Gå til innhold

Fakta om Diabetes - Spørsmål og svar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, jeg har diabetes :)

Det hadde vært greit å fått samla litt folk som har diabetes, og utveksle litt erfaringer, problemer osv.

Eventuelt kanskje lage en informasjonstråd der hvor man forklarer hva diabetes egentlig er, og hvordan andre bør forholde seg til det...

:)

Lenke til kommentar
Hva gjør Sukkersyke 1? :blush:

ja nå ble jeg litt usikker jeg og..

Er det 1 som er medfødt?

Og 2 som du får som følge av dårlig livstil?

Hva gjør egentlig diabetes med kroppen sånn fysisk sett ?

1 trenger ikke å være medfødt.. kan få det når som helst...ingen som veit hvorfor..

2 kan du få av veldig dårlig livsstil ja..

Lenke til kommentar

Type 1-diabetes

Rundt 25.000 nordmenn har type 1-diabetes.

Type 1-diabetes - også kalt insulinavhengig diabetes - oppstår i alle aldersgrupper, men er mest vanlig hos barn, ungdom og unge voksne. Sykdommen skyldes at de insulinproduserende cellene (betacellene) i bukspyttkjertelen er ødelagt. Av grunner vi ikke kjenner til har kroppens eget forsvarsapparat (immunapparatet) oppfattet betacellene som fremmedelementer og ødelagt dem. Sykdommen starter ofte med kraftige symptomer og diagnosen blir derfor raskt stilt.

Personer med type 1-diabetes må ha insulintilførsel i form av injeksjoner. Insulinet blir ødelagt av fordøyelsesvæskene i mage-tarm og kan derfor ikke tas som tabletter.

Fakta:

Rundt 25.000 nordmenn har type 1-diabetes. Type 1-diabetes er i liten grad arvelig, i motsetning til type 2-diabetes. Rundt 600 nordmenn får diagnosen type 1-diabetes hvert år og Norge er på verdenstoppen når det gjelder barnediabetes. 200 barn under 14 år får diagnosen type 1-diabetes i Norge hvert år. De siste 30 årene er antall barn som får diabetes fordoblet i Norge.

Om diabetes:

Diabetes mellitus er vår vanligste stoffskiftesykdom. Diabetes er en kronisk sykdom som skyldes mangel på hormonet insulin og/eller nedsatt insulinvirkning (insulinresistens). Man tror at sykdommen har eksistert like lenge som menneskeheten selv. Vi kjenner beskrivelser av sykdommen som er over 2000 år gamle. Likevel er diabetes på mange måter fremdeles en gåtefull sykdom. Årsakene til at diabetes utvikles er en kombinasjon av arvelig disposisjon og miljøfaktorer, men hva som ligger bak selve sykdomsprosessen er uklart.

Diabetes betyr "noe som renner igjennom" og viser til den store urinmengden ved ubehandlet diabetes. Mellitus viser til den søtlige, honningaktige smaken urinen har ved diabetes. Det norske navnet på sykdommen, sukkersyke, har man gått bort fra fordi det fokuserer for mye på sukker i betydning av sukker i maten. I dag er fokus rettet mot sukkerinnholdet i blodet - blodsukkeret. Felles for alle personer med diabetes er at blodet inneholder for mye sukker, man er rett og slett "for søt".

Lånt fra www.Diabetes.no :)

Lenke til kommentar

Det finnes 2 typer diabetes:

Type 1: Det er denne typen diabetes som kalles "insulinavhengig diabetes" Det er den typen diabetes vi tar opp i denne tråden.

Type 2: Det er som regel personer over 40 år som blir rammet av type 2 diabetes. Hverken jeg eller TnN har dette, så vi vet lite om ting som omhandler bare denne diabetestypen.

Kort sagt så er diabetes det at bukspyttkjertelen ikke produserer hormonet Insulin. Insulin er det stoffet som slipper sukkeret i blodet inn i cellene som trenger det. Når sukkeret ikke slippes inn i cellene så flyter det bare rundt i blodårene. Når det blir masse sukker i blodårene kalles det "å være høy", mens når det blir for lite sykker i blodet så er det det som er "å være lav" eller "å ha føling"

Når en person med diabetes får insulin inn i blodet så åpnes det for at sukkeret kan slippes inn i cellene i kroppen, og da jobber cellene ordentlig.

Blodsukkeret måles i enheten mmol/L. (Aner ikke hva det egentlig betyr.) Et bra blodsukker er et blodsukker rundt 6-7 mmol/L (Når jeg fikk diagnosen diabetes type 1 for et år siden, så hadde jeg et blodsukker på over 40..)

Når man måler blodsukker så bruker man et lite apparat som man setter en liten"stick" i. Denne tar man en liten bloddråpe på, og innen 30 sekunder så får man opp et resultat på skjermen.

Ofte stilte spørsmål:

Ååååå, så du har diabetes? Så du kan aldri spise sjokolade da?

-Jo, vi kan spise sjokolade. Men vi må da sette hurtigvirkende insulin for at ikke blodsukkeret skal bli høyt

Må du sette sprøyter og sånt eller?

-Med type 1 diabetes må man få insulin inn i kroppen på en måte. Da er det 2 måter som brukes:

1. Pumpe. Man har en pumpe som kontinuerlig pumper litt og litt insulin inn i kroppen. Da har man pumpa alltid på seg. Pumpa er på størrelse av en litt stor mobiltelefon.

2. Sprøyter. også kalt "penner" Det er altså sprøyter som man setter i lår eller mage. Penner er altså ferdigfylte sprøyter som man setter flere ganger i døgnet. Man bruker vanligvis 2 typer penner hvis man ikke bruker pumpe. Det er hurtigvirkende og langtidsvirkende insulin. De hurtigvirkende er insulin som virker raskt (insulin som typisk settes før man spiser søt mat), mens de langtidsvirkende er insulin som settes 1 eller 2 ganger i døgnet, og er der for å holde blodsukkeret lavere.

Gjør det vondt å sette sprøyter?

-Nei, det gjør ikke vondt. (med mindre man treffer en nerve :p )

Er det noe som er dårlig forklart, så skal jeg eller TnN mer enn gjerne prøve å svare :) (heh, dette ble langt...)

Lenke til kommentar

Det jeg skriver her gjelder stort sett type 1, så vidt jeg vet. Alt jeg skriver er basert på kunnskap jeg har tilegnet meg ved å snakke med folk som enten har diabetes, eller er i familie med dem. Noe av kriseredningen har jeg selv vært med på. Det kan kanskje virke som krisemaksimering noe av det jeg skriver, men hvis ma plutselig står der uten å vite hva man skal gjøre, kan det være fatalt.

Hvis en dere kjenner som har diabetes plutselig får anfall, (dette skjer spesielt om morgenen, og kjennetegnes ved at personen ikke vil våkne/ser våken ut, men ikke svarer,) er det dummeste dere kan gjøre å "leke helt" og gi vedkommende insulin. Når man har diabetes er det to farer som kan oppstå akkutt:

1: Man tar for mye insulin, blodsukkeret synker faretruende, og kroppen har plutselig ikke noe energi å gå på.

2: Man tar over tid for lite insulin, og blodsukkeret stiger gradvis. Dette er sånt som oftest skjer kun i perioden før man oppdager at noen har diabetes type 1, i perioden hvor bukspyttkjertelen gradvis slutter å produsere insulin.

Blodsukker måles i millimol/L, og for "oss friske" bør det ligge mellom 4 og 10, mens et stabilt blodsukker mellom 4 og 8 er ideelt for en type 1-diabetiker. Da en kamerat av meg ble lagt inn, var ha 7 år, og hadde 60 i blodsukker. Legene var visstnok helt sjokkerte over at han var så bevisst som han var, for dette er veldig høyt blodsukker.

Vanlige signaler på at en diabetiker har føling (lavt blodsukker):

Personen blir sløv, glemmer ting, surrer, kan slite med å gå, gjør dumme ting, og gliser på en "fårete" måte

Jeg kommer ikke på så mye som hinter om for høyt blodsukker, men irritasjon over småting, oppfarende oppførel, krangling og spontant sinne er typisk for den diabetikeren jeg kjenner best.

Siden det vanligste er at diabetikere får hypoglykemisk (lavt blodsukker) anfall i forhold til å få for høyt blodsukker, er det beste dere kan gjøre hvis dere opplever en diabetiker som har anfall å gi vedkommende sukker. All mat kan gis en såkalt glykemisk indeks, som sier noe om hvor fort sukkeret tas opp i kroppen, og i et tilfelle hvor det gjelder anfall, er "raskt sukker" det eneste som gjelder. Honning, nugatti, vanlig sukker, druesukker og cola (hvis dere klarer å få vedkommende til å svelge det) er flotte saker. De "kremete" tingene er fine å smøre på leppene. Hvis personen har en bag med diabetessakene sine, kan dere se etter noe som heter "HypoStop". Det er en gel som har veldig lav glykemisk indeks, og tas opp veldig fort.

Når vedkommende dere holder på med blir bevisst, er det smart å få han/henne til å spise litt brødskive med nugatti, da man har både raske og trege karbohydrater i den maten.

Noen diabetikere blir kjempeagressive når de har et "ordentlig" anfall, og får kjempekrefter hvis man prøver å tvinge i dem sukker. Det virker på meg som om nervecellene blir overstimulert eller noe sånt, for pasienten kan finne på hyle av smerte bare man tar på ham/henne.

Jeg opplevde mitt livs verste mareritt da jeg var på telttur sammen med noen venner, og det første som skjedde om morgenen var at kameraten min reiste seg halvveis opp i soveposen, smilte et sløvt smil og begynte med kramper og spasmer så kraftig at vi ikke klarte å holde ham fast. Vi dro ham ut og tok av ham soveposen, og han var drivende våt av svette. Vi skyndte oss å ringe lege, (som var 45 minutter unna,) og prøvde å smøre HypoStop på leppene hans, men han nektet å ha i seg noe av det, og hylte av smerte. Da legen endelig kom, satte hun dagens siste triks; glukagon. Glukagon er et hormon/enzym som "tvinger" kroppen til å frigjøre glykogen (sukker) fra leveren, og øker blodsukkeret. Hvis dere er et sted uten lege, og det verste skulle skje, hold glukagonsprøyta som et huggvåpen og sett den i låret/rumpa, og tøm den rolig.

Definisjonen av mmol/L:

Mol er et mål for stoffmengde, og er ca 6,022*10^23, eller 6,02200000000000000000000 enheter. En millimol er altså en tusendel av dette, fremdeles et ganske stort tall. Blodsukkeret måles altså i antall "sukkerpartikler" (noen vet kanskje hvilket stoff det er) per liter.

Dette var en ganske rotete "diabetesguide" så noen kanskje kan lære hva som skal gjøres hvis det verste skjer. Husk at det skjer svært sjelden.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Hehe, artig at du trekker frem denne tråden nå! Jeg og TnN møttes for første gang denne uka, og hadde det morsomt sammen!

Har du nettopp fått diabetes, Pepsi-Max? Eller er det noe du har hatt lenge?

Uansett, flott om vi hadde fått prata litt sammen! Det hjelper faktisk litt å prate om sånt :p Tips og triks osv ;)

Lenke til kommentar
Type 1-diabetes

Rundt 25.000 nordmenn har type 1-diabetes.

Personer med type 1-diabetes må ha insulintilførsel i form av injeksjoner. Insulinet blir ødelagt av fordøyelsesvæskene i mage-tarm og kan derfor ikke tas som tabletter.

Fakta:

Rundt 25.000 nordmenn har type 1-diabetes. Type 1-diabetes er i liten grad arvelig, i motsetning til type 2-diabetes. Rundt 600 nordmenn får diagnosen type 1-diabetes hvert år og Norge er på verdenstoppen når det gjelder barnediabetes. 200 barn under 14 år får diagnosen type 1-diabetes i Norge hvert år. De siste 30 årene er antall barn som får diabetes fordoblet i Norge.

det stemmer ikke helt, hele familien min er full av det. har 3 halv søsken som alle har det.

en halv søster og en halv bror på faren min sin side.

1 halv bror på moren min sin side, (det ligger på faren hans sin side, så de har ingen effekt på meg, men han sine halv søsken igjen har det.

så det er helt klart noen familier det ligger i.

Endret av gunfreak19
Lenke til kommentar
Hehe ;) Morro at dere har treffest da! Fint å ha venner som har diabetes!

Er en relativt ny diabetiker jeg ja :) enn dere da?

5931593[/snapback]

Har hatt det siden jeg var 13 eller 14.. Tror TnN har hatt det lengere enn meg igjen.

En ting jeg er litt interresert i: Bruker dere penner med refil, engangpenner eller pumpe båe dere skal ta insulin? Selv bruker jeg engangspenner, og er egentlig ganske fornøyd med det! =)

gunfreak19: Jeg tror at det er ganske forskjellig. I noen familier er det mange som får type1 diabetes, og det er stor arvlighet, mens i andre familier så kan det plutselig oppstå et tilfelle av diabetes type1. Jeg er eneste person på begge sider av slekten med type1. Dette er sjekket helt tilbake til oldeforeldre. Lenger bak enn det fant vi heller ingen tegn på diabetes. Så i mitt tilfelle tviler jeg sterkt på at det er arvemateriale som forårsaker det =)

Lenke til kommentar

er 17 nå.

Bra innstilt kan jeg vil ikke skryte av å være. Sånt går veldig i perioder hos meg. Men hba1c'en er ikke god i det heletatt..

Hvordan jeg opplever å ha diabetes? hmmm.. Ikke som et hinder ihvertfall! Det kan jeg takke mamma for! Har reist europa rundt med tog med diabetes uten problemer. Ja, selvfølgelig skulle jeg ønske jeg ikke hadde fått det. Men når man faktisk har fått det så må man jo forholde seg til det. Syntes det var vansklig i starten, men nå har jeg ikke noen prnblemer med det. Men det er da lov å håpe på at det en eller annen gang vil komme en kur ;)

Pepsi.Max: Hva er din alder, og din historie ang. diabetes?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...