Gå til innhold

Fakta om Diabetes - Spørsmål og svar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er også sytten nå, født i 88.

Hatt diabetes i snart ett nå, men fortsatt masse å lære.. Svinger veldig mye jeg, masse følinger.. Er flaut sammen med folk det..

Heldig som har en sånn mor du :) Høres gøy ut! Åssen taklet du det, med tanke på varmen og oppbevaring av insulin + sikkert et litt uregelmessig liv?

Diabetesen har ikke gjort noe med livskvaliteten min. (forutenom endel down-perioder...) Det gjør meg ikke noe, men selvfølgelig er det jo en del det setter stopper for, men jeg har som motto at vil man så kan man ;) Diabetesen skal ikke få stoppe meg.

Lenke til kommentar

Flott holdning med det mottoet ;)

Insulinen ble oppbeavrt i noen speisalposer som vi fikk tak i beregnet på akkuratt det(ja, det finnes faktisk :p ) Det ble passet på at det alltid var mat tilgjengelig i tilfelle jeg fikk føling. Alt i alt en veldig grei og gjennomførbar tur, det eneste som krevdes ekstra var litt planlegging.

Jeg avskyr føling, og foretrekker å ligge høyt istedenfor lavt... Dette har resultert i at jeg før føling allerede ved et blodsukker på ca. 5.5, noe som er elt for høyt... Løsningen på det er å tvinge meg selv til å ha lavt blodsukker vistnok... Ikke veldig fristende. En ting jeg har erfart er at det er nesten alltid er best å være åpen med diabetes, og ikke skulle "skjule" det for folk som man ikke kjenner så godt.. Gjorde det litt i starten, men etter hvert ble det liksom bare for dumt. Det er da ikke noe å være flau over :)

Jeg bruker forresten Insluatard og Novorapid (tøffeste navnet =D )! 5mm kanuler tror jeg det var jeg hadde :p

Lenke til kommentar

Heya! Fint det blei litt liv i denne tråden igjen. Jeg har selv brukt både penner og pumpe, men bruker nå penn igjen. Pumpen min streiket etter 1 års bruk, så derfor føler jeg meg tryggere og friere med penn.

Når det gjelder diabetesen generelt så suger det ti** i hel****. Det er noe jevla crap for og si det slik. Mange down perioder pga blodsukker som går slik det vil selv. Har ligget på en bue som gikk oppover helt siden jeg fikk det på hba1c, men ved siste sjekk så var den gått ned igjen, (Endelig).

Koselig at det er flere med Diabetes type 1 på dette forumet. Kanskje vi kan ha diabetes rekka på TG07 \ TG08? Hvem vet?

:)

Lenke til kommentar
Jeg bruker pumpe.. Har kontroll, men hater alt sammen som pesten.. :confused:

5932533[/snapback]

Hvor lenge har du hatt diabetes? Funker pumpa di bra? Fornøyd med pumpebehandling? Vært pumpebehandlet lenge?

5932636[/snapback]

Fikk det i august 2004. Er 16 nå. Pumpa funker som den skal den, men jeg synes den er helt jævlig.. Glad jeg slipper sprøyter, men den pumpa tar knekken på meg altså.. Stor, klumpete, stygg, upraktisk, bråker som et uvær, bare dritt.. :p Det er vel størrelsen som er verst. Faktisk.. Bare i veien..

Vet jeg hadde gitt rimelig mye for å bli kvitt det. Gleder meg til den dagen forskerne finner en løsning på alt sammen og kan kurere hele dritten.. Og jeg personlig tror ikke det tar så lang tid. 10 år kanskje?

Det jeg har savna litt er et eget diskusjonsforum elns for diabetesfolk, en side som alle vet om på en måte.. Det er et forum på ungdiabetes.no, men det suger balle.. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Jeg pleier å få masse brev og invitasjoner til masse sånne pizzakvelder og div, men har aldri dratt på noe av det.. Har egentlig ikke hatt noe interesse for det, og tror ikke jeg kommer til å få det heller. Tror heller jeg hadde vært litt mer åpen på et eget forum f.eks enn jeg egentlig er i rl.

Lenke til kommentar

Type 1 kan man få når som helst uten forvarsel, som skjedde med meg (og alle de andre her virker det som). Type 2 kan man få med veldig usunt kosthold og levestil ja (usikker på om man kan få det sånn plutselig.. :hmm: ), det er flere og flere ungdommer som får type 2 nå for tida også..

Lenke til kommentar
Type 1 kan man få når som helst uten forvarsel, som skjedde med meg (og alle de andre her virker det som). Type 2 kan man få med veldig usunt kosthold og levestil ja (usikker på om man kan få det sånn plutselig.. :hmm: ), det er flere og flere ungdommer som får type 2 nå for tida også..

5933685[/snapback]

Så jeg som lever ganske sunt kan få diabetes da? Det viste jeg ikke!

2.Ja masse ungdommer drikker 1-2 l brus om dagen :confused: Osv Ikke rart man får sukkersyke da.

Lenke til kommentar
Flott holdning med det mottoet ;)

Insulinen ble oppbeavrt i noen speisalposer som vi fikk tak i beregnet på akkuratt det(ja, det finnes faktisk :p ) Det ble passet på at det alltid var mat tilgjengelig i tilfelle jeg fikk føling. Alt i alt en veldig grei og gjennomførbar tur, det eneste som krevdes ekstra var litt planlegging.

Jeg avskyr føling, og foretrekker å ligge høyt istedenfor lavt... Dette har resultert i at jeg før føling allerede ved et blodsukker på ca. 5.5, noe som er elt for høyt... Løsningen på det er å tvinge meg selv til å ha lavt blodsukker vistnok... Ikke veldig fristende. En ting jeg har erfart er at det er nesten alltid er best å være åpen med diabetes, og ikke skulle "skjule" det for folk som man ikke kjenner så godt.. Gjorde det litt i starten, men etter hvert ble det liksom bare for dumt. Det er da ikke noe å være flau over :)

Jeg bruker forresten Insluatard og Novorapid (tøffeste navnet =D )! 5mm kanuler tror jeg det var jeg hadde :p

5932680[/snapback]

Hørtes ut som en flott tur :) Enig med deg om at det ikke er noe å være flau over, men.. er ikke det jeg er mest åpen om..

Jeg bruker også Insultard og NovoRapid ;) Slik jeg har "forstått" det er det det vanligste :hmm: Har 6mm kanyler. Hva med dere andre?

Føling er ikke særlig gøy nei.. Men føling ved et blodsukker på 5.5? WOW! :ohmy: Hva er ditt hba1c?

Kan jo gjøre ganske mye underholdende med lavt blodsukker :p

Jeg vet liksom ikke helt hvordan jeg skal si det til andre jeg. Hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Når det gjelder diabetesen generelt så suger det ti** i hel****. Det er noe jevla crap for og si det slik. Mange down perioder pga blodsukker som går slik det vil selv. Har ligget på en bue som gikk oppover helt siden jeg fikk det på hba1c, men ved siste sjekk så var den gått ned igjen, (Endelig).

5933087[/snapback]

Da er vi to.. Hvis jeg skal ha noenlunde kontroll må jeg ha helt like dager, spise det sammen, gjøre det samme osv. Men DET gidder jeg ikke ass. Men blodsukkeret blir ikke akkurat bedre av at en er trist og lei. Men, et lyspunkt er jo at jeg har et bra hba1c til tross for svingningene :) Satser på at alt blir bedre nå som jeg bare blir bedre og bedre kjent med sykdommen.

Lenke til kommentar

Erlend RU:

Hvem pumpe har du? Så du anbefaler ikke pumpebehandling?

Trist å høre at den ikke funker så bra for deg..

Hehe, nei, er ikke så mye liv på ungdiabetes sitt forum. Men er litt mer liv inne på ungdiabetes.se :yes: Der pleier jeg å ta meg en titt

Endret av Pepsi-Max
Lenke til kommentar

Hmm, Diabetes 2, er ikke det hvor de cellene produserer for lite? Er det mulig og bli kvitt denne sykdommen ved regelmessig trening? Altså etter man har fått den? Hva slags symptomer ville 2'ern gitt dersom man hadde det, men ikke fått stilt diagnosen?

Mvh Sweet

Lenke til kommentar

Jo, ved diabetes type 2 produserer cellene for lite insulin og insulinet funker for dårlig = altså blir blodsukkeret for høyt.

Man vil få lavere blodsukker av trening, bedre kosthold og vektredusering, men for mange er ikke det bra nok, så de trenger blodsukkersenkende tabletter (om jeg har forstått riktig og lest riktig)

Symptomer på type 2: (hentet fra mozon.no)

Hvis du krysser av ett eller flere punkter under, bør du i nær fremtid få undersøkt om du har diabetes.

- Tørster mye og har rikelig vannlating

- Har ofte soppinfeksjoner i underlivet

- Har følt deg trett og slapp i lengre tid uten åpenbar grunn

- Har høyt blodtrykk

- Har angina pektoris, har hatt hjerteinfarkt eller hjerneslag

Du kan lese mer på www.diabetesinfo.no, www.diabetes.no, www.apotek1.no og www.mozon.no :)

Lenke til kommentar
Hmm, nei ser ikke sånn ut at jeg har noen av de.. Aldri hatt noe sopp infeksjon heller.. Moren min går og tror jeg har masse sykdommer.. Får litt noia noen ganger jeg.. :hmm:

5934546[/snapback]

Ta deg en tur til legen ;) bedre å gå å få sjekket og finne ut at det ikke er noe feil, enn å la vær å gå og så kanskje være syk..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...