Gå til innhold

Tilbakemeldinger til Posten Norge AS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg fikk regning på 126 kr nå på en pakke fra play.com som koster 17.99 pund som er i dems kurs, 215kr. irriterende. dette er pga at play ikke skriver frakt kostnader på pakken siden de skal ha gratis frakt..

 

STYGGE TOLL\POST opplegg!!

Dette er jo ikke Posten Norge AS sin feil, men det er kjipt om du ikke var klar over dette før du bestilte?

 

Problemet er at det er et gebyr for tollbehandling (naturlig nok). Gebyret i seg selv er en OK sum, men det slår veldig feil ut i situasjoner hvor mva man betaler for varen er mindre eller omtrent like stort som gebyret. Jeg forstår at man ønsker å beskytte norsk varehandel ved å momspålegge varer fra utlandet, men man straffes unødvendig hardt ved små varekjøp. Jeg skulle gjerne betalt moms på alt jeg bestilte fra utlandet, så lenge det bare var mva som ble lagt til prisen. Dette blir vanskelig å få orden på så lenge Posten skylder på at Tollvesenet gir de mye ekstraarbeid som Posten lar kunden betale, og Tollvesenet krever inn mva for alle varer med verdi over 200,- (Som i og for så vidt er helt greit).

 

Et bedre system for dette hadde kanskje vært om Posten lanserte en tjeneste for privatpersoner hvor man forhåndsbetaler et gitt antall tollbehandlinger til relativt kraftig redusert pris per behandling avhengig av hvor mange tollbehandlinger man kjøper. Med et nivå på rundt 5-15kr per behandling begynner det å bli akseptabelt for en privatperson på små varekjøp.

Endret av _Xorcist
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Posten Norge AS er helt tragiske når det kommer til håndtering av utenlandspakker. Min skrekkhistorie fra i dag;

 

Kjøpte en X-drive på eBay i begynnelsen av mai, men pga. rot fra selgerens side ble ikke pakken sendt før 20. mai.

 

Som plaster på såret ble denne da sendt med ekspresspost (United States Postal Service).

 

Regnet med å få den rundt disse tider, da jeg i dag fikk et brev fra Postens Godssenter i Oslo.

 

"Fortollingsdokumentasjonen mangler eller er ufullstendig....bla..bla..bla..send inn faktura, kvittering eller kontoutskrift ang. kjøpet".

 

Greit nok tenkte jeg, selgeren sin feil.

 

Gikk så inn for å sjekke på Posten.no om når pakken hadde ankommet Norge. Gjett hva jeg finner? 24. mai! Det tar altså posten 8(!!!) dager å sende meg et skarve brev om at jeg må sende inn kvittering. Slå den dere. :dontgetit:

 

Edit: Det tar altså dobbelt så lang tid for Posten Norge å sende et brev på 50 gram fra Oslo til Trondheim (363 km), som det tar USPS å sende en pakke på 1,5 kg fra staten Washington (USAs vestkyst) til Oslo. (7318 km) :!:

 

Den 11. juni skal jeg på ferie, og X-driven ble eksplisitt innkjøpt for dette (bildelagring). Om jeg har rett i mine antakelser om Postens udugelighet får jeg nok ikke noen pakke før jeg drar, og jeg sitter med en X-drive jeg ikke har bruk for.

Endret av puretamil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gikk så inn for å sjekke på Posten.no om når pakken hadde ankommet Norge. Gjett hva jeg finner? 24. mai! Det tar altså posten 8(!!!) dager å sende meg et skarve brev om at jeg må sende inn kvittering. Slå den dere. :dontgetit:

Dette har jeg kommentert tidligere i tråden. Posten er utrolig ineffektive på dette området, jeg opplever dette stadig vekk. Det latterlige med det hele er at i Postens brev hvor de etterlyser verdi, står det at brevet har ankommet Norge til den dato de sender ut brevet. Men som du også har funnet ut, brevet ankommer lenge før. Som om Posten prøver å gi falskt inntrykk av at de er effektive.

 

Trond

Lenke til kommentar
Det latterlige med det hele er at i Postens brev hvor de etterlyser verdi, står det at brevet har ankommet Norge til den dato de sender ut brevet.

Ja, jeg la merke til det. Utrolig frekt og villedende spør du meg!

 

I og med at det står en falsk "ankomstdato" på brevet er det vel svært få som tar seg bryet med å dobbelsjekke på Nettspor. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Akkurat det samme som jeg opplevde her nå..

