Gå til innhold

Problemer med meny (CSS)

Anbefalte innlegg

Menyen på siden min blir ikke liggende på linjemed banneren. Det blir et mellomrom. Jeg har ikke satt doctype på siden før nylig så jeg merket det ikke før da.

Siden min er: http://home.no.net/eholten/

Koden til menyen er en modifisert en fra en CSS tutorial derfor har jeg ikke 100% kontroll over hva den gjøre selv.

Dette er koden som er aktuell, som brukes til menyen:

#navcontainer ul {
width: 100%;
list-style-type: none;
margin: 0;
padding: 0;
background: url("images/navBarBg.gif") repeat-x 20px;
display: block;
text-align: center;
font: 10px/20px "Lucida Grande", verdana, sans-serif;
}

#navcontainer li {
list-style-type: none;
margin: 0;
padding: 0;
float: left;
background: url("images/navBarBg.gif") repeat-x 20px;
text-align: center;

}

#navcontainer a{
color: #000;
text-decoration: none;
width: 74px;
border-bottom: 1px solid #A8B090;
border-left: 1px solid #A8B090;
}

Dersom dere trenger å se på mer kode så er linken til CSS filen:

http://home.no.net/eholten/basic3.css

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fikk fikset problemet med mellomrommet nå. Men fremdeles tomrom til høyre for menyen.

Jeg har planer om å validere siden etterhvert. Ikke en prioritet akkurat nå.

Nå mente han vel ikke at du skulle validere bare for morro skyld, men at validering ofte kan få deg til å se problemer som du ikke så før. Som for eksempel at man har glemt å lukke en tag, eller ikke lukket i det hele tatt...

Lenke til kommentar

Alle webutviklere vet dette:

Hendelsesforløpet på sidens utvikling:

1. Mekk HTML- og CSS-kodingen slik at den ser noenlunde rett ut i Firefox (eventuelt Opera)
  2. Sjekk om siden er rett med en validator
  3. Rett opp i eventuelle feil
  4. Få den til å fungere i IE, ikke nødvendigvis med samme features som i Firefox, Opera og andre nettlesere som følger standardene, da dette ikke alltid er mulig
  5. Få hacks validert

Lenke til kommentar

Siden er ikke en prioritering for meg pga. jeg har måtte jobbe med mye annet. Og pga. av dette så har jeg ikke hatt tid til å validere koden. Det tar kanskje kort tid å validere, men som sagt har jeg ikke tatt meg tid til det ennå.

Jeg lurte om dere visste om hvorfor menyen er litt feil, resten fikser jeg selv uten problemer.

Lenke til kommentar
Siden er ikke en prioritering for meg pga. jeg har måtte jobbe med mye annet. Og pga. av dette så har jeg ikke hatt tid til å validere koden. Det tar kanskje kort tid å validere, men som sagt har jeg ikke tatt meg tid til det ennå.

Jeg lurte om dere visste om hvorfor menyen er litt feil, resten fikser jeg selv uten problemer.

Følg denne lenken, så har du validert både html og css i løpet av et par minutter. Får du opp noen feilmeldinger hjelper de deg muligens med å løse problemet ditt. Jeg tror det er det de foregående innleggene her forsøker å si... :)

Mvh Primaxx

Lenke til kommentar

Bra du fikset valideringen. Problemet var ikke at jeg trodde valideringen ville fikse problemet i dette tilfellet, men det at jeg må sjekke gjennom alle feilene for å se om disse kan påvirke resultatet er veldig unødvendig. Når du ber om hjelp her bør du alltid fikse koden din så godt du kan først. Slik blir det enklere og raskere for oss å hjelpe deg, noe som gjør at det er større sansynlighet for at du får den hjelpen du trenger.

Så til problemet med menyen din:

Det er flere måter å fikse det på, men den enkleste er nok å endre høyden i #banwrap til 139px og legge til

background: url("images/navBarBg.gif") repeat-x;

i #menu. Dette gjør at du kan fjerne

background: url("images/navBarBg.gif") repeat-x;

de andre plassene der du har dette.

Du kunne forresten klart deg uten mange av disse nøstede divene dine...

Endret av mohuhau
Lenke til kommentar

Du kan prøve å øke bredden på det siste elementet i menyen med et par pixler..

Siden du allerede har gitt denne en klasse, kan du legge til:

#navcontainer a.lightblue {  
width: 79px;}

Sikkert ikke den beste løsningen, men det kan fungere :)

Lenke til kommentar

Takk for tipsene. Jeg klarte å få til en løsning på det, takket være tipsene. Det jeg gjorde er:

Laget en ny "klasse" for den lyseblåe knappen.

#navcontainer a.lightblue { background: url("images/navBarBg_lightblue.gif") repeat-x; width:79px; background: url("images/navBarBg.gif") repeat-x; }

Og takket være tipset til Cubal så fungerte dette topp sammen.

Takk for hjelpen hele gjengen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...