Posten Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 Jeg ville si at bedre opplæring og høyere krav til post-i-butikk ansatte ville være en fordel. Jeg har opplevd og stå og vente i 15 minutter på å hente en pakke på det lille postkontoret på butikken her, hvor personen kunne velge mellom ca 100 pakker. I tillegg til at en der nektet å selge meg fler frimerker når jeg skulle sende noe til Australia, siden Australia var et land i Europa, og dermed kun skulle frankeres til Europa Som noen nevnte oppi her så hadde fritt postkontorvalg vært bra, på grunn av disse grunnene og at postkontoret som pakkene kommer til faktisk ikke er det nærmeste postkontoret Får bare glede oss til Posten får mer reell konkurranse her i landet, da skjer det kanskje noe med servicenivået Posten tilbyr valgfritt postkontor, etterspør dette der du handler på nett. Se forøvrlg tidligere svar om hva tjenesten valgfritt postkontor innebærer. Lenke til kommentar
Posten Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 Jeg bor i Volda og er stort sett fornøyd med tjenestene dere tilbyr. bruker vanlig servicepakke når jeg bestiller. Det jeg ser som det største problemet er at hentelappen alltid kommer dagen etter at pakken er ankommet. Vil ha pakken i hus så raskt som mulig. Hvis man kunne få mail, eller direkte tilgang i pakkesporing til strekkoden, så kunne man skrive ut den og ta med til posten. Det er greit å skrive ut nummeret, men det er mye strev for postbetjeningen, siden alle kommer drassende med et papir som har mer eller mindre tydelige siffer på seg. Hvis vi kunne skrive ut strekkoden så ville det bli enklere å få utlevert pakken før man har fått hentelappen i posten. Har lest at mange postkontor har kuttet ut å la deg få hente før du får hentelappen, og det er sikkert pga sikkerheten, men finn et system for det da, så vi kan hente pakkene snarest mulig. Irriterrende å måtte vente en ekstra dag bare for en stk. papir. Posten tilbyr SMS-varsling, da får du beskjed på mobilen din når pakken har ankommet utleveringsted. Etterspør tjenesten der du handler på nett. Lenke til kommentar
rscue Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Jeg ville si at bedre opplæring og høyere krav til post-i-butikk ansatte ville være en fordel. Jeg har opplevd og stå og vente i 15 minutter på å hente en pakke på det lille postkontoret på butikken her, hvor personen kunne velge mellom ca 100 pakker. I tillegg til at en der nektet å selge meg fler frimerker når jeg skulle sende noe til Australia, siden Australia var et land i Europa, og dermed kun skulle frankeres til Europa Som noen nevnte oppi her så hadde fritt postkontorvalg vært bra, på grunn av disse grunnene og at postkontoret som pakkene kommer til faktisk ikke er det nærmeste postkontoret Får bare glede oss til Posten får mer reell konkurranse her i landet, da skjer det kanskje noe med servicenivået Posten tilbyr valgfritt postkontor, etterspør dette der du handler på nett. Se forøvrlg tidligere svar om hva tjenesten valgfritt postkontor innebærer. Som regel har man ikke denne luksusen med å velge et annet postkontor når det nærmeste alternativet ligger 1 ferge + 20 min kjøretid, dere har jo trossalt kuttet ut valget.. Mye bedre dere lærer opp de ansatte isteden for å henvise til at en kan bruke et annet postkontor... Rscue Lenke til kommentar
Posten Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 Enig med poster tidligere i tråden om at dette er et godt tiltak. Når det gjelder posten sine tjenester, så har jeg vært en svært flittig bruker av disse. Brukte hjem på kvelden tidligere, men etter å ha flyttet til en annen adresse så begynte varene å ikke komme som jeg fikk beskjed om per SMS. Dagen etter dukket de da så opp på Post i butikk, med påskriften "kunde ikke hjemme". Dette vet jeg 100% sikkert at er totalt tull & tøys. Etter å ha opplevd dette tre sendinger på rad tok jeg kontakt med kundeservice og framla problemet. Etter dette kom to sendinger frem som avtalt, før jeg igjen måtte dra inn til Post i butikk for å hente sendingene. Samtlige pakker var merket med telefonnummer. Jeg vet ikke noe om hvordan rutinene for dette er, men det er tydelig at slik det var like før nyttår ikke er optimalt. Ellers så er forslaget om mulighet for henting på terminal et veldig godt forslag. Har selv ftt ekstraservice ved et par anledninger og ftt hentet ut pakker som hastet der. Det sparer meg to dager på leveringstiden hvis pakken kommer til terminalen litt sent på dagen. Fokuset for meg som webshopkunde ligger i hurtig og rimelig levering. Jeg betaler gjerne med VISA for slippe oppkrav, og tre dagers sending er leeeenge. -KJ Posten vil forbedre rutinene på hjem-på-døren. Lenke til kommentar
Posten Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 Jeg prøvde SMS-varslingen sist jeg bestilte noe på nett. Da fikk jeg SMS om at pakken var klar til henting kl.21, mens postkontoret stengte kl.20. Ifølge nettsporingen var den registrert ankommen postkontor kl.18. Hadde SMS'en kommet kjappere hadde jeg rukket å hente pakken 1 dag tidligere. Fin tjeneste hvis den bare blir litt kjappere. En annen ting med nettsporingen er at den ofte blir oppdatert sent. Ved en tidligere anledning sjekket jeg hvor pakken min var rett før postkontoret stengte (kl.20), og det stod at den ikke var ankommet postkontoret. Når jeg sjekket igjen på morgenen stod det at pakken hadde ankommet kl.18 dagen før. Som regel følger jeg med på nettsporingen og skriver ut en kopi av den som jeg leverer på Posten når jeg skal hente ut pakker. Dette fordi det gjerne tar flere dager før hentelapp kommer i postkassen. Som regel kommer den 1-2 dager etter at pakken har ankommet postkontoret, men det kan også ta nærmere en uke. Ikke noe stort problem for meg, men kanskje for andre som ikke bruker nettsporingen. Tjenesten "hjem-på-kvelden" har jeg kuttet ut. Har benyttet meg av den 7-8 ganger fra tjenesten ble innført og frem til i fjor vinter. De første gangene fungerte det fint og jeg fikk levering på døren til forventet tid. Etterhvert har det blitt flere og flere problemer. En gang fikk jeg lapp i postkassen om at den var forsøkt levert, men at ingen var hjemme (hadde vært hjemme hele dagen og kvelden). Stod at pakken kunne hentes på postkontoret. Der var den ikke, men fikk etter mye om og men hentet den på postterminalen. De siste 2 gangene jeg benyttet denne tjenesten dukket det aldri opp noen postmann eller lapp i postkassen. Måtte ta med meg utskrift av nettsporingen og hente den selv på postterminalen. Når man betaler ekstra for en slik tjeneste bør man forvente at man får leveransen. Ekspresslevering har jeg prøvd en gang, og det fungerte fint. Posten kan helt klart forbedre seg på mange punkter. Regner med at mine "problemer" kan relateres til lokale forhold, så det er kanskje lurt at Posten strammer opp rutinene ute hos det enkelte postkontor og postterminalene. Posten har ikke (ennå) online-terminaler som betyr at informasjonen om registreringen kan bli forsinket. I fremtiden vil dette problemet være løst. Rutinene på hjem-på-døren skal bedres. Lenke til kommentar
Posten Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 Kunne vært ordna med transport mellom omlastingsentral i Kristiansand og Haugesund.Har noen ganger bestilt "paralelt" hos PS Data og Komplett - pakkene registrert første omlastingsentral (Stokke og Kristiansand) i 7 tiden om kvelden torsdag, pakken fra Sandefjord ankommer fredag morgen til omlasting i Haugesund. Pakken sørfra dukker opp mandag til omlasting - dvs. pakken østfra utleveres lørdag, mens den sydfra kommer tirsdag. På kartet er veiene mellom Sandefjord og Haugesund dobbelt så lang som Kristiansand til Haugesund. Nettsporinga ligger litt på "etterskudd", etter kl. 11 kan eg få beskjed om at pakken har vært på mitt postkontor siden 8 om morgenen (åpner 9) 3 timer er i lengste laget.. Posten har ingen planer om å legge om rutenettet mellom Kristiansand og Haugesund. Lenke til kommentar
Posten Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 Jeg er meget enig med mye som er sagt her... Det jeg mener er at posten bude hatt to utleveringer fra omlastningsterminal hver dag.Hvis dere ser på tidspunktene under så forstår dere godt hva jeg mener! Dato: Kl.: Hendelse: Poststed: 21.04.05 19.36 Innlevert postterminal 3169 STOKKE 22.04.05 10.15 Registrert omlastingsterminal 5020 BERGEN 23.04.05 09.02 Ankommet postkontor 5825 BERGEN LANDÅS 23.04.05 11.07 Utlevert 5825 BERGEN LANDÅS Mvh Miniman. Dersom du ønsker pakkene dine raskere må du benytte deg av et annet produkt. Se tidligere svar om tjenestene hjem-på-døren, bedriftspakke og bedriftspakke ekspress over natt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Jeg er meget enig med mye som er sagt her... Det jeg mener er at posten bude hatt to utleveringer fra omlastningsterminal hver dag.Hvis dere ser på tidspunktene under så forstår dere godt hva jeg mener! Dato: Kl.: Hendelse: Poststed: 21.04.05 19.36 Innlevert postterminal 3169 STOKKE 22.04.05 10.15 Registrert omlastingsterminal 5020 BERGEN 23.04.05 09.02 Ankommet postkontor 5825 BERGEN LANDÅS 23.04.05 11.07 Utlevert 5825 BERGEN LANDÅS Mvh Miniman. Dersom du ønsker pakkene dine raskere må du benytte deg av et annet produkt. Se tidligere svar om tjenestene hjem-på-døren, bedriftspakke og bedriftspakke ekspress over natt. Så det er mao slik at dere "holder tilbake" service-pakker, selv om dere har kapasitet til å få de ut til postkontoret? AtW Lenke til kommentar
PureTamil Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Jeg er meget enig med mye som er sagt her... Det jeg mener er at posten bude hatt to utleveringer fra omlastningsterminal hver dag.Hvis dere ser på tidspunktene under så forstår dere godt hva jeg mener! Dato: Kl.: Hendelse: Poststed: 21.04.05 19.36 Innlevert postterminal 3169 STOKKE 22.04.05 10.15 Registrert omlastingsterminal 5020 BERGEN 23.04.05 09.02 Ankommet postkontor 5825 BERGEN LANDÅS 23.04.05 11.07 Utlevert 5825 BERGEN LANDÅS Mvh Miniman. Dersom du ønsker pakkene dine raskere må du benytte deg av et annet produkt. Se tidligere svar om tjenestene hjem-på-døren, bedriftspakke og bedriftspakke ekspress over natt. Så det er mao slik at dere "holder tilbake" service-pakker, selv om dere har kapasitet til å få de ut til postkontoret? AtW Er vel snarere det at de dyrere pakkene har høyere prioritet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 (endret) Så det er mao slik at dere "holder tilbake" service-pakker, selv om dere har kapasitet til å få de ut til postkontoret? AtW Er vel snarere det at de dyrere pakkene har høyere prioritet. Kan hende, men jeg kan ikke huske å ha opplevd at servicepakker ikke venter en stund på omlastingssentralen. Nå kan ikke jeg noe særlig om logistikk, men er det aldri noe ledig plass i lastebilen etter at bedriftspakkene er stappet inn? Og er det virklig billigere å vente til dagen etterpå med å kjøre ut disse pakkene? (ja, helt sikkert i noen tilfeller, men hver eneste gang?) AtW Endret 6. juni 2005 av ATWindsor Lenke til kommentar
Posten Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 Eksempel:21.03.05 16.31 Innlevert postterminal 3169 STOKKE 23.03.05 09.07 Registrert omlastingsterminal 4606 KRISTIANSAND S Noen spørsmål: 1. Er dette en for posten akseptabel forsendelsestid ? 2. Hvor lang tid tar det fra nettbutikken (i dette tilfellet Komplett) fysisk leverer varene på Stokke postterminal til de registreres som innlevert? 3. Vil innlevering tidligere på dagen fra nettbutikkene gi raskere forsendelse? 4. Må det være en viss mengde pakker før de videresendes til neste terminal? 5. Transporterer Posten pakker i helgene? (har vært spørsmål om det her tidligere) 1. Dette er ikke akseptablet. Her må det ha skjedd en glipp. Dette skal kun ta én dag. 2. Dette vil variere, men alle varene vil innleveringsregistreres samme dag de er innlevert. Komplett leverer som regel inn flere ganger i løpet av dagen. 3. Nei, det vil ikke påvirke fremsendingstid, da må du heller velge et raskere produkt (bedriftspakke, bedriftpakke ekspress, hjem-på-døren). 4. Nei 5. Lørdag transporterer vi pakker, ikke søndag. Lenke til kommentar
Posten Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 Vi i Posten Norge AS ønsker å komme i dialog med noen av Norges mestavanserte netthandlere og har etter å ha rådført oss med Hardware.no fått lov til å stille dere noen spørsmål i forumet. Det jeg ville gjerne sett var å få en mulighet for "mini" pakker. (brev pakker). Er utrolig kjedelig å må betale 100 kr+ for en svær eske når man ikke trenger den så solid som jeg synes et noen av pakkene jeg har fått har vært. F.eks kjøpte en logitech mus for litt siden. Den var godt pakka inn fra fabrikant og når man atpåtill setter på en SVÆR eske utpådær igjen så blir det fort kroner. Til dataforhandlere: Mer bulk, kutt ut unødvendig embalasje, skadene for naturen også faktisk. Du kan benytte varer i brev opp til 2 kg. Det vil være rimeligere. Vær klar over at du da ikke har sporingsmulighet, tidsgarantier eller forsikring. Lenke til kommentar
Posten Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 Kanskje ikke det som ble spurt etter, men er det noe jeg kunne tenke meg å klage på med Posten (eller fortollingsavdelingen rettere sagt) så er det at de er forferdelig trege med å sende ut forespørsel etter varens verdi når dere mistenker den er feil eller den ikke er beskrevet, på varer bestilt fra utlandet. Jeg bestiller DVD fra utenlandske nettbutikker, og et par av disse skriver alltid samme verdi på brevene okke som. Det har jeg klaget til butikken om, men jaggu om de endrer rutinene sine. Men greit nok. Jeg bestiller bare filmer til under 200,- så jeg tenker det er nå ikke noe problem at de skriver 20 USD hele tiden, det er det en enkelt DVD cirka koster i USA. Men av en eller annen grunn stopper Posten disse brevene til enhver tid (de 3 siste månedene har jeg opplevd det ca. 20 ganger), og sender meg et brev om at jeg må bevise verdien på brevets innhold. Antar de synes det er mistenkelig at det alltid står samme verdi. Det er også greit, for jeg har mitt på det tørre, og kan bevise at verdi er mindre enn 200,-. MEN! Brev som kommer fram fra butikken uten å bli stoppet i fortollingsavdelingen er framme i postkassen på 3-5 arbeidsdager (fra USA i dette tilfellet). Blir de stoppet av fortollingsavdelingen, hører jeg ikke noe fra Posten før på minst 2-3 uker. Det synes jeg er utrolig treigt, at brevene antakelig ligger et sted i 2-3 uker hos Posten. For Posten må jo få brevene minst like raskt som jeg får dem. Her kunne Posten blitt mer effektiv. Trond Posten er ikke fornøyd med at behandlingstiden kan bli så lang. Vi jobber kontinuerlig med problemstillingen. Lenke til kommentar
Posten Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 Mulighet for å spore pakken via wap på mobiltelefon. Posten har ingen umiddelbare planer om å tilby sporing via wap. Lenke til kommentar
Posten Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 Heisann Er stort sett fornøyd med postens tjenester men mener at det er en meget stor mangel dere enkelt kunne gjort noe med : Sørge for at det er strekkode på pakkesporingen (tilsvarende den på hentelappen) på nettet. Jeg henter nemlig pakker på vei hjem fra jobben siden jeg passerer postkontoret, det er derfor unaturlig å reise hjem for å hente hentelappen for så å reise tilbake til postkontoret. Pakkesporingslappen inneholder jo pakkesporingsnummer og sendingsnummer men jeg får dårlig samvittighet hver gang jeg ser at damene bak skranken må taste ørten nummer for å få vite hvilken hylle pakken(e) min(e) er plassert i..... Dette kan ENKELT løses ved at det er strekkode på pakkesporings siden man får opp på nettet. Posten har fått mange henvendelser om dette, og vil vurdere innspillet. Lenke til kommentar
Posten Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 jeg skulle ønske at posten her(honningsvåg) kjørte ut brevpost ol. på lørdager, det er for dårlig Posten leverer ut brev 6 dager i uken over hele landet. Dersom du mener å ikke motta noe på lørdager bør du ta dette med ditt lokale postkontor. Ring kundeservice på 815 007 10. Lenke til kommentar
