Gå til innhold

Utestenging av ungdommer; er dette lov?

Anbefalte innlegg

Vel, problemet er ikke skoleelevene i seg selv. Det er skoleelever i flokk. Når det er storefri, pøser plutselig et par hundre fjortiser gjennom dørene og tar seg frem som det passer dem. Tenker du litt over flokkmentalitet, så skjønner du at det er lettere å knabbe med seg litt ekstra sukker når man har 10-20 folk rundt seg, enn når du er sammen med én annen person. Å tro at nasking ikke forekommer, er ufattelig naivt.

I min jobb forholder jeg meg ofte til 15-16-åringer, og når det kommer 5-6-7 av dem inn, blir selv jeg svett i pannen. Utrolig stressende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vil jeg tro at skoleelever er en god inntektskilde også. Det er nå så. Rimiene nærmest min skole, slipper alle inn, alltid. Dog fikk jeg en ganske god skjennepreken av butikksjefen i den ene butikken, da han mente jeg rotet til. Veeel. Samme butikk prøvde seg med ingen "skoleelever i skoletiden". Tror det varte en uke jeg.

Lenke til kommentar
Ja, i så fall, hvorfor fikk ikke den lokale butikkeieren da lov til å nekte somalierene adgang til butikken? Han hadde jo også en saklig grunn, som ihvertfall jeg forstår godt.

En av forskjellene er at en ungdom vokser opp og får da tilgang til det han ble nektet eller som var restriksjoner på som ung. En somalier vil alltid være det og kan ikke plutselig bli en hvit nordmann.

Forskjellen er diskriminering på grunnlag av trekk ved en person som ikke kan endres og som er en grunnleggende egenskap ved det enkelte individet. Derfor ville en regel mot mennesker med fysiske handikap, etniske trekk, eller andre uforandrelige egenskaper være ille, mens en aldersgrense ikke ses på på samme måte.

Om det er riktig skal jeg ikke si så mye om, men forståelig er det vel kanskje?

Lenke til kommentar
Forskjellen er diskriminering på grunnlag av trekk ved en person som ikke kan endres og som er en grunnleggende egenskap ved det enkelte individet. Derfor ville en regel mot mennesker med fysiske handikap, etniske trekk, eller andre uforandrelige egenskaper være ille, mens en aldersgrense ikke ses på på samme måte.

Det hjelper vel ikke stort at man en dag blir voksen. Man ønsker jo skolebrødene idag, ikke om 5 år.

Jeg syns ihvertfall man bør en meget god grunn til et slikt vedtak, ellers virker det fort provoserende og stigmatiserende. Akkurat som at skulle vært 67-års grense på kamferdrops.

Lenke til kommentar
Det hjelper vel ikke stort at man en dag blir voksen. Man ønsker jo skolebrødene idag, ikke om 5 år.

Jeg syns ihvertfall man bør en meget god grunn til et slikt vedtak, ellers virker det fort provoserende og stigmatiserende. Akkurat som at skulle vært 67-års grense på kamferdrops.

Jeg syns ikke at det er en ideell måte å gjøre det på men forsøker å påpeke forskjellen mellom å sette restriksjoner for en folkegruppe og en aldersgruppe.

Lenke til kommentar

Mange butikker taper jo ekstremt mye penger på nasking, butikken med skolen min har folk som bare går å ser etter nasking, mange som blir busted også.

Men enda fler som ikke blir det, går jo utover andre da.

De pleier å sette opp priser på enkelte ting sånn at de ikke mister penger, ikke snakk om mye da, 0.5 - 2 kr, utgjør mye i mengden da.

Lenke til kommentar
Mange butikker taper jo ekstremt mye penger på nasking, butikken med skolen min har folk som bare går å ser etter nasking, mange som blir busted også.

Men enda fler som ikke blir det, går jo utover andre da.

De pleier å sette opp priser på enkelte ting sånn at de ikke mister penger, ikke snakk om mye da, 0.5 - 2 kr, utgjør mye i mengden da.

Jeg kjenner en som jobber med å buste naskere. Og det er ikke bare ungdommer han tar nei :p . Han har tatt flere pensjonister blant annet. Èn pensjonist som kjøpte med seg en full handlekurv med mat og annet stash, for så å naske med seg en toalettrullholder til 14,50,- :!: . Sikkert for spenningens skyld i en ellers nokså traust hverdag (for de fleste i hvert fall :p )

Lenke til kommentar

Er butikkeieren litt snartenkt og serviceinnstilt så ingår han avtaler slik at det meste er klart i forkant. Litt kommunikasjon og planlegging så vil man ha fornøyde kunder og unngått problemene "massene" medfører. Ingen butikkeier er tjent med misfornøyde kunder, og å løse et problem ved å la kundene ta konsekvensen er ikke det smartesmte man kan gjøre. Med litt kreativitet og velvilje, med serviceinstilling til grunn, så finner man altids løsninger som kan tilfredsstille begge parter.

Lenke til kommentar
Jeg vil si at det er et større problem, enn at en haug ungdommer ikke får de daglige skolebollene og sjokomelken sin etter 2 minutter.

Jau, der er jeg helt enig med deg. De som kjøper usunne ting veldig ofte kan bare ha det så godt. Butikken hjelper faktisk ungdom til å bli litt sunnere i hverdagen, ved at færre gidder å kjøpe der (Riktignok hvis de tar med seg matpakke i stedet. Hvis de ikke tar med seg matpakke er det jo ikke sunnere, men *host* billigere *host* :p ). Men det hadde vært kjekt å kunne kjøpe noe gansje raskt om man av en eller annen grunn ikke skulle ha fått med seg matpakke.

Rimiene nærmest min skole, slipper alle inn, alltid.

Ica, tidligere Rimi, er litt lenger unna, men dette er faktisk et bedre alternativ enn Mega, den nærmeste butikken. Det tar faktisk kortere tid å gå det ekstra stykket for å kjøpe på Rimi, en å stå i den utrolig lange køen på Mega.

Grei løsning: send med folk penger og handleliste. 10x skoleboller og 10x sjokomelk skal selv den mest evneveike skoleelev klare å handle inn.

Dette forekommer også, men grunnen til at køen blir så stor er at elever gjerne kjøper ting sammen, og enkelte par bruker 10-15 minutter på å bestemme seg for hva de skal ha. Hadde det enn vært 4 elever om gangen, hadde det i hvert fall gått litt fortere.

Jeg hadde boikotta den butikken hvis det hadde vært tilfelle. Men er kanskje ikke så lett hvis det bare er en butikk nært..

Vi har... *tenker* ...tre alternativer, i tillegg til en kebabsjappe, Narvesen, en Asia-mat-lignende butikk og Statoil. Statoil og Narvesen er veldig dyrt, kebabsjappa er litt suspekt, og den ene matvarebutikken ligger litt for langt unna for et storefri, med mindre man har sykkel. Den Asia-mat-lignende butikken tjener nok en del på at Mega har en slik køordning, for flere og flere begynner å gå til Avocados, som er butikkens navn, og der har de lavere priser, men mye mindre utvalg.

Jaja, det er jo ikke verdens undergang om vi ikke får kjøpt mat en sjelden gang. Det var egentlig mest for å se om det var mulig å irritere vettet av de frekke vekterne som står der. En av dem var så frekk at han nesten ble truet om å bli jult opp av en gjeng innvandrere.

MEN.. vekterne gjør jobben sin litt FOR godt også, for de hindrer oss i å bruke post"kontoret" like ved butikken. Det er mest vekterne jeg er irritert på, selv om de påstår de bare "gjør det de blir bedt om". Jeg tror nå ikke de er bedt om å være frekke, menmen...

Lenke til kommentar

Min mening: Akkurat som du bestemmer hvem som slipper inn i huset ditt så må vel butikkene få lov til å bestemme hvem de skal slippe inn?

Det burde ikke stride imot noen lov.

Til sammenligning:

Jeg har opplevd noe lignende i utlandet. Fks. i jul var jeg i Tjekkia og opplevde at en stor super/hypermarked butikk (Tesco, britisk kjede alá Obs!, men _mye_mye_mye_ større) hadde en regel som forbød mer enn 4 sigøynere å være i butikken; disse måtte bli fulgt av vekter hele tiden. Var litt snålt for meg egentlig.

-- Off topic (sigøyner snakk) slettet av moderator --(TWFA :))

Endret av Remerser
Lenke til kommentar
Hvordan er det i det hele tatt mulig å naske fra Rimi eller Narvesen? Har man tatt noe og gjemmer det i jakka eller buksen, piper det vel når man går forbi alarmene?

De har ikke alarm på alle varene... Men jeg nasker aldri selv, ville aldri gjort det heller. Kjenner noen som gjør det da :nei:

Lenke til kommentar
Ikke alle kiosker o.l. har alarm også - husk det.

De som ikke har det er ofte så små at de 1-2 personene som jobber der har full oversikt.

Dere som mener at det er like feil å stenge ute ungdomer som andre mennesker har hvertfall min støtte. Det er egentlig litt teit å gjøre slikt, men det kan jo også være fordi det blir så mye bråk og sånn i butikken.

Hva vet vel jeg :p ?

Lenke til kommentar
Tror det er en slags gråsone innenfor den norske lov.

Og skulle det være lovlig, er det i alle fall ikke riktig

Hvorfor ikke? Det er jo like dumt som å si at alle burde som vil, burde ha adgang til huset ditt! Syntes det er et bra foretak når det blir nasket såpass mye som det blir i disse butikkene i friminuttene.

Lenke til kommentar

Problemet er altså ungdommer som raser inn i butikker og kiosker o.l. i løpet av friminutt (særlig matfriminuttet).

Er det ikke verdt å ta opp hvorfor de gjør det? (Grunnet den norske praksisen med en tørr, flat brødskive i en utrolig umoderne knall rosa matboks)

Det er da helt klart at "den norske ungdommen" ikke ser noen annen utvei enn å kjøpe noe annet der - dette har vel pågått særlig siden 60-70 tallet. Så vel et program om dette senest for noen dager siden, der de tok opp ungdommer som 'stormet ned' butikker i matfriminuttet og om butikkene kunne stenge de ut.

Men jeg tviler på at noen matbutikker o.l. vil påstå at de ikke tjener stort på slikt.

Man kan spørre seg om det i et syn ikke er rett å stenge ute ungdommen slik at de heller får i seg en 'sunn' matpakke enn 0,5 liter Coca Cola og en 15 kroners pølse.

Sammenhengen er iallefall klar.

Endret av Remerser
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...