Orjanp Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Vekt og størrelse registreres når pakken registreres innlevert ved første postterminal pakken kommer til. Dette gjøres automatisk av en vekt og en måleramme. Ørjan... Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 (endret) Ser at posten har lagt om ruta sin fra Østlandet til Vestlandet nå... Endret 17. februar 2006 av jarmo Lenke til kommentar
sigen Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Vekten er ikke vanskelig, PiB-folkene kan vel gjøre dette når de har en vekt på skranken? (tror nok den skal holde fint til vanlig innhold i den minste Norgespakken) Og som nevnt nettopp; Størrelsen burde de jo vite, siden det er en std. Norgespakke Men forklaringen er jo grei nok den, men den holder ikke i min "sak", siden vekt og volum ikke ble lagt inn kun timer før pakken ble utlevert Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 (endret) Vekten er ikke vanskelig, PiB-folkene kan vel gjøre dette når de har en vekt på skranken? (tror nok den skal holde fint til vanlig innhold i den minste Norgespakken)Og som nevnt nettopp; Størrelsen burde de jo vite, siden det er en std. Norgespakke Men forklaringen er jo grei nok den, men den holder ikke i min "sak", siden vekt og volum ikke ble lagt inn kun timer før pakken ble utlevert 5622467[/snapback] Norgespakke takseres bare etter vekt, så der er volum uinteressant. Og da klarer de på butikken å legge pakken på vekta, slik at de finner ut hva du skal betale. For de fleste andre pakker (som innleveres av bedrifter) må man betale for en kombinasjon av vekt og volum. Det er for disse pakkene data fra måling og veiing, som skjer ved den første terminalen de kommer til, brukes til å lage fakturagrunnlag, slik at faktura kan gå til avsender. Men du som har vært på en eller annen butikk og levert inn en Norgespakke, har betalt cash. Du trenger ikke bry deg så mye om volumet på pakken. Hvis da ikke problemet ditt var at du skulle sett i sporingsbildet hvor tung og stor pakken du hadde levert inn var. Glemt det? I det hele tatt var det ikke så greit ut fra de to innleggene dine å skjønne probemet ditt. Endret 17. februar 2006 av perjohan Lenke til kommentar
sigen Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Tull! En Norgespakke har faste priser, det hadde vært det samme om jeg hadde hatt en tyggispakke eller en harddisk inni, så de er ikke priset etter vekt. Jeg hadde egentlig liten interesse av å sjekke hvor tung pakken var, ei heller volumet (siden dette er lett å regne seg frem til etter målene som en finner på posten.no) Poenget var at de ikke oppdaterte verken vekt eller volum kun timer før pakken ble utlevert. Lenke til kommentar
phax Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Norgespakke takseres bare etter vekt, så der er volum uinteressant. Og da klarer de på butikken å legge pakken på vekta, slik at de finner ut hva du skal betale. For de fleste andre pakker (som innleveres av bedrifter) må man betale for en kombinasjon av vekt og volum. Det er for disse pakkene data fra måling og veiing, som skjer ved den første terminalen de kommer til, brukes til å lage fakturagrunnlag, slik at faktura kan gå til avsender. Men du som har vært på en eller annen butikk og levert inn en Norgespakke, har betalt cash. Du trenger ikke bry deg så mye om volumet på pakken. Hvis da ikke problemet ditt var at du skulle sett i sporingsbildet hvor tung og stor pakken du hadde levert inn var. Glemt det? I det hele tatt var det ikke så greit ut fra de to innleggene dine å skjønne probemet ditt. 5623154[/snapback] Vel dette stemmer vel ikke helt? Volumet teller vel ikke innenfor en hviss grense slik jeg har forstått det? man kan f.eks ikke sende en sykkel som en norgespakke selv om den er godt innafor vektgrensen. En uembalert sykkel koster vel 6-700,- og sende, iforhold til en 100-150,- som det ville kostet og sende den som norgespakke.. Lenke til kommentar
tomahg Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Tull! En Norgespakke har faste priser, det hadde vært det samme om jeg hadde hatt en tyggispakke eller en harddisk inni, så de er ikke priset etter vekt. 5623382[/snapback] Det finnes to typer norgespakker: - Egenemballerte (pris ette vekt) - Ferdig med emballasje fra poten (pris etter volum) Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Postens priser på Norgespakker ligger jo på hjemmesidene deres da. Lenke til kommentar
zeronz Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Til å begynne med burte Posten få bedre kundeservice som kan gi ordentlig og greie svar. Jeg vil også sette pris på om de vet hva de driver med. Jeg driver i dag en nettbutikk og har opplevert at Posten er en veldig vanskelig ”partner”. Spesielt den siste tiden, hva som har skjedd er fortsatt uklart og jeg har vært i kontakt med dem en rekke ganger. Senest 15. februar ble det sendt pakker som de greie å få problemer med. Selv mener de det ikke ble sendt EDImelding, dette vet jeg ble gjort. Kunder avbestilte derfor pakker som skulle ha kommet frem enten på fredag eller lørdag. Mitt største problem var med pakker som skulle til Melodi Grand Prix i Alta. Disse pakkene ble sendt til Bergen. Hvordan kan du forklare at en pakken blir sendt til Bergen i stede for Alta?? Jeg kan forså små feil som Kristiansand vs. Kristiansund, men i slike tilfeller etter man tross alt også en N eller S bak navnet. Jeg tapte mye penger på at varene aldri kom frem til Alta, og har satt en person på saken for å finne ut hvordan vi skal få disse pengen tilbake. Ellers ser det ut til at det er få som har myndighet inn på Posten, skal man ha ta i en som kan gjøre noe med saken er dette nesten umulig… man blir bare satt over til en annen som heller ikke kan gjøre noe. Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 (endret) Kan man lenger stole på Posten... Vel som regel er det hipp som happ dessverre Litt ironisk så går det vel så fort å få f.eks en pakke fra f.eks Bologna i Italia og til Trondheim med UPS, som det med Posten fra Sør Norge og til Trondheim.. Men så vet i allefall UPS hva de driver med da, det er det vel uvisst om Posten gjør da.. Etter nyttår synes det har vært mye rot og det jeg ikke akkurat alene om å synes da.. Ikke er det noe å si på prisen heller... Greit nok at UPS er et veldig stort firma (flere hundre tusen ansatte), men de tar i allefall kundene på alvor da, i motsetning til hva Posten som regel bruker å gjøre da.. Endret 16. mars 2006 av tintin77 Lenke til kommentar
Budoshi Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Noe som jeg irriterer meg er at, for min del,så går dere over bekken etter vann når noen skal sende brev og pakker sørfra opp til Sandnessjøen... Opp til Sandnessjøen så går det rimelig greit, men så må pakken plutselig opp til Fauske før den så går sørover til Sandnessjøen igjen.. Burde det ikke vært mulig å gå direkte til Sandnessjøen når man allikevel er på veien dit og så dra opp til Fauske? Eventuelt å ha en omlastningsterminal på Mosjøen, som kunne tatt seg av posten som skal til Mosjøen,Sandnessjøen, Leirfjord (Helgelandsområdet) mens Fauske kunne tatt seg av den posten som skulle til Saltenområdet? Lenke til kommentar
ChainDoG Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 hei, solgte nylig en ps2 via bruktmarkedet her på hw.no. handelen gikk greit, fikk forskuddsbetaling og sendte ps2`n med spill i en ekstra stor norgespakke på mandag. solskinnshistorie så langt hva? blir oppringt idag, søndag, av kjøper som sier at pakken han henta på posten inneholder en ovn og noen gamle bukser!? kan noen svare meg på om dette virkelig er mulig i norge, om noen har opplevd noe lignende, og hva i huleste man skal gjøre med saken? dette er andre gang jeg sender noe til nord norge, og første gang var varen tilsynelatende defekt da den ankom... anser det som mulig å være "uheldig" en gang, men dette tar kaka Lenke til kommentar
tunam85 Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 ovn og bukser?hahahhahahahahahahahahaahhahaah.lattis!! Lenke til kommentar
Pixi Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Hadde vært flott med raskere levering...... :-) Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Til posten: Hvorfor har dere sluttet å levere post til meg? Og hvorfor maser dere hele tiden om at jeg må sette navn på postkassen? Jeg har nå bodd på samme sted i snart 4 år og først for en mnd siden begynte maset om navn på postkassa og posten stoppa. Jeg flytter om 2 mnd så å sette navn på kassa nå er ikke aktuelt da det har gått fint helt frem til nå. Da jeg først flytta maste dere om at jeg skulle registrere flyttingen hos dere ellers fikk jeg ikke post; dette gjorde jeg, og nå dette med navn på postkassa selv om det står et stort og tydelig nummer der samtidig som det står det samme nummeret på all post adressert til meg. Kanskje jeg like så godt skal tatovere navnet mitt i panna og flytte inn på postsorteringssentralen for å gjøre det lettere for oss alle? *lettere irritert* Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Til posten: Hvorfor har dere sluttet å levere post til meg? Og hvorfor maser dere hele tiden om at jeg må sette navn på postkassen? Jeg har nå bodd på samme sted i snart 4 år og først for en mnd siden begynte maset om navn på postkassa og posten stoppa. Jeg flytter om 2 mnd så å sette navn på kassa nå er ikke aktuelt da det har gått fint helt frem til nå. Da jeg først flytta maste dere om at jeg skulle registrere flyttingen hos dere ellers fikk jeg ikke post; dette gjorde jeg, og nå dette med navn på postkassa selv om det står et stort og tydelig nummer der samtidig som det står det samme nummeret på all post adressert til meg. Kanskje jeg like så godt skal tatovere navnet mitt i panna og flytte inn på postsorteringssentralen for å gjøre det lettere for oss alle? *lettere irritert* 5779808[/snapback] Først må jeg bare spørre. Er det veldig vanskelig å ta en kristrelapp som du skriver navnet ditt på, og setter på postkassen? Det tar deg maks 10 minutter. Så over til "problemet". Det er ikke bestandig det er samme bud som går samme rute. De som er så heldig å ha faste ruter vet hvor folk bor, og alt slik. De som ikke er vandt med å kjøre den ruta kan ofte være usikker på om det faktisk er du som har den kassa. Og for å unngå at noen andre skulle få posten din, gir dem deg heller en lapp hvor det står at du skal merke kassen din. Slik at det ikke skulle oppstå noen feil. Vekten på en Norgespakke er uvesentlig. Med mindre den er over 10kg. Da blir det satt et vekttillegg. Volum er også uvesentlig. Men det er enkelte mål den må holde seg under. Lengde på over 120cm blir ilagt et pristillegg. Husker ikke helt hva tilleggene var, men det er ikke så nøye. Som Ørjan sa, vekt og mål skal, og blir registrert på første terminal pakken ankommer. Bedrifter som MPX, Komplett, Netshop osv har muligheten til å legge inn slik info når de forhåndsregistrerer pakken. Ang pakken som tok seg en tur til Bergen. Her kan det rett og slett være at gutta i Oslo har har kastet den til 5600, og ikke 9500. Det er et par pakker som skal til Hammerfest, som tar seg en tur til Førde først. Hammerfest har 9600, og Førde har 6900. Vet ikke hvordan sorteringen foregår i Oslo, men jeg tviler på at det er mennesker som sorterer pakkene. Dette vet sikkert Ørjan mer om. Da jeg aldri har vært inne på en terminal. Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Til posten: Hvorfor har dere sluttet å levere post til meg? Og hvorfor maser dere hele tiden om at jeg må sette navn på postkassen? Jeg har nå bodd på samme sted i snart 4 år og først for en mnd siden begynte maset om navn på postkassa og posten stoppa. Jeg flytter om 2 mnd så å sette navn på kassa nå er ikke aktuelt da det har gått fint helt frem til nå. Da jeg først flytta maste dere om at jeg skulle registrere flyttingen hos dere ellers fikk jeg ikke post; dette gjorde jeg, og nå dette med navn på postkassa selv om det står et stort og tydelig nummer der samtidig som det står det samme nummeret på all post adressert til meg. Kanskje jeg like så godt skal tatovere navnet mitt i panna og flytte inn på postsorteringssentralen for å gjøre det lettere for oss alle? *lettere irritert* 5779808[/snapback] Du må da minst være fra en av utkantperlene til Otto Jespersen. Kanskje enda mer på landet. I tilfelle du ikke har skjønt det: Når du kommer ut av skogen og flytter inn til byen, må du sette navn på postkassa. Ta en tapebit og en tusj. Skriv navnet dit (du kan skrive..?) og klin tapen på kassa. Det tar ikke mange sekundene. Så får du post i de siste to månedene før du drar tilbake til skogen. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Argh! Nå har Posten prestert å kreve 202kr i moms og gebyr for en pakke fra utlandet som kostet 80kr. Det er jo åpenbart feil. Er det vits i å reise til postkontoret (i butikk) eller må det klages til posten sentralt? Lenke til kommentar
Kriztus Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Bare send de en mail, så ordner det seg. De ville også at jeg skulle fortolle en pakke til 80 kr. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 (endret) Bare send de en mail, så ordner det seg. De ville også at jeg skulle fortolle en pakke til 80 kr. 5838627[/snapback] Problemet her er vel muligens at de allerede HAR fortollet den De pleier jo å sende brev om at det har kommet en ufortollet sending, og spørre om jeg vil fortolle den selv eller om de skal gjøre det. Denne har de i stedet bare fortollet selv uten å spørre, og levert som oppkravssending. Skjønner ikke hvordan de har klart å få det for seg at den hadde en verdi på 500kr. Det er en liten kabel/adapter. Faktisk kjøpte jeg den for 10 øre (+80kr frakt fra hong kong). Endret 30. mars 2006 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg