gwh Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Har akkurat bestilt meg ett D70 :-) og så satte tenkeboksen i gang. Jeg har brukt mitt 50mm 1.8 til fotografering innendørs da det er ganske lyssterkt. Med en crop faktor på 1.5 så blir jo mitt 50mm tilsvarende 75mm. Egner det seg da best til portrettfotografering, eller kan det fortsatt brukes innefor husets fire vegger? Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Har akkurat bestilt meg ett D70 :-) og så satte tenkeboksen i gang. Jeg har brukt mitt 50mm 1.8 til fotografering innendørs da det er ganske lyssterkt. Med en crop faktor på 1.5 så blir jo mitt 50mm tilsvarende 75mm. Egner det seg da best til portrettfotografering, eller kan det fortsatt brukes innefor husets fire vegger? Det egner seg bra til portrettfoto og til f.eks. utendørs fotografering i litt dårlig lys. Til innendørs-bilder vil kit-objektivet (18-70mm) være bedre egnet, selv om det ikke er så lyssterkt. Bestilte du med kit-objektivet? Lenke til kommentar
gwh Skrevet 26. april 2005 Forfatter Del Skrevet 26. april 2005 Med 18-70 kitet :-) Bestilte fra Stavanger Foto da jeg har en kreditt utestående. Har også en 70-300g, men vurderer sterkt å selge den for å delfinansiere en Sigma eller Nikon 80-200 2.8. Lommeboka får avgjøre. Lenke til kommentar
photoguy Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Husk at en 50mm alltid vil være en 50mm, uansett om det er SLR eller DSLR. Det betyr at evnt fortegning også vil være tilstede når du bruker D70. 50mm har alltid vært litt i grenseland, ihvertfall til portretter som dekker mindre enn hele kroppen. Uansett om det er SLR eller DSLR, så vil objektiver med brennvidde 75-150 være det som best egner seg til portrett. Da snakker jeg om hva som står på objektivet, uavhengig om det er SLR eller DSLR. Lenke til kommentar
gwh Skrevet 26. april 2005 Forfatter Del Skrevet 26. april 2005 Ok, en 50mm er en 50mm uansett om det er Slr eller Dslr kjøper jeg, men når crop faktor kommer med i bildet (pun intented)er da 50mm en 50mm eller er det en 75mm? Ser ut til at jeg får google litt ivei igjen og prøve å lære noe nytt. Lenke til kommentar
dan1el Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 (endret) Hmm.. en 50mm er en 50mm, men den blir "forvandlet" til en 75mm om man putter den på en DSLR (pga 1,5 cropfaktoren)... Så hvis du vil ha en 50mm (35mm-format) til DSLR, så må du nok kjøpe en 35mm linse (35 * 1,5 = 52,5mm). (Her ble det mye 35 og 50 gitt...) Endret 26. april 2005 av dan1el Lenke til kommentar
photoguy Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 En 50mm ER ALLTID en 50mm, uansett hvordan du vrir og vender på det. JA, du får et utsnitt tilsvarende 1.6x det som står på objektivet, men objektivet i seg selv endrere ikke egenskaper med tilsvarende. Altså, en 50mm vil ofte "vri" ansikter på nærportretter, store neser osv. Det er ikke mye, og mange liker 50mm som portrettobjektiv. Jeg anbefaler en 75-100mm til generell prtrettbruk, da får du ingen forvrengning overhodet. Grunnen til at 50mm "blir til" 75mm er jo fordi bildebrikken er mindre. Se for deg en kortstokk som en 35mm brikke, og legg en fyrstikkeske oppå, denne er da bildebrikken i et digitalkamera. Fra objektivet gis det samme bildet uansett - det dekker kortstokken. Men siden fyrstikkesken er mindre, får den ikke med hele "vidvinkelen", og blir derfor et mindre utsnitt enn på analog 35mm. U see??? Lenke til kommentar
gwh Skrevet 26. april 2005 Forfatter Del Skrevet 26. april 2005 I'm blind, I cannot see.... Nei fra spøk til revolver, jeg er enig. Men siden jeg har kjøpt et minnekort ved siden skal jeg teste det ut i praksis også og sammenligne med bilder jeg kan ta på mitt Nikon EM. Og for de som lurer på hva et Nikon EM er, så er det et Slr begynner kamera fra tidlig 80-tall som fortsatt er knallbra! (Til sitt bruk) Halvautomatisk hvor det du styrer er aperturen(dybdeskarpheten) Morsom liten sak. Lenke til kommentar
photoguy Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 For å si det veldig enkelt: Har du brukt og vært fornøyd med 50mm på portretter, så blir du like fornøyd nå! Grattis med kamera, men husk å ta vare på EM'en. :-) Noen ganger er film best.. Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Altså, en 50mm vil ofte "vri" ansikter på nærportretter, store neser osv. Det er ikke mye, og mange liker 50mm som portrettobjektiv. Jeg anbefaler en 75-100mm til generell prtrettbruk, da får du ingen forvrengning overhodet. Jeg er forsåvidt enig i teorien, men du må huske at det først og fremst er arbeidsavstanden som avgjør "vridningen" av ansiktet.. For å få samme utsnitt ved 50mm på APS-C, som man får med 50mm på film må man ta et par skritt bakover, og man ender opp med et mindre forvrengt ansikt, mer likt det man ville få på en linse med 75mm brennvidde på film.. Mvh Kjetil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå