Gå til innhold

Tilbakemeldinger til Posten Norge AS


Anbefalte innlegg

Kanskje ikke det som ble spurt etter, men er det noe jeg kunne tenke meg å klage på med Posten (eller fortollingsavdelingen rettere sagt) så er det at de er forferdelig trege med å sende ut forespørsel etter varens verdi når dere mistenker den er feil eller den ikke er beskrevet, på varer bestilt fra utlandet.

 

Jeg bestiller DVD fra utenlandske nettbutikker, og et par av disse skriver alltid samme verdi på brevene okke som. Det har jeg klaget til butikken om, men jaggu om de endrer rutinene sine. Men greit nok. Jeg bestiller bare filmer til under 200,- så jeg tenker det er nå ikke noe problem at de skriver 20 USD hele tiden, det er det en enkelt DVD cirka koster i USA.

 

Men av en eller annen grunn stopper Posten disse brevene til enhver tid (de 3 siste månedene har jeg opplevd det ca. 20 ganger), og sender meg et brev om at jeg må bevise verdien på brevets innhold. Antar de synes det er mistenkelig at det alltid står samme verdi.

 

Det er også greit, for jeg har mitt på det tørre, og kan bevise at verdi er mindre enn 200,-.

 

MEN! Brev som kommer fram fra butikken uten å bli stoppet i fortollingsavdelingen er framme i postkassen på 3-5 arbeidsdager (fra USA i dette tilfellet). Blir de stoppet av fortollingsavdelingen, hører jeg ikke noe fra Posten før på minst 2-3 uker.

 

Det synes jeg er utrolig treigt, at brevene antakelig ligger et sted i 2-3 uker hos Posten. For Posten må jo få brevene minst like raskt som jeg får dem.

 

Her kunne Posten blitt mer effektiv.

 

Trond

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg jobber selv i Posten transport avd. Haugesund og har litt erfaring med transport av pakker.

På en terminal så sorteres pakkene til de ulike postkontorene/PiBene og de blir plassert i containere/bur. Noen piber får 1 container, større postkontor 3-5. Hvis det kommer noen og vil hente pakken sin på terminalen så må disse containerene tømmes og gjennomsøkes, dette vil aldri fungere tilfredstillende.

I Haugesund så ankommer pakkene om natta, fra kl.6 til 9 så sorteres bedriftspakker og fra 9.30 til 12 sorteres servicepakkene. Postkontorene får pakkene tilkjørt samme dag mens pibene får dem neste morgen, dette tror jeg er pga at de ikke har tid/bemmaning til å sortere pakkene i åpningstiden.

 

Til de som vil velge pib/postkontor: når du bestiller så setter du bare på et postnummer som ligger innenfor området til den piben/postkontoret du ønsker, men rett gateadresse selvfølgelig. De som sorterer pakker ser kun på postnummer, mens postbudet som får meldeseddelen ser på gateadressen slik at du alikevel vil få den i postkassen. Dette har jeg selv gjort mangen ganger.

 

Mitt forslag til dem som vil ha pakken sin tidligest mulig, send den som hjem på døren, disse pakkene går med bedriftspakke strømmen og blir sortert først. De plasseres i en egen container på terminalen, hos oss er det toppen en halv container per dag. Møt opp på terminalen ca. kl 9.30 og se om du klarer å få tak i en sjåfør og si at du vil gjerne hente en "H2" pakke, han vil mer en gjerne hjelpe, for da slipper han å kjøre den ut til deg senere på kvelden :)

 

Grunnen til at det tar lengre tid fra Kristiansand til Haugesund enn fra Sandefjord er enkel, kristiansand pakkene må gjennom Stavanger, verdens tregeste postterminal, mens Sandefjord kommer via Oslo. Fra 1. november så vil all pakkepost til haugesund gå via Stavanger :(

Lenke til kommentar
flott initiativ :)

 

sms-varsling når pakke ankommer postkontor hadde vært fint - kanskje sms meldingen kunne brukes som "hentelapp" - slik at den ikke trengs å printes ut....

 

mulighet for å hente postpakke på terminal (som forus i stavanger) hadde og vært fint - da kunne jeg hentet pakken selv, gjerne 1-2 dager før jeg ellers hadde fått den. dette kunne kanskje vært en opsjon når vi bestilte varer. som en "hent vare på postfordeling"

 

ellers er jeg veldig fornøyd med å kunne hente post-i-butikk frem til 23 :)

SMS-meldingen fungerer som hentemelding. Denne tjenesten må tilbys der hvor du handler på nett. SMS-meldingen vil etterhvert erstatte den fysiske hentemeldingen.

 

Å hente pakker på terminal vil ikke være lønnsomt for oss, og dermed ikke lønnsomt for deg. Vi har lagt opp et transportnett etter beste evne, men ser selvfølgelig etter å gjøre ting enda bedre. Vi kommer til å vurdere alle innspill

Lenke til kommentar
Det jeg er aller mest fornøyd med er "hjem-på-døren" tjenesten deres. Får pakken på kvelden dagen etter jeg har bestilt, utrolig praktisk. Bra at dere ogs har muligheten for å få kjørt hjem til seg pakker som ligger på postkontoret for en liten sum.

Har ikke prøvd sms/e-post tjenestene, men koster de noen ting?

Fra 1. mars i år har SMS-meldingen ikke kostet noe for kundene. I tillegg lanserte vi e-post-melding som et alternativ for de som ønsker det, også uten kostnad. Dette er tjenester som må tilbys der hvor du handler på nett.

Lenke til kommentar
Dere hadde en spørreundersøkelse her for en stund siden. Der ble det nevnt fritt postkontorvalg. Har ikke funner noe informasjon om det. Har du noe informsjon om det.

Det er en tjeneste jeg ønsker. Å kunne velge selv hvor jeg vil hente pakken.

Samme gjelder sms varsling når pakken kommer på postkontor.

Valgfritt postkontor er noe vi tilbyr våre kunder i disse dager. Denne tjenesten gir deg mulighet til å velge hvor du vil hente din pakke. Kanskje er du på hytta, slik at du heller vil hente pakken på et utleveringssted i nærheten der. Tjenesten er ikke permanent, du må velge et annet utleveringssted enn ditt vanlige, de gangene du ønsker det. Dette koster ikke noe for deg, annet enn den eventuelle ekstra-strekningen det blir til et annet utleveringssted. SMS-varsling og Valgfritt Postkontor er tjenester som må tilbys der hvor du handler på nett.

Lenke til kommentar
Vi i Posten Norge AS ønsker å komme i dialog med noen av Norges mest

avanserte netthandlere og har etter å ha rådført oss med Hardware.no

fått lov til å stille dere noen spørsmål i forumet.

 

Vi ønsker innspill på hvordan vi kan forbedre de ulike produktene vi har

i vårt sortiment. Per i dag omfatter dette:

  • å levere varen til din postkasse, postkontor eller post-i-butikk
  • å gi deg e-post eller SMS-varsling om at pakken din har kommet der hvor du kan hente den
  • å frakte varen hjem på døren til deg
  • å frakte varen fort, dvs. du får varen dagen etter bestilling

Videre om det er andre tjenester dere ønsker som Posten ikke tilbyr i dag.

 

Vi håper å få til en dialog med dere og vil besvare eventuelle spørsmål etter beste evne.

 

Hilsen Posten Norge AS

De fleste blåser i dette her,det viktigste er at pakken kommer hel fram men det er det bare ca 2 av 3 pakker desverre.

Postens handtering av hele Pc`r er skandaløs!!

Så hadde jeg vært dere så hadde jeg prøvd å få ansatte til å skjønne at Pc pakker må handteres som om det hadde vært glass!

Lenke til kommentar
Hva med å øke dekningen av "hjem-på-døren" tjenesten deres ?

Hjem-på-døren tilbys i ca 50 byer/områder, til mer enn 50% av landets husstander. Vi ser at denne tjenesten blir mer og mer etterspurt, og vi vil gjøre våre vurderinger på dette.

Lenke til kommentar
Jeg bor i Volda og er stort sett fornøyd med tjenestene dere tilbyr. bruker vanlig servicepakke når jeg bestiller.

 

Det jeg ser som det største problemet er at hentelappen alltid kommer dagen etter at pakken er ankommet. Vil ha pakken i hus så raskt som mulig. :) Hvis man kunne få mail, eller direkte tilgang i pakkesporing til strekkoden, så kunne man skrive ut den og ta med til posten. Det er greit å skrive ut nummeret, men det er mye strev for postbetjeningen, siden alle kommer drassende med et papir som har mer eller mindre tydelige siffer på seg. Hvis vi kunne skrive ut strekkoden så ville det bli enklere å få utlevert pakken før man har fått hentelappen i posten.

 

Har lest at mange postkontor har kuttet ut å la deg få hente før du får hentelappen, og det er sikkert pga sikkerheten, men finn et system for det da, så vi kan hente pakkene snarest mulig. :) Irriterrende å måtte vente en ekstra dag bare for en stk. papir.

Med SMS-varsling vil du få beskjed med en gang pakken din har kommet til utleveringsstedet. Etterspør tjenesten der du handler på nettet.

Lenke til kommentar

Heisann

 

Er stort sett fornøyd med postens tjenester men mener at det er en meget stor mangel dere enkelt kunne gjort noe med :

 

Sørge for at det er strekkode på pakkesporingen (tilsvarende den på hentelappen) på nettet.

 

Jeg henter nemlig pakker på vei hjem fra jobben siden jeg passerer postkontoret, det er derfor unaturlig å reise hjem for å hente hentelappen for så å reise tilbake til postkontoret.

 

Pakkesporingslappen inneholder jo pakkesporingsnummer og sendingsnummer men jeg får dårlig samvittighet hver gang jeg ser at damene bak skranken må taste ørten nummer for å få vite hvilken hylle pakken(e) min(e) er plassert i.....

 

Dette kan ENKELT løses ved at det er strekkode på pakkesporings siden man får opp på nettet.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Vel først kjempetiltak av Posten..

 

1. dere skulle hatt en egen emailaddresse lett tilgjengelig på hjemmesiden deres som evt klager og forespørsler kan sendes til, sikter da til flere episoder hvor jeg har bestilt hjem på døren på kvelden og oppdaget at budet har vært for lat til å gå opp trappen og ringe på døren..

 

Lever en lapp i postkasse at varen er forsøkt levert..

 

2. sms tjenesten om framkommen pakke fungere i allefall bra.

 

3. Butikk ansatte i butikken bør læres opp og her på 6480 er det ikke akkurat kunnskap å spore + at det kan ta opp til 15 min før noen betjener en.. Selv om smilet er på plass hos ansatte så er det for dårlig..

 

4. pakker er avogtil behanldet dårlig av posten, men det er vel slikt som forekommer engang iblant...

 

5. Postfortollingen er for tungvint og det er altfor treigt.. er vel eneste landet i verden hvor en må vente 3 uker fra pakken blir stoppet i tollen til en får pakken, synest også at 1 uke er for mye.. Særlig når pakker fra china bruker kun 2-3 dager å komme til oslo..

 

6. ellers er jeg svært godt fornøyd med post, klart at det kunne vært billigere og det skulle kanskje vært konkuranse for å presse prisen.. men uansett må jeg vel si meg fornøyd med tjenestene Posten tilbyr.

 

RScue

Lenke til kommentar

Som aktiv bruker av posten (både privat og for firmaet jeg er medeier i) har jeg en god del synspunkter.

 

1:

Få opp farten!

5 dager til/fra Nord-Norge er for mye. Maks 3 virkedager er akseptabelt etter min mening. Får pakker med DHL fra Taiwan på 3 dager og fra Hong Kong på 2 dager, og det koster ikke allverdens mye mer enn en pakke med posten fra Nord til sør i Norge.

 

2:

Litt mer forsiktighet takk!

Heldigvis er det ikke ofte det meldes om skader på forsendelser - dette tror jeg i hovedsak skyldes at vi prøver å pakke pakkene for å kunne tåle posten sitt mesterskap i pakkesparking. Pakker vi slik vi mener bør være mer enn nok for normal behandling øker skade rapportene MYE. Hadde vi pakket "normalt" tror jeg ca hver tiende pakke ville være skadet under transporten.

 

3:

Pris!

For eksempel å sende en pakke med 100 DVD-Cover fra nord til sør koster over 50% av det varen koster. Synest det er litt dyrt ja - prisene må ihvertfall IKKE økes mer nå. Skulle gjerne sett samme pris for hele landet på bedriftsavtalene også - slik som for private. Hadde prisene for hele landet vært samme som prisene nå er for frakt innenfor 1 sone hadde det vært bra.

 

4:

Få brevposten frem på 1 dag! Brevpost fra nord til sør i landet tar 2 virkedager, dette er 1 dag for mye.

 

Viktigst: Forsiktig, men rask behandling av pakkene. Det er 1. Prioritet.

Lenke til kommentar

Syens posten har blitt litt kjappere på pakkepost i det siste, men det er fortsatt forbedringspotensial. Kan nesten virke som dere holder tilbake med vilje for å gjøre ekspress mer attraktivt til tider. Feks mellom oslo og trondhime burde en servicepakke komme fram på ca 24 timer. Som mange andre synes jeg ofte de blir liggende på omlastningssentralen for lenge.

 

Pakkesporing på nett er bra, men det tar ofte endel timer før det blir oppdatert, så om pakka kommer 15-16 og posthuset stenger 18, så må jeg ofte satse på at sendingen har kommet (fordi nettspor ikke oppdaterer seg før etter 18 uansett), og da blir det avogtil bomtur, kjedelig både for meg og de postansatte.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vil føye meg til rekken her, og be om et alternativ til "klump" pakker(pakker som sendes som A post).

 

Trur mange webshopper ville vært tjent med å kunne tilby et rimeligere alternativ enn servicepakker.

 

100.- +- er for mye når du kjøper en vare til 100 kr, det er faktisk for mye for en vare som koster 500 kr.

 

Er vel ikke lenge til posten norge får konkuranse av f.eks Deutsche Post, nå er tiden å skaffe seg seg et forsprang, de gutta har penger og vilje nok til og kunne bygge ut et godt nettverk i Norge så vidt jeg forstår.

 

Sånn ellers mangler det vel litt på opplæringa til PIB, litt frustrende og stå i kø på rimi og dama gir deg 4 forskjellige priser på en liten pakke mens hun blar i en liten brosjyre.

 

Håvard

Lenke til kommentar

Syns Posten har blitt kjappere det siste året. Hver eneste gang jeg kjøper noe fra nettbutikkene i Sandefjord går det slik her: (vanlig servicepakke)

 

Dato: Kl.: Hendelse: Poststed:

08.04.05 13.47 Innlevert postterminal 3169 STOKKE

09.04.05 13.46 Utlevert 3840 SELJORD DD SELJORD D.ENHET

 

Kan ikke si annet meg annet en fornøyd.

Lenke til kommentar

Dette er mine betraktninger rundt Posten Norge og pakker (og jeg har mottatt maaange pakker)

 

Så lenge man ikke bor i Nord-Troms eller Finnmark så kommer Posten med en aseptabel fremføringstid.

Jeg har bodd i Kirkenes i flere år og har mottatt utallige pakker, brev osv.

 

A Post til og fra Finnmark så som regel frem når den skal mellom de større plassene, ellers er det bob bob ikke sant..

 

B Post er en komisk kapittel hvis man bor i Finnmark, da dette tar evigheter...

 

En vanlig service pakke tar gjerne 4-5 dager eller mer kommer litt ann på...

 

Selv bedriftspakker har en tendens til å ta lang tid...

 

En gang jeg bestilte fra komplett.no og pakken ble sendt fra Komplett på onsdag (som bedriftspakke express over natten) og skulle komme frem på torsdag, men jeg måtte hente pakken selv på postkontoret på lørdag.

 

Fordi pakken lå i Tromsø fra onsdag og til fredag fordi Widerøe som vanlig hadde problemer med kanselerte avganger osv. Pakken kom til Kirkenes på fredag og forsøkt utlevert med postutdelingen da, selv om jeg ikke hørte en dritt i fra posten på fredag..

 

Spurte på postkontoret den samme fredagen, men de viste ikke hvor pakken var, men antok at den var i en eller annen postbil på Hesseng. Men jeg fikk heldigvis hentelapp på lørdagen da... God valuta for pengene er vel bob bob ikke sant...

 

Og da er mitt spørsmål til Posten?

 

Hvorfor sendes expresspakker (over natten) fra østlandet via Tromsø og ikke via direkteflyet fra Oslo. Da Widerøe langt fra alltid er å stole på fra Tromsø og til Kirkenes. (særlig ikke i vinterhalvåret).

 

Litt ironisk så bestilte jeg faktisk ett lydkort fra Seoul i Sør Korea og det kom til Kirkenes på faktisk kun 5 dager ink tollklarering i oslo, vel og merke gikk dette med UPS (fra Seoul til Oslo) og Posten fra Oslo til Kirkenes.

 

Jaja etter at jeg flyttet sørover til Trondheim så ble situasjonen en helt annen da, her kommer allfall brev og pakker frem når de skal...

Endret av tintin77
Lenke til kommentar

Quote (Posten @ 26/04/2005 : 19:52)

Med SMS-varsling vil du få beskjed med en gang pakken din har kommet til utleveringsstedet. Etterspør tjenesten der du handler på nettet.

 

Vel, problemet er fortsatt tilstede. Man har ikke tilgang til strekkoden. Og den trengs både for å ikke gjøre kassadamene sure, og pga sikkerhetshensyn. Jeg kan godt skrive ut nummeret som jeg ser i pakkesporingen, men poenget er at hadde jeg hadd strekkkoden så kunne jeg skrevet ut den. Da trenger de bare scanne den for å finne pakken. Mye mer effektivt, og heller ikke noe folk bare kan sette i sammen selv, for deretter å stjele pakken. Ville bli litt mer sikkerhet over det hele.

 

Dere kunne også kanskje vurdere å sette opp en slags konto for brukere av pakkesporingen, slik at man faktisk måtte ha mer enn bare nummeret for å spore en pakke... men det blir kanskje helt sikkert mer krøll og tull enn nytte det.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...