Gå til innhold

Utestenging av ungdommer; er dette lov?

Anbefalte innlegg

Husker før når vi på skolen også ble stående i kø med bare 2 i butikken om gangen. Da tok vi og sperret døren slik at ikke de andre kundene kunne komme inn. De måtte "presse" seg igjennom. Mange "kunder" klaget . Og vips ble denne køordiningen til 5 om gangen 10 om gangen og så borte. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Husker før når vi på skolen også ble stående i kø med bare 2 i butikken om gangen. Da tok vi og sperret døren slik at ikke de andre kundene kunne komme inn. De måtte "presse" seg igjennom. Mange "kunder" klaget . Og vips ble denne køordiningen til 5 om gangen 10 om gangen og så borte. :)

Tja om ikke det var spesielt modent gjort så var det iallefall effektivt.

Dere fikk det som dere ville. Selvsagt kunne dere risikert at butikken satte opp et skilt med "ingen ungdommer tilltatt i butikken kl 09-15 hvedager" fremfor å tilltate flere av gangen, og da ville nok løpet vært kjørt.

Personlig kan jeg ikke noe med slike "2 av gangen-regler." Er man kunde i en butikk skal man behandles høflig og med respekt så sant man oppfører seg skikkelig. Å diskriminere en hel gruppe på bakgrunn av "erfaringer" syns jeg er dårlig. Dessuten er det relativt frekt å behandle en kundegruppe som tross alt bidrar til å holde liv i butikken på den måten. Jeg kunne aldri tenkt meg å handle i en butikk dersom jeg ble mistenkeliggjort på en plakat utenfor.

Butikkene i nærheten av ungdomsskolen jeg gikk på har ingen slike regler og har heller ingen problemer med skoleungdom, snarere tvert imot: Skoleungdom utgjør en betydelig del av omsetningen. Har selv jobbet i butikk og hadde aldri problemer med skoleelever som handlet, de var faktisk langt hyggeligere enn mange av de andre kundene. Hadde det vært opp til meg skulle butikkene hatt en øvre aldersgrense på 67 år, for gamle damer som skal betale med kort er noe du neppe vil utsettes for. Jada det var en spøk, jeg ønsker selvsagt ikke å nekte gamle damer å handle sin daglige vørtekake og sviskekompott.

Lenke til kommentar
Jeg har opplevd noe lignende i utlandet. Fks. i jul var jeg i Tjekkia og opplevde at en stor super/hypermarked butikk (Tesco, britisk kjede alá Obs!, men _mye_mye_mye_ større) hadde en regel som forbød mer enn 4 sigøynere å være i butikken; disse måtte bli fulgt av vekter hele tiden. Var litt snålt for meg egentlig.

-- Off topic (sigøyner snakk) slettet av moderator --(TWFA :))

Hehe, vi var på tur til st.petersburg når jeg gikk på videregående, og når vi tuslet inn på et kjøpesenter for å kjøpe brus og røyk og noe dill, ble vi bryskt stoppet av en skummel vakt. Tror han bar våpen også :!:

Vi ble jo livredde, men fikk stotret fram at vi var norske turister og ikke sjønte et kvekk russisk, og det endte opp med at han viste oss rundt slik vi fant det vi skulle ;)

Aner ikke hvorfor vi ble stoppet, men antar det var fordi vi var ungdommer..

Lenke til kommentar
Jeg har opplevd noe lignende i utlandet. Fks. i jul var jeg i Tjekkia og opplevde at en stor super/hypermarked butikk (Tesco, britisk kjede alá Obs!, men _mye_mye_mye_ større) hadde en regel som forbød mer enn 4 sigøynere å være i butikken; disse måtte bli fulgt av vekter hele tiden. Var litt snålt for meg egentlig.

-- Off topic (sigøyner snakk) slettet av moderator  --(TWFA :))

Hehe, vi var på tur til st.petersburg når jeg gikk på videregående, og når vi tuslet inn på et kjøpesenter for å kjøpe brus og røyk og noe dill, ble vi bryskt stoppet av en skummel vakt. Tror han bar våpen også :!:

Vi ble jo livredde, men fikk stotret fram at vi var norske turister og ikke sjønte et kvekk russisk, og det endte opp med at han viste oss rundt slik vi fant det vi skulle ;)

Aner ikke hvorfor vi ble stoppet, men antar det var fordi vi var ungdommer..

Var på tur til Polen. Vi ser en delikatessebutikk, og går direkte inn. Får mange rare blikk. Fikk med oss mye, inkludert "alkoholholdig drikke", baguetter, krabbesalat etc. Og vi ble sikkert lurt til å betale trippel pris, sånn som de smilte til oss. Men pointet: De elsket oss. :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, er det ikke fælt å være ung, dere? :D

Vel, problemet er ikke skoleelevene i seg selv. Det er skoleelever i flokk. Når det er storefri, pøser plutselig et par hundre fjortiser gjennom dørene og tar seg frem som det passer dem. Tenker du litt over flokkmentalitet, så skjønner du at det er lettere å knabbe med seg litt ekstra sukker når man har 10-20 folk rundt seg, enn når du er sammen med én annen person. Å tro at nasking ikke forekommer, er ufattelig naivt.

I min jobb forholder jeg meg ofte til 15-16-åringer, og når det kommer 5-6-7 av dem inn, blir selv jeg svett i pannen. Utrolig stressende.

Utrolig at ikke flere har sett dette innlegget. To tenåringer: Greit. En flokk med tenåringer: Plutselig er det veldig mye enklere å ta med seg ting uten å betale.

Hadde samme ordning på vår ungdommskole. Jeg vet ikke om dette er lov. Men det virker jo litt merkelig at man kan stenge ut en hel gruppe, dette er jo hva man har kjempet mot i USA og mange andre steder i verden

Nei, det er det ikke, hvis du leser dette:

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...dpost&p=4069885

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...