LessThanJake Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Begynner å bli lei å instalere programmer med apt-get/synaptic og så måtte manuelt fjerne alle dependency'eme igjen. Har blitt tipset om "deborphan" og "debfoster", men ingen av de har den funksjonalitet jeg ønsker. Her har jeg sakset fra "man pacman" REMOVE OPTIONS ...... -s, --recursive For each target specified, remove it and all its dependencies, provided that (A) they are not required by other packages; and (B) they were not explicitly installed by the user. This option is analagous to a backwards --sync operation. Dette er nøyaktig det jeg ønsker, kan ikke tro at det er bare jeg som ønsker noe slikt. Så det må vel finnes en løsning. Eventuelt kunne jeg laget to wrapper-skript: (1) apt-get-test-install <pakke> Som instalerer <pakke>, og alle depency. I tilleg skriver den til en fil /root/.apt-get-test alt den instalerte (2) apt-get-test-uninstall Ingen opsjoner, fjerner alle pakkene som står i /root/.apt-get-test. Men siden jeg ikke er en ekspert på bash vil dette ta litt tid, og det må vel finnes fra før!! Og, nei ! Det er ikke noe alternativ å la all dritten ligge på disken, selv det ikke tar mye plass. Liker å ha orden i systemet, og jeg ser heller ingen grunn til det når man har en kjapp linje. Lenke til kommentar
drall Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Debfoster gjør da sannelig dette for meg. Lenke til kommentar
olear Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Debfoster gjør da sannelig dette for meg. Nå er ikke jeg noen Debian guru, men når du henviser til "debianfoster" så vil det si at APT _ikke_ har støtte for recursive? Er jo veldig dårlig av det såkalte beste pakkesystemet. Personlig så synes jeg at Pacman/ABS er det beste pakkesystemet jeg har vært borti, har det ikke vært for at Arch fremdeles lider av ustabilitet og noen bugs her og der så har jeg byttet med en gang. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Debfoster gjør da sannelig dette for meg. Nå er ikke jeg noen Debian guru, men når du henviser til "debianfoster" så vil det si at APT _ikke_ har støtte for recursive? Er jo veldig dårlig av det såkalte beste pakkesystemet. Hva er problemet ved å bruke et eksternt program? Debfoster er vel uansett inkludert i de fleste Debian-installasjoner? Lenke til kommentar
olear Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Har ingen problemer med det, men at et så bra pakkesystem ikke har en slik funksjon synes jeg er rart. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 26. april 2005 Forfatter Del Skrevet 26. april 2005 Ok, når jeg instalerte gdesklets, fulgte det med 4 pakker. Altså 5 totalt. Hvordan går jeg fram for å fjerne alle de, med debfoster. Den lister bare opp de to som er direkte dependency til gdesklets, altså 3 pakker totalt, den finner ikke de to siste. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Tipper... debfoster --show-related pakke Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Tror de nektet å implementere det i yum pga. at du da kan riskikere å avinstallere programmer eller .no. Var i alle fall en eller annen risiko forbundet med det... Ikke at jeg vet. Pluss at pakkesystemet da må holde styr på hva som er deps og hva du har bedt om. Lenke til kommentar
drall Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 (endret) nano -w /etc/debfoster.conf og sett høyere prioritet. Eneste med debfoster er at du første gang må gå igjennom og velge pakker til "keeper"-listen. edit: lurer forresten på om ikke aptitude også har noe i stil med dette (beholder bare direkte valgte pakker ved avinstallasjon). Endret 26. april 2005 av drall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå