Gå til innhold

Forskjellige paneler i ny og gammel Eizo L550K?

XENiTiS

Anbefalte innlegg

Det kan se ut for at Eizo har gått over til paneler av lavere kvalitet i sine L550K skjermer. En grunn til lav pris?

Jeg har hatt en Eizo L550K i et års tid nå, og har vært meget fornøyd med den. Da jeg kjøpte den kostet den ca. 4000,-, og da jeg så Kompletts tilbud i forrige uke på den samme skjermen til under 2000,- bestemte jeg meg for å gå for et dual-oppsett. Nå som jeg har begge skjermene foran meg, så viser det seg at kvalitetsforskjellen er stor. Spesifikasjonene er de samme, men det er også det eneste de har til felles. I praksis har den nye skjermen merkbart mer etterslep, og tåler ingen endring i innsynsvinkel før alle farger går over mot blått. Den gamle skjermen viser relativt liten endring i fargene uansett innsynsvinkel. Med tanke på at skjermen ikke har noen fysiske innstillingsmuligheter å snakke om, så vil jeg si at god innsynsvinkel er ganske viktig. Hvis dette gjelder alle de nye skjermene i Eizo L550 serien, så ser det ikke ut for at en del av egenskapene den fikk skryt for tidligere holder mål lenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg har omsider fått tilbake digitalkameraet mitt, og har tatt et illustrasjonsbilde med begge skjermene som viser den samme nettsiden. Den nye skjermen er til høyre, og man kan klart se blåskjæret i forhold til den gamle ved innsynsvinkel litt utenfor den normale. Begge skjermene bruker DVI tilkobling, og de er selvsagt stilt inn på sRGB og samme lysstyrke. Bildet viser ikke like stor forskjell mellom skjermene som den man ser med egne øyne.

post-220-1116251016_thumb.jpg

Endret av XENiTiS
Lenke til kommentar
Jeg har omsider fått tilbake digitalkameraet mitt, og har tatt et illustrasjonsbilde med begge skjermene som viser den samme nettsiden. Den nye skjermen er til høyre, og man kan klart se blåskjæret i forhold til den gamle ved innsynsvinkel litt utenfor den normale. Begge skjermene bruker DVI tilkobling, og de er selvsagt stilt inn på sRGB og samme lysstyrke. Bildet viser ikke like stor forskjell mellom skjermene som den man ser med egne øyne.

Kan du prøve å bytte om skjermtilkoblingene for å sjekke om det ikke er grafikk-kortet som er årsaken til forskjellen (det har vært et problem at det er forskjell på skjermutgangene på mange kort).

Lenke til kommentar
Fint om du tar kontakt med Eizo om dette. Terje Rishovd har sikkert en forklaring ;)

Terje Rishovd var hjelpsom, ja. Han tok kontakt med produktsjefen, som sa:

Troligen exemplarskillander, vi har inte förändrat något

Noe store eksemplarforskjeller vil jeg si, men da er det vel bare å sende inn skjermen til vurdering.

Uberbox: Bytting av utganger og kabler var det første jeg prøvde, men takk for tipset lell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...