Gå til innhold

Tilbakemeldinger til Posten Norge AS

Anbefalte innlegg

Angående valt av riktig transportmåte.

Det faller i sin egen urimelighet at en webshop kan sende ut ordre i brev. Hvorfor? Fordi det ikke er hverken garanti eller sporing på brevsendinger, dette er ikke akseptabelt for et selger-kjøper forhold. Tenk så mange som hadde bestilt en CPU og blitt frista til å si at "nei den kom aldri fram"...

Tja, til vare for 29 kr så går det ann å bruke fornuft og ta en liten risk.

Men siden det faller på sin egen urimelighet, hvorfor tilbyr komplett den samme løsningen som blir sissert? Og som komplett skriver om her, så er det kundens eget ansvar om pakkene forsvinner ved brevforsending. Altså må kunden med vitende og vilje ta risken på om pakke kommer frem eller ikke. Muligens litt frekt, men det er hos Komplett opp til kunden om de vil ta sjangsen og spare noe penger, eller betale dyrere porto.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det tar dobbelt så lang tid for Posten Norge å sende et brev (50 gram) fra Oslo til Trondheim (363 km), som det tar USPS å sende en pakke (1500 gram) fra Seattle, WA (USAs vestkyst) til Oslo (7318 km).

Har sammenligner man epler og bananer. Posten i Norge kan også få fram ting raskt - på dagen til NewYork, f.eks. - dersom du betaler for det. Du må ikke sammenligne ekspress- og økonomiprodukter på denne måten. (Forøvrig er USPS - UnitedStatesPostalServices - det amerikanske statlige postverket. Når pakken kommer til Norge, er det Posten i Norge som gjør jobben.....)

Er det ikke forvirring mellom USPS og UPS inne i bildet her?

Lenke til kommentar
Men siden det faller på sin egen urimelighet, hvorfor tilbyr komplett den samme løsningen som blir sissert? Og som komplett skriver om her, så er det kundens eget ansvar om pakkene forsvinner ved brevforsending. Altså må kunden med vitende og vilje ta risken på om pakke kommer frem eller ikke. Muligens litt frekt, men det er hos Komplett opp til kunden om de vil ta sjangsen og spare noe penger, eller betale dyrere porto.

Om jeg drev en webshop så ville jeg ikke tilbydt å selge en vare uten garanti for at kunden engang får se den. Jeg syns det blir feil. Men det er klart, er det marked for det så. Vet bare at folk klager fælt når jeg forteller dem at det ikke er noen garanti på brevpost.

Lenke til kommentar
Neida, dette er Microplex som ikke har skjønt at man må velge riktig transportmåte. Dersom de hadde tatt sjansen (??) på å legge en lapp inne i forsendelsen med beskjed om hvilken kontonummer du skulle sette de 29 kronene inn på + sendt dette som brev ville portoen blitt 20 kroner. Du synes kanskje det også er dyrt for en dings på 29 kroner? Hvis du synes det, kan du flytte litt mer sentralt, slik at du kan gå til alle butikker som fins (hvis det er mulig å finne et slikt bosted).
Angående valt av riktig transportmåte.

Det faller i sin egen urimelighet at en webshop kan sende ut ordre i brev. Hvorfor? Fordi det ikke er hverken garanti eller sporing på brevsendinger, dette er ikke akseptabelt for et selger-kjøper forhold. Tenk så mange som hadde bestilt en CPU og blitt frista til å si at "nei den kom aldri fram"...

Det er helt vanlig at nettbutikker som selger rimelige varer (feks opptil 500 kr) sender dem fram som brev. Det er også helt vanlig at det ligger regning inne i forsendelsen. Er det noen her som har fått en vare til under 500 kr fra en kjent og profesjonell nettbutikk, f.eks en bokhandel, tilsendt som pakke i postoppkrav? Seriøse butikker velger å stole på kundene sine, slik at de sender erstatningsvare dersom noe blir borte, selv om det er sendt som brev. Eventuelt svinn her pga uærlige kunder oppveies med rask og billig framsending rett i postkassa til kunden.

Lenke til kommentar
Eventuelt svinn her pga uærlige kunder oppveies med rask og billig framsending rett i postkassa til kunden.

Det er jo kunden som betaler all frakt likevel, så jeg kan ikke skjønne hvordan Nettbutikken skal tjene inn penger på å sende det på billigste måten.

Lenke til kommentar

Har stort sett vert fornøyd med posten jeg, pakker har kommet til rett tid, og pent behandlet, men man har da hørt skrekkhistorier her på forumet. Uansett; godt tiltak dette, ting som dette som gjør at man kan hjelpe bedrifter å se forretningen fra kundens perspektiv.

Lenke til kommentar

13.07.05 16.27 Innlevert postterminal 3169 STOKKE

14.07.05 07.01 Videresendt 0024 OSLO

15.07.05 07.20 Registrert omlastingsterminal 8200 FAUSKE

15.07.05 08.09 Registrert omlastingsterminal 8200 FAUSKE

Hva skal dette bety? To ganger registrert omlastingsterminal? Hvorfor det?

Lenke til kommentar

har ikke lest hele denne tråden, men jeg har noen ting jeg synes de bør rette på:

• være litt mer forsiktig med pakkene, kan ikke huske sist jeg fikk en pakke uten synlige skader
  • muligheten for å sjekke hva som er i pakker som er sendt i postoppkrav før man betaler
  • istedet for å registrer hver pakke på hvert sted kan dere spare både tid og penger på å registrere den ett sted og heller registrerehvilken lastebilen den pakken går, så slipper postkontoret å registrere alle pakkene de får
  • koble registreringen direkte opp mot internett, så det kommer litt raskere på pakkesporing, har tatt minst 24 timer fra pakken er kommet til den blir oppdater

ellers er jeg fornøyd med posten :)

Lenke til kommentar
[*]koble registreringen direkte opp mot internett, så det kommer litt raskere på pakkesporing, har tatt minst 24 timer fra pakken er kommet til den blir oppdater

ellers er jeg fornøyd med posten :)

Sånn er det i dag, PiB bruker faktisk den vanlige pakkesporingen (posten.no) selv. Problemet er ubedugelig treige folk som behandler pakkene. De andre tingene er jeg enig i.
Lenke til kommentar

Stopper posten totalt opp fredag kl 1600 og står til mandag.

Begynner faktisk å lure ja, for på torsdag ble det sendt en pakke fra stokke, denne ble vidresendt fra oslo fredag kl 0700 og da skulle den vært på fauske på lørdag.

Men i dag på mandag kl 14,45 er den fortsatt ikke kommet til fauske, dette er jo mildt sagt latterlig .

Lenke til kommentar

Begynner faktisk å lure ja, for på torsdag ble det sendt en pakke fra stokke, denne ble vidresendt fra oslo fredag kl 0700 og da skulle den vært på fauske på lørdag.

Men i dag på mandag kl 14,45 er den fortsatt ikke kommet til fauske, dette er jo mildt sagt latterlig .

Hei,

Det er vel bare her i Norge og nogen få afrikanske lande, hvor der ikke arbeides 24/7 i Posten.

Forøvrigt kan en afrikansk langdistanceløber, springe fra Sandefjord og til Karmøy på 2 dager (og det med en 21" CRT på ryggen).

Posten.no bruker 2 - 5 (virke)dager på denne jobben!

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Hei,

Det er vel bare her i Norge og nogen få afrikanske lande, hvor der ikke arbeides 24/7 i Posten.

Forøvrigt kan en afrikansk langdistanceløber, springe fra Sandefjord og til Karmøy på 2 dager (og det med en 21" CRT på ryggen).

Posten.no bruker 2 - 5 (virke)dager på denne jobben!

Mvh

Kimmer

:!: Fin formulering, dette var dagens Kimmer! :thumbup:

Jeg syns imidlertid at posten er en tjeneste som burde være i virksomhet hele døgnet, 365 dager i året, det er alltids studenter som er villig til å arbeide om natten eller amo-ungdommer. Posten er tydeligvis ikke klar over den utrolig viktige rollen de spiller i dagens næringsliv og mange bedrifter er total-avhengig av rask postvesen.

Lenke til kommentar

Greit nok at man er misfornøyd med den jobben posten gjør, men Snekker'n og Kimmer sine innlegg er litt for farget av at de tydeligvis hater posten som jevelen selv. Dette bidrar i fint liten grad til noe konstruktivt, og det å henge ut posten slik Kimmer gjør bidrar i alle fall ikke til noe annet enn å få flere til å hive seg på den negative dissingen som skjer i tråden.

La oss holde oss til saklige ting slik at det faktisk er mulig for Posten å komme med tilbakemeldinger på det som tas opp, og samtidig prøve å komme med gode idèer om ting som kan forbedres.

Det som har blitt postet i det siste av de to ovennevnte er ikke akkurat i den kategorien.

-KJ

Lenke til kommentar

Idè: Effektivisering er nøkkelordet. Ansett flere folk, gi dem mer lønn så de arbeider lengre, sett opp postprisene for å kompensere for dette, så vil nok folk bli mer fornøyde.

Betaler gjerne 30 kroner mer for en servicepakke viss den ikke tar 7 dager.

Lenke til kommentar

Posten i Norge jobber faktisk 24/7, og ikke langt unna 365 dager i året (noen høytidsdager i forbindlese med jul, påske, 17. mai går vekk).

Men en del ting utføres ikke, som f.eks inn/ut-scanning. Det vil ikke si det samme som at ting ikke blir transportert (litt avhengig av hva slags post/pakketype det er snakk om, dvs hva slags tjenete det er betalt for), men scanning gjøres første arbeidsdag hvis conatiner ankommer utenom 'normaltid'.

Jeg syns imidlertid at posten er en tjeneste som burde være i virksomhet hele døgnet, 365 dager i året, det er alltids studenter som er villig til å arbeide om natten eller amo-ungdommer. Posten er tydeligvis ikke klar over den utrolig viktige rollen de spiller i dagens næringsliv og mange bedrifter er total-avhengig av rask postvesen.

Det er faktisk Stortinget som bestemmer dette ved å bestemme konsesjonskrav og inntjeningskrav for Posten.

At ledelsen i Posten burde informert sine eiere (Stortinget) om at x konsesjonskrav og y inntjening (utbytte til Staten) kommer til å føre til dårligere kvalitet på område z er en annen sak.

I dag virker det som om Posten bare sier 'Javel, Sjef!' til sine eiere (uten at det virker som om det er noen debatt om hva slags konsekvenser ting får, og hvilket tjeneste/pris-nivå de endelige eierne {Nordmenn flest/skattebetalere>Staten>Posten} helst vil ha; Er det viktigste å være selvbærende {eller til og med gi utbytte til statskassa/statsbudsjettet}, eller skal det være en samfunnstjeneste, en del av infrastrukturen som først og fremst skal drives med god kvalitet, og deretter best mulig økonomisk), og så re-definerer man hva kvalitet er for å holde de fine målene man har satt seg.

Lenke til kommentar
Greit nok at man er misfornøyd med den jobben posten gjør, men Snekker'n og Kimmer sine innlegg er litt for farget av at de tydeligvis hater posten som jevelen selv. Dette bidrar i fint liten grad til noe konstruktivt, og det å henge ut posten slik Kimmer gjør bidrar i alle fall ikke til noe annet enn å få flere til å hive seg på den negative dissingen som skjer i tråden.

La oss holde oss til saklige ting slik at det faktisk er mulig for Posten å komme med tilbakemeldinger på det som tas opp, og samtidig prøve å komme med gode idèer om ting som kan forbedres.

Det som har blitt postet i det siste av de to ovennevnte er ikke akkurat i den kategorien.

-KJ

Helt feil,jeg hater overhode ikke posten. Men når en gang på gang opplever slett service ja faktisk i 60-70% av tilfellene så må en ha lov til å klage.

Når en pakke er reg vidresendt fra Oslo på fredag kl 0700 så er denne på fauskepå lørdag, nå er imidlertid kl 1800 på mandag og den er fortsatt ikke kommet til fauske.

Dette betyr enkelt og greit at denne IKKE ble sendt på fredags morgen,men i dag og da dukker den opp på fauske i morgen (noe jeg sikkert kan bekrefte da).

Om dette hadde vært et engangstilfelle så var det greit,men jeg får mange pakker og dette skjer med de fleste som blir sendt på torsdag eller fredag, det vil jo i praksis si at posten kun er effektive 3 dager i uken .

Javel,er det ikke saklig at Posten reg en pakke sendt på fradag kl 0700 og så viser det seg at de ikke sender den før på mandag ??

Mener du at dette ikke er noe posten bør/kan ta tak i og gjøre noe med??

Jeg har vært i kontakt med omlastingssentralen i fauske og pakken er ikke der, de sier også at om denne var sendt på fredags morgen skulle den vært hos de på lørdag. Ergo bløffer posten her når de reg pakken som vidresendt på fredags morgen, og dette er ikke et engangstilfelle .

I postens egen tabell står det 3-4 dager opp til meg, hvorfor tar da de fleste pakkene 7-8 dager??

Om jeg har flaks og pakken sendes mandag morgen får jeg den på 5 dager .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Og poenget mitt i posten over er da at når det skjer slike feil, så er det ikke en konstruktiv ting å logge rett inn her for fortelle verden hvor inni gamperæva udugelig posten er.

Tror du vedkommende som jobber i posten og som leser dette synes det er særlig konstruktive ting som kommer fra deg her? Du beskylder posten for å være udugelig og inkompetent, for å lyve og for å generelt gjøre ting på vanskeligst mulig måte...

Hvis jeg hadde bedt om tilbakemeldinger på et tema og hadde fått slike ting slengt i fjeset ville jeg nok ha ansett det som en smule useriøst.

Når dette er sagt så skjønner jeg deg veldig godt. Jeg driver selv et lite firma og har mistet ordre på grunn av speditører. I mitt tilfelle så måtte jeg faktisk skifte fra Linjegods _til_ posten på grunn av snodig kundeservice hos LG her i Trondheim, men etter at jeg skiftet til posten så har det bedret seg veldig.

Jeg har nok imidlertid opplevd å sitte hjemme for å vente på "På døren" leveringer, der ingen kommer og pakken ligger i PiB dagen etter med påskriften "Forsøkt levert". Telefonnummer står på pakken, jeg var hjemme og ingen hverken ringte på døra eller telefonen. Men dette er jo åpenbart en eller annen som ikke har gjort jobben sin, og ikke systemet som sådan.

Så la oss fokusere på topic i tråden og holde det litt mer renhårig. Droppe referanser til uland og fraser som "typisk posten" etc. Kom med forslag til hva som kan gjøres for å rette opp i de tingene som oppleves som feil, og la posten komme med sitt syn på disse idèene. Uten dette blir tråden bare en verdiløs jamremur mot posten som institusjon, og det synes jeg er bortkastet tid og energi for begge parter.

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar
Tror du vedkommende som jobber i posten og som leser dette synes det er særlig konstruktive ting som kommer fra deg her? Du beskylder posten for å være udugelig og inkompetent, for å lyve og for å generelt gjøre ting på vanskligst mulig måte...

Dette er ikke ment mot dem som jobber i posten,men dem som styrer posten altså ledelsen. Vil tro at det er dem og ikke de annsatte som har bedt om tilbakemeldinger her.

De annsatte i posten har jeg ikke noe vondt å si om, men det er vel litt betegnende at når en etterlyser noe på det lokale postkontoret innrømmer de at de synest dette er flaut av posten.

må vel være betenkelig for ledelsen at de annsatte føler seg til de grader overstyrte og at de sitter med en flau smak i munnen fordi de jobber der . :hmm:

Lenke til kommentar
Javel,er det ikke saklig at Posten reg en pakke sendt på fradag kl 0700 og så viser det seg at de ikke sender den før på mandag ??

Mener du at dette ikke er noe posten bør/kan ta tak i og gjøre noe med??

Jeg har vært i kontakt med omlastingssentralen i fauske og pakken er ikke der, de sier også at om denne var sendt på fredags morgen skulle den vært hos de på lørdag. Ergo bløffer posten her når de reg pakken som vidresendt på fredags morgen, og dette er ikke et engangstilfelle .

I postens egen tabell står det 3-4 dager opp til meg, hvorfor tar da de fleste pakkene 7-8 dager??

Om jeg har flaks og pakken sendes mandag morgen får jeg den på 5 dager .

Nei, dette er ikke saklig. Her beskylder du posten for å lyve, slik du har gjort en god del tidligere.

Ja; det hender jeg også ser at pakker registreres som sendt et døgn før de vitterlig blir videresendt, men jeg tviler sterkt på at dette er noe posten gjør for å "bløffe" forbrukeren. Det har nok noe med måten containere pakkes på slik det har blitt forsøkt forklart tidligere i tråden.

Man scanner pakkene etterhvert som containeren pakkes, og hvis containeren ikke kommer med på sendingen som skal sendes samme dag, så tømmer man ikke containeren igjen for å scanne denne endringen på alle pakker. Det synes jeg er en logisk og akseptabel forklaring på dette. Hadde du vært mindre opptatt med å fortelle om alt som er feil hadde du nok sett denne forklaringen du også. Om du godtar den som plausibel blir nok en annen sak.

Grunnen til at det tar lang tid å få pakker opp til deg vet jeg ikke 100%, men regner med at helg er noe av forklaringen. Posten sin angivelse av tid regner jo arbeidsdager. Jeg opplever selv at hvis jeg bestiller varer som sendes en fredag så har jeg dem ikke før tidligst tirsdag, senest torsdag hvis jeg bestiller servicepakke.

-KJ

Lenke til kommentar
Nei, dette er ikke saklig. Her beskylder du posten for å lyve, slik du har gjort en god del tidligere.

Jeg beskylder dem for å lyve ja, når de gang på gang bekrefter at en pakke er vidresendt og så er den ikke det, er det da ikke en løgn??

15.07.05  07.00 Videresendt  0024 OSLO

Hva står det her?? Er ikke dette en skriftlig bekreftelse på at varen er sendt??

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...