 

Fikk et boblebrev fra tyskland med dhl, fikk brev om dette måtte fortolles.. jaJA tenkte jeg, selgeren har glemt å sende med faktura så jeg får sende en email til privatfortollingen med faktura som vedlegge.. Tar 6 dager og ingenting skjer...

 

Og da ligger det pina det et nytt brev fra posten om at det skal fortolles, ringer posten og spør om de ikke bruker å sjekke ut emailene sine siden de nevner nederst på brevet at det tar imot fortollingspapir pr email også..

 

Hun i telefonen bruker god tid og finner ut at joda pakken er fortollet og blir sendt til deg i dag, men at brevet og emailen min sikkert gikk om en hverandre..

 

Ok tenker jeg, ikke noe å bli forbannet over og venter de dagene det tar å få sendt dette fra oslo og til Molde. Det tok jo 4 dager det også..

 

Betaler ut brevpakken og så viser det seg at orginal faktura som var skrevet ut av dhl fulgte med pakken på utsiden + at det på innsiden av pakken følgte med en kopi av orginal faktura fra firma som sendte pakken til meg...

 

Hvorfor i alledager skriver posten at de har åpnet pakken for fortolling og at det ikke fulgte med faktura når dette var både klistret på utsiden + en kopi inni pakken ?

 

De lyger en jo rett i fleisen.. boblebrevet brukte fra tyskland til norge 1 dag, fra oslo til molde inkl fortolling 14 dager :thumbdown::thumbdown:

 

Rscue

Lenke til kommentar

Utenlandspakker og liknende er vel ikke det området Posten Norge har imponert så enormt da....

 

En jeg hentet en pakke på posten fra england, så hadde beregnet ut i fra engelske pund, selv om at den skulle være i euro, noe som sto krystallklart i fraktpapirene...

Det ugjorde ikke mange kronene, så jeg giddet ikke å klage...

 

Det er vel raskere og bedre å bruke UPS f.eks

 

Pakken kommer raskere, raskere tollbehandling og man får ettersendt faktura fra UPS på både fortolling, moms osv. Dessute får man utlevert pakken raskere også forutsatt at man bor sentralt til da.

 

Postens spede forsøk på å levere pakken på døren er også litt småkomisk mange ganger...

 

Tror mange postbud osv skriver "forsøkt levert" uten de har har gjort noen stor bragd for å levere pakken da. Dette er og blir bedre med andre transportselskaper, de gidder i allefall å ringe deg.

Lenke til kommentar

Nå er jeg rasende!

Bestilte en overnattpakke fra et sted hvor det tar 4 timer å kjøre til i går og skrev som pakke kommentar at det var VELDIG viktig at den ankom i dag siden innholdet skal brukes på konsert i kveld.

Så nå sitter jeg her UTEN pakken jeg betalte masse ekstra for overnattpakke for og alt er krise.

Privatisering av postverket er idiotisk!

Posten trenger konkurranse øyeblikkelig, går alt for tregt!! :mad:

Lenke til kommentar
flott initiativ :)

 

sms-varsling når pakke ankommer postkontor hadde vært fint - kanskje sms meldingen kunne brukes som "hentelapp" - slik at den ikke trengs å printes ut....

 

mulighet for å hente postpakke på terminal (som forus i stavanger) hadde og vært fint - da kunne jeg hentet pakken selv, gjerne 1-2 dager før jeg ellers hadde fått den. dette kunne kanskje vært en opsjon når vi bestilte varer. som en "hent vare på postfordeling"

 

ellers er jeg veldig fornøyd med å kunne hente post-i-butikk frem til 23 :)

Angående henting på terminal, viser vi til tidligere gitt svar.

Lenke til kommentar
Det jeg er aller mest fornøyd med er "hjem-på-døren" tjenesten deres. Får pakken på kvelden dagen etter jeg har bestilt, utrolig praktisk. Bra at dere ogs har muligheten for å få kjørt hjem til seg pakker som ligger på postkontoret for en liten sum.

Har ikke prøvd sms/e-post tjenestene, men koster de noen ting?

SMS- og e-post-tjenestene er gratis til våre kunder (dvs. der du handler på nett).

Lenke til kommentar
Jeg bor i Oslo og er stort sett fornøyd, men det er en ting som irriterer:

 

Når jeg venter en pakke til meg, bruker den minimum 24 timer fra omlastingsterminalen i Oslo til mitt postkontor (ifølge pakkesporing på nettet). Den ligger da og støver ned til morgenen etter, før den blir kjørt ut til mitt postkontor.

Jeg mener det er for lang tid.

Pakken din skal bli kjørt ut til postkontoret i løpet av påfølgende dag så snart den er sortert. Pakkene er sortert til klokken 13.00, og blir så kjørt ut til postkontorene.

Lenke til kommentar
Jeg bor i Oslo og er stort sett fornøyd, men det er en ting som irriterer:

 

Når jeg venter en pakke til meg, bruker den minimum 24 timer fra omlastingsterminalen i Oslo til mitt postkontor (ifølge pakkesporing på nettet). Den ligger da og støver ned til morgenen etter, før den blir kjørt ut til mitt postkontor.

Jeg mener det er for lang tid.

Pakken din skal bli kjørt ut til postkontoret i løpet av påfølgende dag så snart den er sortert. Pakkene er sortert til klokken 13.00, og blir så kjørt ut til postkontorene.

Men hva med å tilby en ny tjeneste som koster 20-30 kr. ekstra da?

Dere kan jo da ha råd til å sortere de pakkene kl. 16 f.eks...

Lenke til kommentar
Jeg er stort sett fornøyd med varer som blir sendt.

Hvis det skal pirkes på noe, så må det være hvor raskt nettsporingen blir oppdatert, noen ganger er det treig. Å da er det ikke timer med dager.

Noe som kan tenkes på :)

 

SMS varsling hadde jo forsåvidt å vært greit, men da burde vel den gått på når ditt lokale postkontor fikk inn pakken å ikke når nettspor oppdaterte seg.

Når sjåførene leverer ut pakker vil det ta litt tid før disse blir registret utlevert fordi vi pt ikke har onlineterminaler. Posten jobber med forbedringer.

 

Angående SMS og nettspor: Når postkontorene får pakken og registrerer dette vil SMS-melding sendes og nettspor oppdateres umiddelbart etterpå.

Lenke til kommentar
samme her det er ganske enerverende å måtte vente en hel dag på at en pakke skal flytte seg noen hundre meter til butikken slik at jeg kan få hentet pakken, dette skjer alt for ofte, en veldig god ide som burde være

gjennomførbar er å åpne for å ha en utleveringsmulighet ved omlastnings terminalen... dette burde vel egentlig ikke være så vanskelig - burde det?

Det finnes gode muligheter for å få pakken raskere. Spør nettbutikken din om de tilbyr levering med bedriftspakke som innebærer at du kan få levert på jobben på dagtid, innen klokken 16.00 påfølgende dag (litt avhengig av hvor du bor). Det samme gjelder bedriftspakke ekspress over natten, den kan du få levert hjemme eller på jobb før klokken 0700 eller 0900 påfølgende dag. I tillegg kan du med hjem-på-døren tjenesten få pakken levert hjem til deg på kvelden mellom 1700 og 2100.

Lenke til kommentar

Posten imponerer med dette initiativet!

 

Tiden det tar fra en pakke er innlevert postterminal til den er fremme ved omlastingssentral er det ikke noe å si på. Problemet er imidlertid at med PIB med lange åpningstider er det for lite med en pakkeutkjøring pr dag. Typisk scenario de siste gangene jeg har bestilt noe i servicepakke: ankommet omlastingssentral mellom 09:00 og 10:00. Rekker da ikke dagens utkjøring og jeg kan ikke hente pakka før neste dag. Det er litt kjedelig.

 

På den annen side kan man velge å betale noen kroner ekstra for å få den hjem på døren om kvelden, så man kan jo takke seg selv..

 

-sjaa-

Lenke til kommentar
Posten imponerer med dette initiativet!

 

Tiden det tar fra en pakke er innlevert postterminal til den er fremme ved omlastingssentral er det ikke noe å si på. Problemet er imidlertid at med PIB med lange åpningstider er det for lite med en pakkeutkjøring pr dag. Typisk scenario de siste gangene jeg har bestilt noe i servicepakke: ankommet omlastingssentral mellom 09:00 og 10:00. Rekker da ikke dagens utkjøring og jeg kan ikke hente pakka før neste dag. Det er litt kjedelig.

 

På den annen side kan man velge å betale noen kroner ekstra for å få den hjem på døren om kvelden, så man kan jo takke seg selv..

 

-sjaa-

Jeg er enig, hovedproblemet er at det tar for lang tid fra omlastningsentralen, og ut til postkontoret, ihvertfall i byene burde dette være mulig å gjøre noe med.

 

AtW

Lenke til kommentar
dere kunne sparket litt fart i postgangen til tromsø, fra f.eks komplett og netshop går det 5 dager :(

Se tidligere svar om våre alternative levering, eks. bedriftspakke, bedriftspakke ekspress og hjem-på-døren. Etterspør tjenestene der du handler på nett.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...