Gå til innhold

Kjøpe kamera i Japan?

Anbefalte innlegg

Skal til Japan ganske snart, og skal i samme omgang anskaffe meg et nytt digitalt kompaktkamera. Har bestemt meg for Nikon Coolpix 7900, men er usikker på om jeg skal kjøpe kameraet her i Norge eller i Tokyo.

Prisene er som følger:

3545,- i Norge

2520,- i Japan

Sparer altså en tusenlapp, men er det verdt det mtp. garanti/reklamasjonsrett, lader og menyer/språk? Noen med erfaringer/meninger rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat samme problematikk med tanke på garanti/reparasjon som om du kjøper fra sverige, tyskland, nordpolen, usa eller asia.

Norsk importør dekker KUN garantikostnader for produkter de selv har importert og solgt.

Når det gjelder strømstyrke i Japan, er jeg ikke sikker på dette, det kan du bare søke om på nett. Regner med at det er helt OK, uansett er det bare å kjøpe adapter og nettledning. Merk at dette fort kommer på 6-700kr.

Språk er vel standard på kameraene, så engelsk får du uansett.

Lenke til kommentar

Ja, jeg er klar over det med garantiproblematikken, men det er jo vitterlig enda verre å måtte kommunisere med japanere og sende et kamera til Japan enn det å få gjort det i Sverige/Danmark.

Spenningen i Japan er 100 volt, men den batteriladeren jeg nå har til mitt Powershot S30 støtter fra 100-240V. Regner egentlig med at et nytt Nikonkamera også gjør dette.

Engelsk er det nok, men om jeg kjøper det i Norge får jeg nok med nordisk språkpakke.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har sett (korekt meg om jeg har feil), så er det kun Canon som leverer med norsk som menyspråk. Dette er i tillegg full av skriveleifer, så de fleste bruker engelsk alikevel.

Om adapteret funker (som det sikekrt gjør, jeg vet jo ikke), så holder det isåfall maks med en nettledning til 60kr.

Så er det jo opp til deg om mangelen på nordisk bruksanvisning og servicemulighet hos norsk importør er verdt å spare 950kr på. Man er ikke dum om man kjøper i norge, og man er heller ikke dum om man kjøper i utlandet. Behov og "risikovurdering" er jo opp til den enkelte. Selv kjøper jeg fra B&Hphoto i New York.

Lenke til kommentar

En kamerat kjøpte Nikon D70 til meg i Tokyo i fjor sommer. Laderen støttet 100-240V, og menyen på kameraet kunne stilles inn til engelsk. Manualen var kun på japansk, men jeg lastet en en engelsk versjon fra Nikons nettsider.

Når det gjaldt D70 var kameraet betydelig billigere utenfor Nikon-butikkene, så det kan lønne seg å sjekke litt rundt før du kjøper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...