider om det å reise på interrail med diabetes.

Hovedgrunnen til at jeg ikke vil begynne på pumpe er nok den at jeg er redd for å bli mer handicappet av den, samt at jeg er redd folk vil få et helt annet førsteinntrykk av meg hvis de så pumpa..

Har et lite problem jeg sliter med egentlig, og det er det at jeg setter litt for lite insulin ofte når jeg spiser, for jeg hater så sinnsykt å få føling. Så for å unngå det setter jeg ubevist litt for lite korttidsvirkende. Noen andre enn meg som gjør noe alâ dette?

Bra du fant tråden, forresten! Den var jo ganske gammel, men fått litt liv i seg nå! :D

Selv syntes jeg det er flott at vi har et medium der vi kan diskutere sånt! Jeg har ihvertfall nytte av det!

Lenke til kommentar

Har et lite problem jeg sliter med egentlig, og det er det at jeg setter litt for lite insulin ofte når jeg spiser, for jeg hater så sinnsykt å få føling. Så for å unngå det setter jeg ubevist litt for lite korttidsvirkende. Noen andre enn meg som gjør noe alâ dette?

5936519[/snapback]

Nei det har vi ikke hørt om :roll:

Noen her som har fått skikkelig føling da? Mister bevistheten osv.. Jeg har heldigvis ikke det, ikke spesielt keen på det heller..

Lenke til kommentar

For min del ihvertfall så har aldri pumpa vært noen hindring eller handicap. Den ligger i høyre bukselomme, her er den tilgjengelig slik at jeg kan klemme på utsiden av buksen for å sette insulin (er utformet slik at man finner rette knappene, og den vibrerer når man trykker, så man vet om man faktisk setter noe).

Ganske kjekt også, hvis man mot all formodning skulle være i en situasjon der man kjenner at blodsukkeret begynner å bli lavt, men har ikke muloghet for å få sukker. Med pumpen så kan man da kutte ut/stille ned leveringen av insulin i f.eks. en time. Ettersom man da kun har hurtigvirkende insulin i kroppen så vil ikke blodsukkeret gå mye mer ned, og etter en halvtimes tid vil oftest blodsukkeret begynne å gå opp igjen (med mindre man har satt en for høy dose, som ligger å virker).

Ellers så er den ikke noen hindring i klassemiljøet på skolen, folk i klassen kan finne på å spørre om hva det er for noe, og forstår det raskt når man sier det er i forbindelse med diabetesen.

Har forresten også blitt spurt om hva det er for noe, når jeg går gjennom sikkerhetssjekken på flyplasser. Blir aldri bedt om å fjerne den når jeg sier at det er i medisinsk sammenheng.

Hvis det er noe som frister så bør du absolutt prøve det, og se om det er noe du føler fungerer. Hvis du ikke liker det, så er det jo ingen som hindrer deg i å gå tilbake til penner med langtids, og hurtigvirkende insulin igjen.

Jeg prøvde det en gang jeg var fri for batterier i pumpen på ferie. Ble gående uten batteri i en uke, så var nødt å bruke pennene som jeg hadde med (bestandig ha med på ferie, hvis pumpen feiler). Synes det var knotete å måtte begynne å stikke for hver gang jeg skulle ha insulin, og var glad da jeg fikk pumpen tilbake. :)

Lenke til kommentar

5936519[/snapback]

Nei det har vi ikke hørt om :roll:

Noen her som har fått skikkelig føling da? Mister bevistheten osv.. Jeg har heldigvis ikke det, ikke spesielt keen på det heller..

5936780[/snapback]

Den er jeg godt kjent med... Ikke spesiellt gøy å våkne opp på sykehuset og ikke vite hvor du er..

Lenke til kommentar
Dere med pumpe:

Du føler deg liksom ikke lenket til noe hele tiden da? Og åssen er den ved idrett? Og søvn?

5938205[/snapback]

Både ja og nei for min del.. Man blir på en måte vant til det til slutt..

Når man er i fysisk aktivitet tar man den av seg, det gjør hvertfall jeg.. Så lenge det ikke strekker seg over 4timer eller hva det var..

Når jeg sover har jeg den ved siden av meg bare.. Begynte på sykehuset med et belte til å ha rundt magen man kan ha den i, men det var bar plagsomt.. Jeg turte til slutt å ha den løst i senga, og det funker kjempebra for meg.. Var litt redd for at stikkegreia skulle dette ut, men har ikke opplevd dette.. Men så fester jeg den med sportstape også da, så skal litt til :roll:

Lenke til kommentar

FLOTT TRÅD =D

Dette er noe som angår veldig mange. Fler og fler faktisk.

Jeg har Diabetes Type 1. Fikk vite at jeg hadde det dagen før nyttårsaften 2005. Jeg har altså vist om det siden starten av 2006.

Jeg tok det litt tungt i starten, emn kom ganske fort inni det. Merkelig fort egentlig :D

Jeg ser ikke på Diabetesen som et hinder, jeg ser på det som en lifsstil. Jeg ser heller ikke på Diabetes som en sykdom. Jeg er ikke syk så lenge jeg tar insulin og klarer å holde blodsukkeret i sjakk =) INSULIN IS NOT A CURE!

Jeg kan spise nesten hva jeg vil. Eller jeg kan egentlig spise hva enn jeg vil så lenge jeg tar insulin som veier opp til sukker -og fettinnholdet i det jeg spiser eller drikker. hba1c'en min har ligget på 5-6 de to siste gangene jeg har målt, noe jeg er veldig fornøyd med =)

Var veldig skeptisk i starten med alt det er med nålestikking, måling av blodsukkert e.t.c. Men når jeg var kommet et par uker ut i det fant jeg ut at det var ikke så riktig ille. Har regna litt på det og har kommet frem til at jeg bruker ca 20 sek +/- på å måle blodsukkeret (gjøre klar teststrimler og stikkepenn, stikke meg, påføre blod, rydde opp). Jeg bruker også ca 20 sek +/- på skyte insulin i magen. (gjøre klar penn med kanyle, stikke, sprøyte, rydde opp). +/- noen sekunder bruker jeg ca 1 minutt på hele prosessen. Når jeg regner at jeg gjør dette ca 6 ganger om dagen er det ikke så ille. 6 minnutter av en hel dag på 24 timer er ikke mye. Det blir til en vanesak, slik alle andre pusser tennene hver dag eller går på do når de føler for det.

Jeg bruker nå et Freestyle MINI måleapparat som funker utrolig bra og er ikke så stort å bære med seg. Det går fint å ha den i beltespennen/lommen uten at det ser dumt ut. Selv foretrekker jeg å ha den i en sekk eller liknende :p Jeg bruker den nye NovoPen 4 som både ser litt tøff ut og har en enkel og praktisk beholder der du får plass til kanyler og både den langtidsvirkende og hurtigvirkende insulinpennen uten at det tar så altfor mye plass og så det ikke roter så mye. Som nødproviant i tilfelle føling e.t.c. har jeg alltid med meg tre-fire druesukkertabletter i lomma. På litt større ting har jeg med meg en tube HYPOSTOP. Vennene mine får også en hypostop når jeg er på lengre turer så de kan gi meg det hvis det skulle skje noe.

Som sagt, ser jeg ikke på diabetesen som et hinder i hevrdagen, men som en lifsstil. Jeg har tilogmed lært meg å ssette insulin mens jeg går bortover uten at det gjør vondt =D Så jeg kan gjøre to ting samtidig. Jeg var på The Gathering for første gang for et par dager siden og merket nesten ikke noe til diabetesen i det hele tatt. Det gikk ubersmud, og jeg drakk brus (lettbrus såklart :p) og spiste godteri i begrensede mengder. Merket lavt blodsukker tre-fire ganger, men det ordnet seg. Søvnen og måltidene var litt verre siden et stabilt blodsukker avhenger av regelmessige måltider og regelmessing og nok søvn. Det var selvfølgelig litt kjipt å spise når de andre ikke gadd, og sove når de andre ville være oppe hele natten, men det gikk kjempefint =D Jeg døgna en natt, og det gikk bra. Føler meg helt fin.

Tja, det var litt om MITT syn på diabetes. Andre kan jo mene helt det samme. Men for andre fellow teenagers tror jeg de føler det samme som meg. Jeg er 16 år :thumbup:

Vurderer å prøve insulinpumpe, men føles kjipt å ha den på seg hele tiden. SPesielt om sommeren med tanke på stranda og bading e.t.c. Kan noen anbefale det? Er det verdt å prøve?

Lenke til kommentar

Hei, jeg lurte på om jeg begynner og få diabtes :(

Og det er kjipern, imat jeg HATER sprøyer, og springer gjerne fra dem, i en alder av 16 :p

Jeg har ofte vondt i hode, jeg er slapp ( manglende hemoglobin/jern? ) og mange ganger når jeg skal gå opp til middag feks, så detter jeg nesten sammen, og får nesten en blackout.

Jeg sliter også med Veldig dårlig hukommelse, husker ikke hvor jeg var forige dagen osv. Dette er nok det værste.

Lenke til kommentar
Hei, jeg lurte på om jeg begynner og få diabtes :(

Og det er kjipern, imat jeg HATER sprøyer, og springer gjerne fra dem, i en alder av 16 :p

Jeg har ofte vondt i hode, jeg er slapp ( manglende hemoglobin/jern? ) og mange ganger når jeg skal gå opp til middag feks, så detter jeg nesten sammen, og får nesten en blackout.

Jeg sliter også med Veldig dårlig hukommelse, husker ikke hvor jeg var forige dagen osv. Dette er nok det værste.

5941252[/snapback]

Hvor lenge har dette pågått? Vært veldig tørst i det siste? Problemer med øynene?

Du burde kanskje vurdere å oppsøke en lege..

Med meg så begynte det med at jeg drakk og pissa noe helt forjævlig, men det var jo midt på sommeren, så det var jo ikke så rart tenkte vi da.. Så plutselig over natta mista jeg nesten hele synet.. Så så vidt 2 meter framover. Så vi dro til legen da, og jeg fikk time hos øyelege fordi det var en turnusgreie der som ikke hadde peiling.. Så gikk det noen dager og jeg ble bare verre og verre så mamma ringte igjen til legen og fikk ny time umiddelbart da, så ble det konstatert at jeghadde diabetes og ble sendt rett til sykehuset hvor jeg var i 14 dager.. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Nei, er ikke sånn kjempe tørst, eller jo, litt, noenganger så drikker jeg kanskje 1L vann ( ! ) om gangen osv.

Synet er bra. Men når jeg har vondt i hue, så tar jeg meg et par slurker cola, så går det over.

Jeg spiser poteter og kjøttkake middager hver dag, ikke kjøttkaker kanskje, men vanlig mat da, gryte osv. Pizza blir det kanskje 1 gang på 3-4uker.

Cola er det vel kanskje 1 halvliter - 1L i uka, ikke så mye med godteri.

Vart kanskje 4-6mnd :p

Liker ikke legen , de bare gjør vondt verre :(

Endret av FirstPrice
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg er selverklært hypokonder og diabetes er en av sykdommene jeg har trodd jeg har hatt. Det ligger mye i mentaliteten, iallfall hos meg. Jeg testet meg to ganger, var altså frisk. I den perioden jeg trodde jeg hadde det, fordypet jeg meg veldig i sykdommen og har ganske gode kunnskaper om Diabetes, da spesielt type 2. En ting jeg lurer på er om type 1 fører med seg de samme senkomplikasjonene som type 2? Kroppen har ikke godt av et veldig varierende blodsukker, noe jeg har inntrykk av at type 1 diabetikere sliter med, spesielt dem som bruker kortvarig insulin.

Lenke til kommentar

Aleck :thumbup:

Utrolig flott at du har tatt det så bra :) Har hatt diabetes snart et år nå, og jeg har ikke kommet i nærheten av hvor langt du har kommet! Men det kommer snart, det skal det ;) Flotte instillinger, du fikk opp øya mine nå ass :D

Takk skal du ha

Lenke til kommentar
Ja, men hvis de ikke spesifikt leter etter tegn på diabetes?

5942265[/snapback]

Tror de ser det på blodprøvene om du har høyt blodsukker, så sjekker de hba1cen (eller hva det het) og sjekker om du har hatt gjennomsnitlig høyt de siste 3 månedene.. Det skjedde hvertfall med meg. Kan jo godt være at de ikke ser det hvis de ikke ser spesifikt etter det, men hvis du kommer med tegn til diabetes er nok det ganske sannsynlig at de ser etter det (håper jeg :p )

FirstPrice: Hvis du har gått sånn de siste 3-4 månedene er det nok ikke type 1 hvertfall.. Hadde nok blitt alvorlig sjuk av å gå så lenge uten insulin når kroppen trenger det.. Men kanskje det er type2 som kan reguleres med matbruken.. Jeg skal ikke si noe om det, men hadde jeg vært deg hadde jeg gått til legen samme hvor skumle de er..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...