osandlan Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Jeg har et hovedkort (MSI) som i teorien skal takle opptil 8 IDE enheter. Jeg har også en Chieftech super-fileserver, som har 12 eksterne 5.25" slotter. Problemet med et så stort kabinett og IDE, er at avstanden fra de eksterne slottene til hovedkortet er for lang. Jeg bruker "runde" 90CM kabler som er kjøpt på Komplett/Norek, og disse er rett og slett ikke lange nok. Jeg håper inderlig at det er mulig å få lengre IDE kabler, ellers så må jeg inn med mye dyrere SCSI disker (=uaktuelt :smile: Tanker? mvh, Ørjan Sandland [ Denne Melding var redigert av: osandlan på 2002-07-09 10:21 ] Lenke til kommentar
enl Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Nei, du får ikke tak i noen lengre IDE kabler en det. IDE er jo først og fremst beregnet på vanlige desktop/tower PC'er og ikke på svære filservere. Det er nok ingen vei unna SCSI hvis du skal få brukt dine eksterne bays. Lenke til kommentar
EggePromp Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Fullt mulig å lage egne IDE kabler da. Men om det funker er en annen sak. Trolig vil man få et ytelsestap. Lenke til kommentar
osandlan Skrevet 9. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2002 enl, 5.25" bay'ene er jo i samme kabinett da. Det er ikke mye lenger jeg skulle hatt dem for å få dem til å fungere. Det er to ting som kan hjelpe meg. 1. At kontaktene til diskene satt mye tettere sammen, ca 10cm mellomrom - maks. Er dette mulig? 2. At selve kabelen var noe lenger, kanskje bare 5-10cm. Ka dokk trur? Ørjan Lenke til kommentar
Krishell Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Jeg fårlenget mine ide kabler! Funker utmerket. er lett bare splitt opp koblinga i enden og skjøt! Kan sende deg bilde hvis det er ønsket! men har kun webcamera _________________ Lev farlig, dø ung, bli ett vakkert lik that`s Suzuki POWER [ Denne Melding var redigert av: Krishell på 2002-07-09 10:44 ] Lenke til kommentar
osandlan Skrevet 9. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2002 Krishell, interessant at du har gjort det. Jeg er derimot litt usikker på om jeg tør. Dette er en filserver med store/raske IDE disker, og trygg drift er viktigst. Hva slags kabel har du skjøtet da? ATA-100 sertifiserte kabler, eller den gamle typen? mvh, Ørjan Sandland Lenke til kommentar
Krishell Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 der har jeg faktisk ikke peil sorry, men skal scanne bilde til deg nå! http://home.online.no/~rahell/images/til_osandlan.jpg <-- finner bilde der _________________ Lev farlig, dø ung, bli ett vakkert lik that`s Suzuki POWER [ Denne Melding var redigert av: Krishell på 2002-07-09 11:19 ] Lenke til kommentar
enl Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Ser ut som den gamle 40-leders typen. Lederne i en 80-leders kabel er ganske tynne, så det er sikkert ikke så lett å skjøte dem ville jeg tro. Lenke til kommentar
Mr.Hassan Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Hei osandlan! Trur 90cm er lengste standard som blir selt i data foretningar.Trur det heller ikkje blir anbefalt så mykje lenger..Pga. mulig ytelsestap.Noko som ikkje vil være bra for ein filserver. Det du kan gjære er å sende epostar til support hos ein del webshopper og om dei veit måter å løyse problemet ditt på... Lenke til kommentar
osandlan Skrevet 9. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2002 Takk for input alle sammen. Jeg får se hva jeg ender opp med å gjøre. Noen tanker mhp. å få laget en spesialkabel hvor disk-kontaktene sitter nærmere enn de normale 20cm+? Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Hvis du har en ATA100 flatkabel så kan du prøve å flytte på den midtre kontakten. (du ville ha kontaktene ca 10 cm fra hverandre) Bare prøv deg frem på en kabel du ikke trenger først. Det er bare å hekte av en plast dings fra en mothake på selve kontakten. Da ser du at kontakten bare består av mange små "kniver" som går igjennom isolasjonen i IDE kabelen og dermed får kontakt med lederene. Dra forsiktig av kontakten uten å ødelegge "knivene" og prøv å sette den på kabelen der du har lyst til å ha kontakten. Dette bør funke hvis du klarer å få kontakt med lederene i kabelen. Jeg har bare prøvd å demontere siden jeg ikke trengte den siste kontakten, og heller ville ha en lang helt rund kabel. (har også fjernet alle unyttige kontakter på floppykabelen) Når kontakten er flyttet vil du se at isolasjonen er litt skadet det kontakten tidligere satt. Sjansen for å kortslutte mellom lederene er veldig liten, men det er mulig å kortslutte mellom 1 leder og jord. Dette er ikke helt heldig. :smile: For sikkerhets skyld kan det være lurt å isolere lederene her litt ekstra med feks tape. Hvis du vil ha rund kabel så kan du kutte opp kabelen slik at du feks har 3 og 3 ledere sittende sammen i remser og bruke feks strips til å samle disse. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Hvorfor ikke bare lage en enkel festeanordning og la diskeneligge i bunnen av kabinettet ? Det er jo ikke vits å ha harddisker i 5.2 slotene. Krever ikke mye oppfinsomhet for å finne en genial festeanordning... Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Søkke så mye BS! :razz: "Finnes ikke lengre enn 90 cm" På jobben har vi metervis med kabler. Bare å rulle ut og terminere. Gå til ei datasjappe og spør. Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Krishell: ka webkamera du har?? synst det var ganske godt bilde du hadde tatt.. ka d kosta??... :razz: -Kim- Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Quote: Den 2002-07-09 13:26, Jalla skrev:Søkke så mye BS! :razz:"Finnes ikke lengre enn 90 cm" På jobben har vi metervis med kabler.Bare å rulle ut og terminere.Gå til ei datasjappe og spør. Jepp. Vet ikke hvor man får kjøpt ide kabler metervis, men jeg vet at det finnes (jeg også). Go for it! Lenke til kommentar
Akelbee Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Du kan få flatkabel i metervis hos http://www.elfa.se/no/ Lenke til kommentar
sten Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 mener at en ide kabel/disk er spec. til ca 80-90 cm lang. pga ytelsetap/støy. Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 vi selger hvertfall 150 cm på jobben, så det finnes ferdige kabler som er lengre enn 90 cm. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Selv om det selges flatkabel i metervis betyr ikke at det fungerer å bruke en 10 meter kabel mellom hovedkort og harddisk. Disse kablene er vel ment til å kuttes opp i valgfrie størrelser av kundene vil jeg tro. Jeg er ikke sikker på nøyaktig hvor lang en IDE-kabel kan bli før man får problemer, men den nye SerialATA standarden tillater maks. 1 meter, og de gamle flatkablene klarer vel neppe noe mer. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Quote: sten skrev (2002-07-09 14:46):mener at en ide kabel/disk er spec. til ca 80-90 cm lang. pga ytelsetap/støy. Jepp du har helt rett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå