Πεισιθάνατος Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Jeg går i 10.-klasse, og det hender at vi tar en tur innom lokalmatvarebutikken på senteret i storefriminuttet. Problemet er bare at denne butikken får kunder fra 8.-, 9.-, 1.-, 2.- og 3.-klasse i tillegg, og derfor har valgt å lage en kø, som snart vil bli så lang at den starter utenfor, for ungdommer (på ca. 13-20 år, eller de som ser slik ut). Det er et eldresenter i nærheten og, med minst like mange kunder, men disse er det ingen kø for. Det er bare lov å være 2 elever inne i butikken (3 på en heldig dag) om gangen, men vekterne pynter på det, og sier det er 5 til folk som spør. Storefri varer bare 45 minutter, så hvis man ikke er tidlig ute kan man bare glemme å få kjøpt mat før neste time begynner. Jaja, det er bare butikken som taper penger på dette, for det er etter hvert mange som ikke orker å stå mer i kø, men det hadde vært kjekt å faktisk få kjøpt mat hvis man en dag skulle ha glemt matpakke. Er det flere som har det slik? Det jeg lurer på er om dette er lov; om det er lov å lage kø og andre regler for folk i forskjellige aldre, eller med fysisk utseende som en bestemt aldersgruppe. Det virker for meg meget urimelig, og jeg stusser over at ingen har sagt noe om dette (bortsett fra elevene, selvfølgelig). Er det noen som vet om dette er lov, eller hvor jeg kan finne ut av det? Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 (endret) Jeg er ganske sikker på at det er lov, siden nesten samtlige av dagligvare butikkene som ligger nærme skoler driver denne praksisen. Og grunnen til det er ganske klar, nasking. Det er veldig vanskelig å holde kontroll når butikken er full av elever. Endret 26. april 2005 av Uderzo Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 I nærområdet til min skole praktiserers ikke slikt. Har imidlertid sett det andre steder, eksempelvis ved Majorstuen. Dette takler Joachim og hans venner meget godt. Vi går inn, med høyt hevet hode, finner det vi skal ha, går ti kassen, betaler. Kein problem. Lenke til kommentar
Fasces Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Tror det er en slags gråsone innenfor den norske lov. Og skulle det være lovlig, er det i alle fall ikke riktig Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 26. april 2005 Forfatter Del Skrevet 26. april 2005 Og grunnen til det er ganske klar, nasking. Det er veldig vanskelig å holde kontroll når butikken er full av elever. Sier de... Men flere undersøkelser viser at det faktisk ikke er ungdommer som nasker mest, så derfor er det vel ikke ungdommene det burde gå utover. Dessuten har denne butikken hundrevis av kameraer og butikkspanere, slik de selv framstiller det, så da skulle det vel ikke være noe problem. Det burde også ringe en bjelle oppe i hodene til enkelte når køen strekker seg gjennom hele senteret. Menmen, ungdommer har da aldri vært samfunnets favoritter... Uansett: Er det noen som vet hvor noe slikt kunne finne på å stå skrevet? Jeg vil gjerne sjekke om det er lov uansett. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Jeg vet ikke svaret, men lurer på hvorfor loven skulle ha noe med dette i det hele tatt: En butikk er vel ikke offentlig eiendom, men derimot butikkeierens eiendom. Da må han også kunne bestemme hvem han slipper inn? En av butikkene ved Marienlyst, der jeg gikk for 35 år siden, nektet skoleelever adgang overhode i skoletiden. Så slik har det vært lenge. Geir Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Eiendomsrett ja! Den er god! Lenke til kommentar
Skeptos Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 (endret) Jeg vet ikke svaret, men lurer på hvorfor loven skulle ha noe med dette i det hele tatt: En butikk er vel ikke offentlig eiendom, men derimot butikkeierens eiendom. Da må han også kunne bestemme hvem han slipper inn? Her i lokalområdet var det for et par år tilbake siden en nærbutikk som hadde hengt opp et skilt i vinduskarmen hvor det stod "Kun 1 somalier om gangen!", fordi butikkeieren ikke ønsket å ha miste kontrollen ved å ha flere enn 1 om gangen inne i butikken, ettersom somalierne er virkelig forferdelige til å naske. Butikkeieren fikk overhodet ikke lov til å ha det skiltet hengende der mer, og måtte fjerne det umiddelbart. Teksten stod på engelsk. Endret 26. april 2005 av Ole Johan Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Opplevde aldri noe slikt da jeg gikk på ungdomsskole/vgs. Vi var ofte i en av butikkene i nærheten, men ingen hadde slike sære ordninger med "max to elever av gangen" etc. Det var nok av tid til å ta en tur på butikken selv om friminuttet kun var på 25 minutter på ungdomsskolen. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Her i lokalområdet var det for et par år tilbake siden en nærbutikk som hadde hengt opp et skilt i vinduskarmen hvor det stod "Kun 1 somalier om gangen!", fordi butikkeieren ikke ønsket å ha miste kontrollen ved å ha flere enn 1 om gangen inne i butikken, ettersom somalierne er virkelig forferdelige til å naske. Butikkeieren fikk overhodet ikke lov til å ha det skiltet hengende der mer, og måtte fjerne det umiddelbart. Ja, etnisk diskriminering vil nok kanskje rammes av en eller annen lov. Men jeg tror neppe at skoleelever regnes som en gruppe som kan diskrimineres på samme måte. Hvem eller hvilken instans var det forøvrig som nektet butikken å ha skiltet hengende? Personlig er jeg ikke sikker på om det ville være galt om butikker kunne nekte å selge til annet en eldre fruer med blått hår. Med mindre de har monopol i markedet. Butikker vil jo tjene penger, så det ville nok regulere seg selv. Når en butikk går til det skritt å stenge skolelever ute, og dermed ifølge trådstarter si nei takk til betydelige inntekter, må det jo bety ay det er et betydelig problem. Videre må det bety at tiltaket virker, ellers ville de sluttet med det. Geir Lenke til kommentar
Skeptos Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Her i lokalområdet var det for et par år tilbake siden en nærbutikk som hadde hengt opp et skilt i vinduskarmen hvor det stod "Kun 1 somalier om gangen!", fordi butikkeieren ikke ønsket å ha miste kontrollen ved å ha flere enn 1 om gangen inne i butikken, ettersom somalierne er virkelig forferdelige til å naske. Butikkeieren fikk overhodet ikke lov til å ha det skiltet hengende der mer, og måtte fjerne det umiddelbart. Ja, etnisk diskriminering vil nok kanskje rammes av en eller annen lov. Men jeg tror neppe at skoleelever regnes som en gruppe som kan diskrimineres på samme måte. Hvem eller hvilken instans var det forøvrig som nektet butikken å ha skiltet hengende? Personlig er jeg ikke sikker på om det ville være galt om butikker kunne nekte å selge til annet en eldre fruer med blått hår. Med mindre de har monopol i markedet. Butikker vil jo tjene penger, så det ville nok regulere seg selv. Når en butikk går til det skritt å stenge skolelever ute, og dermed ifølge trådstarter si nei takk til betydelige inntekter, må det jo bety ay det er et betydelig problem. Videre må det bety at tiltaket virker, ellers ville de sluttet med det. Geir Jeg er ikke 100% sikker, men jeg tror og kan tenke meg at det var politiet som forbød butikkeieren å ha det skiltet hengende. Det var lenge siden dette skjedde. Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 26. april 2005 Forfatter Del Skrevet 26. april 2005 Her i lokalområdet var det for et par år tilbake siden en nærbutikk som hadde hengt opp et skilt i vinduskarmen hvor det stod "Kun 1 somalier om gangen!", fordi butikkeieren ikke ønsket å ha miste kontrollen ved å ha flere enn 1 om gangen inne i butikken, ettersom somalierne er virkelig forferdelige til å naske. Butikkeieren fikk overhodet ikke lov til å ha det skiltet hengende der mer, og måtte fjerne det umiddelbart. Ja, etnisk diskriminering vil nok kanskje rammes av en eller annen lov. Men jeg tror neppe at skoleelever regnes som en gruppe som kan diskrimineres på samme måte. Nei, men det virker jo veldig urimelig for det, synes du ikke? At alder skal ha noe å si lizzm Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Alle de alminnelige reglene i straffeloven og straffeprosessloven kan benyttes på lovbrytere over 15 år. Det gjelder imidlertid visse særregler for unge fra 15 til 18 år. Kilde. Skulle ikke være noe i veien for at 15-åringer skulle slippe køen... Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Løs problemet slik: Samtlige elever boikotter butikken og gir en saklig begrunnelse på hvorfor til butikkeier. Det er vel snakk om en god del mennesker, så da merkes det på inntjeningen til butikken. Forbrukermakt som det kalles .Om det ikke fungerer, så er det bare å svelge stoltheten og krype inn 2 og 2 med halen mellom bena... Lenke til kommentar
Skeptos Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Ja, boikott butikken og få også foreldrene deres til å boikotte den! Det ville ihvertfall fungert på et slikt lite tettsted som jeg bor på. Lenke til kommentar
1447 Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Ja, boikott butikken og få også foreldrene deres til å boikotte den! Det ville ihvertfall fungert på et slikt lite tettsted som jeg bor på. Stå utenfor butikken elns, med flygeblader Skriv deres synspunkter om saken Få alle bekjente og alle i nærområdet til å engasjere seg og dermed gå imot disse reglene. Butikkens sjef er kunden og etterhvert må de nok bøye seg i støvet og erkjenne ett aldri så lite nederlag Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 (endret) Eierne av en hvilkensomhelst butikk har all rett til å nekte en person å handle der. Hvis de skulle ha lyst til å stenge ute alle mennesker som går med gule jakker, så er det synd for dem. Jeg antar grunnen til å utestenge ungdommer er pga nasking, og jeg antar også at dette ikke er noe de gjør helt uten videre. Ungdommer er heller ikke de mest kjøpesterke menneskene, og står nok ikke for gigantiske deler av omsetningen. Edit: nei, kunden har ikke alltid rett. Av og til er kunden en jævla dust. Endret 26. april 2005 av psilocybe Lenke til kommentar
Skeptos Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Eierne av en hvilkensomhelst butikk har all rett til å nekte en person å handle der. Hvis de skulle ha lyst til å stenge ute alle mennesker som går med gule jakker, så er det synd for dem. Ja, i så fall, hvorfor fikk ikke den lokale butikkeieren da lov til å nekte somalierene adgang til butikken? Han hadde jo også en saklig grunn, som ihvertfall jeg forstår godt. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Som twfa skriver, det kommer under etnisk diskriminering. Det blir mye det samme som "whites only" fra det glade 50-tall. Det nører under fordommene folk allerede har, at alle som er litt mørk i huden, er tyver og stjeler alt som ikke er boltet fast. Jeg vil si at det er et større problem, enn at en haug ungdommer ikke får de daglige skolebollene og sjokomelken sin etter 2 minutter. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Som twfa skriver, det kommer under etnisk diskriminering. Det blir mye det samme som "whites only" fra det glade 50-tall. Det nører under fordommene folk allerede har, at alle som er litt mørk i huden, er tyver og stjeler alt som ikke er boltet fast. Det er da akkurat samme fordommer som brukes mot ungdom? De aller fleste er lovlydige og har ingen intensjon whatsoever om å stjele i butikken. Jeg vil si at det er et større problem, enn at en haug ungdommer ikke får de daglige skolebollene og sjokomelken sin etter 2 minutter. Der er jeg faktisk enig med deg. Og den beste løsningen tror jeg ville vært en dialog mellom butikkeier og rektor på skolen - det er nemlig meget mulig at rektor også ønsker at elevene ikke skal fly til butikken hvert bidige friminutt og komme for seint tilbake til timene og bråke med brus og godteri. Så setter man opp en plakat med et fellesbudskap BÅDE fra skole og butikk som jeg tror er lettere å svelge for ungdommene siden det ikke stigmatiserer dem kun basert på at de er unge "kjeltringer". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå