Gå til innhold

Tilbakemeldinger til Posten Norge AS

Anbefalte innlegg

Leser denne tråden med interesse. Nok en grunn til å grue seg til å flytte tilbake til det supre Norge der "alt er best".

Bestilte et hovedkort for et par dager siden. Legger ved en utskrift av trackingen på pakken her. Som dere ser er pakken ute for levering. Og jeg får den garantert. Pakkemannen bruker å være i mitt nabolag hver dag mellom 1600 og 1700 og det er garantert!

CHANTILLY,

VA, US 09/26/2007 6:02 A.M. OUT FOR DELIVERY

09/26/2007 5:02 A.M. ARRIVAL SCAN

LAUREL,

MD, US 09/26/2007 4:02 A.M. DEPARTURE SCAN

09/26/2007 2:31 A.M. ARRIVAL SCAN

LOUISVILLE,

KY, US 09/25/2007 4:01 P.M. DEPARTURE SCAN

09/25/2007 6:41 A.M. ARRIVAL SCAN

INDIANAPOLIS,

IN, US 09/25/2007 2:33 A.M. DEPARTURE SCAN

09/25/2007 12:10 A.M. ARRIVAL SCAN

HODGKINS,

IL, US 09/24/2007 7:53 P.M. DEPARTURE SCAN

09/24/2007 6:04 P.M. ORIGIN SCAN

US 09/24/2007 11:05 A.M. BILLING INFORMATION RECEIVED

Endret av butare
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
div

Ser ikke helt problemet med du mener det er med Posten i Norge.

Akkurat slik sporing har vi i Norge også, den fungerer meget bra. At noen få fjøsnisser her skal klage på alt betyr ingenting sammenlignet med de millioner av pakker som går uproblematisk gjennom systemet.

At Tollen kan være et lite hinder.. Ja, grensekontrollen i Us er vel ikke akkurat mild den heller.

Endret av Panter
Lenke til kommentar
div

Akkurat slik sporing har vi i Norge også, den fungerer meget bra. At noen få fjøsnisser her skal klage på alt betyr ingenting sammenlignet med de millioner av pakker som går uproblematisk gjennom systemet.

9580712[/snapback]

Sporing har vi i Norge og, men den er ikke like god.. Eksemplet har både "arrival scan" og "departure scan", mens vi bare har "Registrert omlastingsterminal", uten å få vite hvor lenge pakken egentlig ligger "uproduktiv" på denne terminalen. En pakke som er registrert omlastingsterminal på fredag kan godt bli liggende der til mandag (uten at vi vet det) før den blir sendt videre, som snekkern har nevnt eksempler på tidligere i tråden..

Posten oppgir heller ikke forventet utleveringsdato, noe bl.a. UPS gjør..

Lenke til kommentar
Sporing har vi i Norge og, men den er ikke like god.. Eksemplet har både "arrival scan" og "departure scan", mens vi bare har "Registrert omlastingsterminal", uten å få vite hvor lenge pakken egentlig ligger "uproduktiv" på denne terminalen. En pakke som er registrert omlastingsterminal på fredag kan godt bli liggende der til mandag (uten at vi vet det) før den blir sendt videre, som snekkern har nevnt eksempler på tidligere i tråden..

Posten oppgir heller ikke forventet utleveringsdato, noe bl.a. UPS gjør..

9580941[/snapback]

Regner med du mener USPS, men ok, ser at den sporingen er mere utfyllende. Om den hjelper meg til å få pakken noe fortere eller bedre frem tviler jeg på, men sikkert betryggende for mange å kunne spore den hvert sekund.

At noen river seg i håret og skjeller ut Posten for at de ikke skal kunne få hentet ut akkurat sin pakke på en sorteringsterminal med tusenvis på tusenvis med pakker gjør at jeg kaller de fjøsnisser :-) En terminal som er bygd for å få pakkene effektivt ut i volum, ikke for å kunne finne en og en pakke.

Endret av Panter
Lenke til kommentar
div

At Tollen kan være et lite hinder.. Ja, grensekontrollen i Us er vel ikke akkurat mild den heller.

9580712[/snapback]

Om jeg er en fjøsnisse får så være :) men siden jeg ukentlig gjennom stort sett hele året får pakker med posten har jeg rimelig oversikt.

Vil si at de som synest at det er greit at posten skriver "vidresendt fra Oslo" på pakkesporingen fredags formiddag men ikke sender pakken vidre før på mandag er vel så store fjøsnisser :p

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Posten hadde sluppet mye av gulpet her dersom de hadde vist hele sporingen. Som bedriftskunde av Posten, vet jeg at det er langt flere sporingspunkter og mye mer informasjon tilgjengelig når jeg logger meg inn på ekstranettet for Postens bedriftskunder, ikke via posten.no. Jeg antar filosofien er at privatkunder får den informasjonen de trenger, mens bedriftene det de trenger. Så betaler da også bedriftene bedre. Det er vel alltid slik at økonomiprodukter (Norgespakke) gir økonomiløsninger. Jeg tror forøvrig ikke alle som ønsker sporing ved hver bevegelse er representative for flertallet av privatkunder. Så kanskje skal ikke Posten bry seg så mye om alt gulpet her. Og det gjør de jo tydeligvis ikke, siden de ikke har svart på denne tråden på noen år. Kanskje en ide å be om å få tråden stengt, dersom man ikke gidder å følge opp?

Lenke til kommentar

Har opplevd å få varsling per SMS at hjem på kvelden pakken kom denne kvelden, og at eg måtte være hjemme for å få pakken. var hjemme heile kvelden, og det kom ingen pakke. Synes det burde være noe system som meldte fra dersom pakken ikke kunne bli levert. Kl 23 om kvelden innså eg at pakken ikkje kom.

Altså; hadde vert fint med varsling dersom hjem på kvelden pakke ikkje kommer likevel.

Hallvard

Lenke til kommentar
Om jeg er en fjøsnisse får så være  :)

Hei, nei, jeg hadde ikke spesielt deg i tankene, ei heller forsåvidt noen spesielt andre. Dette er en tråd som etter min mening burde dødd ut for lengst da OP ikke er her lengre.

Har ikke satt meg så mye inn i innleggene her, men ettersom den ligger i "mine innlegg" så dumper jeg innom her i ny og ne og leser litt.

Dvs, jeg hadde vel i tankene type ungdom som ikke har peiling hvordan posten eller samfunnet i det hele tatt fungerer og som kun ser alt fra sitt snevre egoistiske standpunkt :-)

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Leser denne tråden med interesse. Nok en grunn til å grue seg til å flytte tilbake til det supre Norge der "alt er best".

Bestilte et hovedkort for et par dager siden. Legger ved en utskrift av trackingen på pakken her. Som dere ser er pakken ute for levering. Og jeg får den garantert. Pakkemannen bruker å være i mitt nabolag hver dag mellom 1600 og 1700 og det er garantert!

CHANTILLY,

VA,  US  09/26/2007  6:02 A.M.  OUT FOR DELIVERY

09/26/2007  5:02 A.M.  ARRIVAL SCAN

LAUREL,

MD,  US  09/26/2007  4:02 A.M.  DEPARTURE SCAN

09/26/2007  2:31 A.M.  ARRIVAL SCAN

LOUISVILLE,

KY,  US  09/25/2007  4:01 P.M.  DEPARTURE SCAN

09/25/2007  6:41 A.M.  ARRIVAL SCAN

INDIANAPOLIS,

IN,  US  09/25/2007  2:33 A.M.  DEPARTURE SCAN

09/25/2007  12:10 A.M.  ARRIVAL SCAN

HODGKINS,

IL,  US  09/24/2007  7:53 P.M.  DEPARTURE SCAN

09/24/2007  6:04 P.M.  ORIGIN SCAN

US  09/24/2007  11:05 A.M.  BILLING INFORMATION RECEIVED

9579984[/snapback]

Hadde vi bare hatt den typen sporing i Norge også ...

Noe annet vi legger merke til her er at det er snakk om én "omlastingsterminal" per stat. Posten Norge har jo hundre og ørten omlastingsterminaler i lille Norge. Sannsynligvis for å spare kostnader. Det er uhyre irriterende. Eksempelvis tar det gjerne 7-8 dager å få en pakke fra sørvestlandet til Nord-Norge. Eksempelvis kan kan det se slik ut:

Tirsdag 01.01.01, 09:30 Innlevert postkontor "lite sted utenfor Stavanger"

Onsdag 02.01.01, 09:30 Mottatt omlastingsterminal Stavanger

Torsdag 03.01.01, 09:30 Mottatt omlastingsterminal Oslo

Fredag 04.01.01, 09:30 Mottatt omlastingsterminal Fauske

Lørdag - Ingenting

Søndag - Ingenting

07.01.01, 09:30 Mottatt postkontor Mo i Rana

Hva er egentlig poenget med alle mellomstasjonene som alle legger på minst én dag ekstra før pakken ankommer bestemmelsesstedet? Jeg vil heller betale litt mer og få en postgang som ser slik ut:

Lørdag 01.01.01, 09:30 Innlevert postkontor "lite sted utenfor stavanger"

Lørdag 01.01.01, 12:00 Mottatt omlastingsterminal Stavanger

Lørdag 01.01.01, 14:00 Videresendt omlastingsterminal Trondheim

Lørdag 01.01.01, 22:40 Mottatt omlastingsterminal Trondheim

Søndag 02.01.01, 05:49 Mottatt omlastingsterminal Mo i Rana

Søndag 02.01.01, 07:01 Mottatt postkontor Mo i Rana

Burde være en selvfølge at posten går 7 dager i uken og 24 timer i døgnet.

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar
Skal pakken registreres når den ankommer og blir sendt så betyr det at den må skytes to ganger, det igjen betyr at alle pakkene må sorteres to ganger. Fjøsnisser eller ikke, men tror de fleste skjønner at det ikke er særlig effektivt.

9583020[/snapback]

Behøver vel ikke være så komplisert at pakker må skannes og sorteres to ganger. Tviler meget sterkt på at det er slik de gjør det i USA. Kan jo gjøres så enkelt som å skanne pakkene ved ankomst og knytte dem opp mot en bestemt kontainer e.l. Når kontaineren sendes videre skanner man bare kontaineren.

Men sporingsinfoen er egentlig god nok, den. Hadde alle pakker brukt maks to dager fra A til B, hadde ikke de fleste brydd seg noe særlig om sporingen. Det Posten burde forbedre er tidsforbruket. Det burde beskjæres med fem seksdeler. At en pakke kan bruke tre dager fra Hong Kong til Norge med FedEx er slik det skal være. At den bruker 7 dager fra sørvestlandet til Nord-Norge med Posten er ganske uholdbart. Tyder bare på at Posten ikke har konkurranse. Trist er det.

Lenke til kommentar
At en pakke kan bruke tre dager fra Hong Kong til Norge med FedEx er slik det skal være. At den bruker 7 dager fra sørvestlandet til Nord-Norge med Posten er ganske uholdbart. Tyder bare på at Posten ikke har konkurranse. Trist er det.

9584553[/snapback]

Vel. Jeg er ikke uenig i at 7 dager internt i Norge er i meste laget, men du får da sammenligne epler og epler. Tre dager fra Hong Kong til Norge er ikke det billigste alternativet. Langt i fra. Mens de sju dagene dine er økonomialternativet til Posten i Norge. Ellers har du tydeligvis ikke fått med deg at Posten i Norge allerede har stor konkurranse på pakker. Blant andre fra Fedex, som du nevner. Problemet er bare at de ikke klarer å konkurrere med Postens pris og kvalitet.....

Endret av perjohan
Lenke til kommentar

Sendte en pakke i oppkrav med ca 2000 i verdi. Denne kom frem som 0 kroner i oppkrav. På mine kvitteringer står det den reelle verdien. Er meget takknemlig til hun jeg solgte telefonen min til, for hun sa faktisk ifra til de på posten. Kunne fått seg en gratis telefon der hun..

Men dette blir rett og slett for sløvt, om jeg betaler den ekstra utgiften for å sende den i oppkrav så skal da denne fungere. Jeg betaler 60 kr (?) for å være sikker på at enten får jeg varen tilbake eller penger for den. Veldig slapt av posten dette her.

Lenke til kommentar

Posten liker jo gjerne å skryte på seg det ene og det andre.. Men de fleste vet jo at det er forskjell på teori og praksis..

Mine erfaringer med vanlig servicepakke/smartpost har generelt vært bedre enn med ekspress over natten. Enkelte plasser funker denne tjenesten bra.. Mens andre plasser, slik som her jeg bor er det i bunn og grunn bortkastede penger.

Selv om at Posten har tidsgaranti, så har vel ingen av de pakkene jeg har mottatt med denne tjenesten, dvs Ekspress over natten kommet frem innen 24 timer... Selv om at man liksom også er inkludert under kjerneområde for bedriftpakker så må man jo som vanlig ta framsendingstidene til posten med en klype salt.

Derfor er det like greit og heller smøre seg med litt tålmodighet og samtidlig spare penger ved å velge en billigere løsning.

Når det gjelder: På Døren tjenesten så er jo dette også ofte bortkastede penger siden postbudene i mange tilfeller ikke gidder å levere ut pakkene og tar en spansk en, og krysser av for forsøkt levert. Slik at man likevel må hente pakken på postkontoret...

En klassiker med pakker fra utlandet er vel at de går generelt raskt helt til de kommer til Oslo. Da starter som regel kaoset...

Endret av tintin77
Lenke til kommentar

Sitter selv med en god magefølese når jeg bruker postverket i Norge. Har aldri hatt noen problemer, og pakkene bruker omkring lik tid hver gang fra feks komplett/Netshop til tromsø.

Ellers synes jeg postmannen som kom med min nye iPod på døra på fredag var veldig hyggelig. Derimot synes jeg de på sentrumskontoret her i Tromsø kan vær rett og slett uhøffelig til tider..

Lenke til kommentar

Posten er ikke lenger en servicebedrift slik en opplevde dem den gangen vesenet utøvde sine tjenester fra egne kontorer. I dag blir man som regel betjent av ufaglærte personer som ofte ikke klarer å finne pakken som hentelappen viser at er ankommet. De roter omkring og ser ikke skogen for bare trær (les pakken for bare pakker). Ofte ser jeg pakken selv på flere meters avstand og kan fortelle betjeningen hvilken pakke det er. Jeg vet vekta på pakken og dermed omtrentlig størrelse (fra sporing på internett). Hvorfor står ikke dette på hentelappen slik at betjeningen kan sortere bort de pakkene som min ikke kan være bare ut fra størrelse og vekt. Jeg er en storforbruker som mottaker av sendinger med Posten over 20 år, og tiden pakker tar i dag er vesentlig lengre enn for 20 år siden. 2 eksempler:

Eksempel 1. For 15 år siden på begynnelsen av 90-tallet kunne jeg bestille en pakke fra Oslo og den var fremme hos meg (lite sted nord for Tromsø) dagen etter.

Eksempel 2. Jeg har nå flyttet til Porsgrunn og hvis jeg bestiller en pakke fra Oslo i dag tar det 3 dager før jeg kan hente den hos min lokale post i butikk.

Det ville tatt meg 6 timer å hente pakken selv i Oslo med bil. Hvis jeg får en pakke fra Kristiansand går det 5 dager siden den først blir sendt forbi Porsgrunn til Oslo før den snur og kommer tilbake til Porsgrunn. Grunnen til at det i dag tar så lang tid er sentraliseringen av postens sortering av post.

Et annet eksempel er dette: Posten startet denne tråden den 26/04-2005 : 13:23. Mitt innlegg er nr. 856. I denne tråden har Posten hatt / gitt 37 innlegg / svar. De fleste av svarene er selvfølgeligheter og gjentakelser og ikke svar på det vedkommende egentlig spurte om, eller klaget på. Etter noen måneder ga de helt opp å svare i tråden de selv startet. Dette forteller vel det meste om Posten Norge.

Jeg har selv klaget direkte til Posten en rekke ganger. Jeg har aldri fått noe som ligner på en beklagelse, men en opplisting av konsesjonsvilkårene og antall hverdager sendingen var underveis. Jeg er lite interessert i slike svevende og til dels arrogante svar.

Hvis jeg bestiller en pakke på under 500 gram fra Oslo fredag så forventer jeg å få den senest på mandag, og ikke på tirsdag eller helst onsdag. Bestiller jeg den på torsdag så vil jeg ha den på fredag, og senest lørdag, men nei, den kommer da som regel ikke før mandag. En svensk minister kalte Norge for den siste sovjetstat for noen år siden, og han hadde (og har ennå) helt rett. Servicenivået i Norge, og i særdeleshet i Posten er rett og slett en skandale. En liten sammenligning: Jeg bestillte en 24" skjerm fra Dell International den 24.07.2007. 2 dager etter den 26.07.2007 kl. 13.45 ble skjermen levert på døra til min private bolig, og det var ikke Posten som leverte den, men et tysk selskap som het SCHENKER NO. Dette kaller jeg service av høy klasse.

Lenke til kommentar

Til dere privatpersoner som klager på Posten, vær klar over at det er småbedriftene (som sender småvarer) som virkelig får opplevere hvor grusom denne bedriften er...

Jeg har vært rimelig kvalm av Posten i noen år allerede, men bare for å understreke sin seriøsitet valgte posten i år å innføre gebyr på 10kr for per pakke bedrifter leverer på postkontoret. Ja, det er sant - de skal ha 10 kr i gebyr for at jeg selv leverer pakken på postkontoret!

Nevnte jeg forresten at Postens (elendige) pakketilbud for bedrifter (Servicepakke) er i praksis lik som Smartpost pakker, med nesten lik pris - bortsett fra at de ikke er forsikret? At jeg hjelper Posten som bare pokker ved at jeg selv skriver ut etikettene m/strekkode, og forhåndsmelder sendingsdata elektronisk hjelper ikke - det er fremdeles langt rimeligere for en småbedrift å bruke Smartpost pakker... :( (men er altfor slitsomt å skrive på etikettene manuelt)

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Har opplevd at hjem på døren leveranser blir registrert som "forsøkt" levert når jeg har vert hjemme hele kvelden og ventet på pakken...

Ellers liker jeg SMS meldingen godt, er jeg tidlig oppe en dag og pakken kommer inn tidlig kan jeg kjøpe frokost og hente pakken i en og samme sleng! (kjekt å bo dør i dør med butikken ;))

Til de som klager på at pakken "ligger og støver" på omlastninsterminal, det er jo dette pakke på døren tilbudet tar seg av. Da kjøres pakken rett ut fra omlastningsterminalen den kvelden om den kommer inn for sent til å sendes ut til butikken,

(noe den vanligvis gjør her da bilene fra f.eks oslo kommer til trondheim etter at bilene går fra omlastning til butikken.) Men joda, at turene gikk to ganger ut fra omlastning hadde ikke vært meg i mot det altså. spesielt nå som post i butikk er åpent til sent på kvelden.

Ellers så synes jeg at postmannen som leverer brev hos oss er en sløvsekk, er flere ganger han ikke vet hvilken postkasse han skal putte den i enda det står leilighet nr på brevet. Trodde at å kunne lese var et minstekrav, selv for postbud. :p

Endret av Dipso
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...