Posten Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 SMS-meldingen fungerer som hentemelding. Denne tjenesten må tilbys der hvor du handler på nett. SMS-meldingen vil etterhvert erstatte den fysiske hentemeldingen. Personlig har jeg to ting jeg vil spørre etter - hvorav begge hittil har blitt nevnt. Men for å vise at disse folkene ikke står alene skriver jeg det gjerne en gang til Det første punktet er jeg glad for at dere også har forstått - det er hva jeg har sitert. Å kunne klikke på en liten boks i selve nettbutikken etter at jeg har fullført ordren hvor det står "Send meg en SMS-melding når jeg kan hente pakken min" hadde vært helt fantastisk. Den andre tingen jeg hadde virkelig likt var bedre oppdatering av Nettspor, og da tipper jeg også det gjelder tiden det tar før varen ankommer/kan hentes og frem til SMSen sendes ut. Kunne ikke systemene deres sendt en beskjed ut på SMS til brukeren i det øyeblikket varen ble registrert og sortert på postkontorene? Jeg iallefall har alltid et veldig behov for å hente varen raskest mulig, og derfor har det hittil ført til en del telefonsamtaler ned til det lokale postkontoret for å høre om de har mottat pakker fra terminalen i dag. Dette fordi jeg vet av tidligere erfaring at det gjerne kan gå 5 timer fra pakken har ankommet til Nettspor blir oppdatert. Ellers må jeg også klage litt på prisen da, selvsagt. Ca 100kr for en Norgespakke er litt drøyt. Datavarer er gjerne akkurat så tunge og akkurat så store at jeg bør/kan like gjerne bruke denne metoden og da svir det gjerne litt mye. Ellers kan jeg si at jeg tror aldri jeg har opplevd at Posten har vært hverken treg eller uforsiktig med ting jeg har sendt og mottat. :thumbsup: SMS-varsling skal bli sendt ut når pakken ankommer postkontor. Lenke til kommentar
Posten Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 Vet ikke om det har blitt nevnt tidligere i tråden, men: Det bør bli åpning for å få åpnet en postordre pakke for å kontrollere innholdet før betalingen blir registrert. Evt at betalingen holdes igjen f.eks 1 time på en konto slik at mottager ikke risikerer og bli lurt av gråstein istede for pc i pakken o.l Posten er en transportør av pakkene, uten eierskap til innholdet. Dette blir en sak mellom avsender og mottaker. Lenke til kommentar
gresh Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Kommer det en ny slik tilbakemeldingstråd i mars/april 2006? Etter det jeg har fått med meg skal Posten i februar 2006 ytterligere skjære ned antall omlastingssentraler. For Sogn og Fjordane fylke betyr det at omlastingssentralene i Florø og Sogndal forsvinner og omlastingssentralene i Bergen og Ålesund overtar. Klarer Posten fortsatt å holde de samme leveringstidene for pakker etter denne nedskjæringen er gjennomført? Jeg ser ihvertfall for meg minst 1 dag ekstra for en vanlig servicepakke. Har ingen tro på at det kommer til å bli bedre enn det er idag. Hvis ikke planen til Posten er å få alle til å velge de alternative dyrere expresspakkene. Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Bedriftspakke Ekspress – Over natten Dekningsområde Fastlands-Norge Tidsgaranti Fraktbeløpet refunderes ved forsinkelser, hvis ikke forsinkelsen skyldes force majeure eller feil fra avsenders side. Hvis forsinkelsen delvis skyldes ekstern partner "Widerøe" og Posten hva da, får man refundert pengene da, eller vil Posten fullt å helt pårope seg force majeure... Jeg har også opplevd at en bedriftspakke over natten var liksom forsøkt levert på fredag, men tviler på at posten i Kirkenes giddet å kjøre den ut, men jeg fikk i allefall hentelapp da, å måtte hente bedriftspakken på Postkontoret på en lørdag. Denne pakken ble sendt fra Komplett på en onsdag. Det ble vel heller en Bedriftspakke over nettene... Vel brukte penger - tja tvilsomt det da - med servicepakken hadde det ikke tatt mye lengre tid da og god del billigere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg