Ernie Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 (endret) Sitter og grubler litt. Hva er det som ligger av kode bak et GUI-bibliotek som f.eks QT? Har ikke tenkt å lage et eget bibliotek, men det hadde vært litt artig å vite litt om det. Endret 26. april 2005 av Ernie. Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Ta en kikk på kildekoden til Qt, da vel Uansett, det er ikke noen spesiell magi ved det. GUI-biblioteker består ofte av flere lag, f.eks. noe slik som: Selve biblioteket -- grensesnittet til programmereren -> Abstraksjonslag -- gir selve biblioteket et felles grensesnitt til de plattformspesifikke delene -> Plattformspesifikke deler, som sørger for å kommunisere med f.eks. X eller den delen av Windows som styrer grafikken. Under der igjen har du kjernen, som gir (f.eks.) X tilgang til skjermen. Dette bildet (hentet fra Qt Product Overview) illustrerer det hele ganske godt: Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 28. april 2005 Forfatter Del Skrevet 28. april 2005 Har jeg forstått det riktig at man da f.eks på Windows-plattformen koder mot Win32 API? Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 (endret) Qt bruker det sannsynligvis som «back end», ja. Edit: Men jeg vet ikke, da jeg ikke vet hvilke muligheter Windows har å by på når det gjelder grafisk programmering. Endret 28. april 2005 av Myubi Lenke til kommentar
kjetil7 Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Qt bruker garantert Win32 API under abstraksjonslaget for å gjøre platformspesifikke kall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå