Gå til innhold

Artifacts etter clocking

Olavxxx

Anbefalte innlegg

Burde kanskje ha klaget til produsent istedenfor å begynne å overklokke noe som virker som om det er defekt? Prøv skjermkortet i en annen pc og se om de samme symptomene er der. Sjekk også som tidligere nevnt at det ikke er en feilmontering som fører til et varmeproblem.

Endret av Peder82
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Ikke bruk mer energi på dette nå..

Selv om trådstarter forsikrer om at alt er rett montert..osv... og at en økning på 10% av klokk (og evt. AGP-bussen) ikke er mye.. det vedlagte bildet og info.ellers tyder på ett skjermkort som har gjort sitt..

Alle de tre skjermkorta jeg har hatt som har disse symptomene har vært RMA uten diskusjon..

Sorry..

han hadde artifacts før han clocket...

dvs. med original kjøling, original fsb og 4 x agp.

samt original mhz på minne og gpu!

Fikk med meg det...men fikk du med deg budskapet? :)

Kortet er kaputt, finito..

Det at det fikk artifacts under vanlig bruk tyder på som du skriver dårlig kjøling..og at kortet hadde en defekt? i utg.punktet..

"Stuntet" med litt overklokk av AGP-bussen var nådestøtet...

RIP.

Lenke til kommentar

Først og fremst :

Er kortet prøvd i en annen pc med bedre strømforsyning?

I og med at 2D delen av skjermkortet fungerer men 3D delen er kaputt så kan det være en liten sjangse for at kortet ikke får nok strøm men fungerer det ikke heller på en annen pc som har en bedre strømforsyning så tror jeg nok TS1000 har rett.

R.I.P.

Lenke til kommentar
Ikke bruk mer energi på dette nå..

Selv om trådstarter forsikrer om at alt er rett montert..osv... og at en økning på 10% av klokk (og evt. AGP-bussen) ikke er mye.. det vedlagte bildet og info.ellers tyder på ett skjermkort som har gjort sitt..

Alle de tre skjermkorta jeg har hatt som har disse symptomene har vært RMA uten diskusjon..

Sorry..

han hadde artifacts før han clocket...

dvs. med original kjøling, original fsb og 4 x agp.

samt original mhz på minne og gpu!

Fikk med meg det...men fikk du med deg budskapet? :)

Kortet er kaputt, finito..

Det at det fikk artifacts under vanlig bruk tyder på som du skriver dårlig kjøling..og at kortet hadde en defekt? i utg.punktet..

"Stuntet" med litt overklokk av AGP-bussen var nådestøtet...

RIP.

hei, du hadde heldigvis feil!

når han monterte tilbake originale kjøling, funket kortet.

det jeg lurer på:

kan det være noe jalla pga. nye kjøleren ikke var koblet via kortet?

dvs. den nye kjøleren fikk strøm fra psu, ikke via kortet sin lille kontakt.

leste et annet sted på forumet her, om en som byttet kjøler på 9800 pro.

der var det en som sa at det kom beskjed under oppstart, om kjøleren ikke kjørte.

det kom ingen beskjed på dette aktuelle kortet, men med original kjøler, fungerte det som nytt.. (mao. dårlig kjøling).

vi *vet* at den zalmann kjøleren fikk kontakt, da vi så dette på kjølepastaen og klareringen av shimsen.

mao. må det enten være dårlig AGP kontakt, pga vekten av zalmann, ellers må det vel være det at viften ikke gav noe rpm signal til grafikk-kortet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

vi *vet* at den zalmann kjøleren fikk kontakt, da vi så dette på kjølepastaen og klareringen av shimsen.

mao. må det enten være dårlig AGP kontakt, pga vekten av zalmann, ellers må det vel være det at viften ikke gav noe rpm signal til grafikk-kortet?

Fint at det faktisk *var* dårlig kjøling som var årsaken...

"Den zalman kjøleren" kan tydeligvis ikke hatt skikkelig god kontakt. Såvdit jeg vet er det ingen? skjermkort som gir beskjed om at vifta ikke kjører (med mindre en "utility" som følger med kortet installert i Winodws "passer på")...

At du ser avtrykk/merker av pasta er ingen garanti for god (nok) kontakt.. kun en indikasjon.. særlig dersom det er lagt på ett tykt lag..

Lenke til kommentar

Fint at det faktisk *var* dårlig kjøling som var årsaken...

"Den zalman kjøleren" kan tydeligvis ikke hatt skikkelig god kontakt. Såvdit jeg vet er det ingen? skjermkort som gir beskjed om at vifta ikke kjører (med mindre en "utility" som følger med kortet installert i Winodws "passer på")...

At du ser avtrykk/merker av pasta er ingen garanti for god (nok) kontakt.. kun en indikasjon.. særlig dersom det er lagt på ett tykt lag..

ja, men det som var rart skjønner du:

Det var artifacts i dos!!

Selv om pc'en hadde stått av!

I vanlig 2-d windows var det ingen artifacts.

GPU må ha vært kaldere i DOS, enn den var i 2-d Windows, om saken er den at den manglet GPU-kjøling.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Det var artifacts i dos!!

Selv om pc'en hadde stått av!

I vanlig 2-d windows var det ingen artifacts.

GPU må ha vært kaldere i DOS, enn den var i 2-d Windows, om saken er den at den manglet GPU-kjøling.

Kan ikke helt verifisere den konklusjonen der.. at GPU nødvendigvis har lavere temp i DOS (er vel BIOS du mener?)..

Forskjellen fra DOS/Bios og Windows (2D-mode) er jo at når Windows kjører er det drivere som "styrer" GPU...

Jeg vil fremdeles si at du/dere trolig har ett problem med det skjermkortet...

Som tidligere nevnt.. Da jeg hadde slike symptomer med skjermkort jeg har hatt..vistes de i Bios og ved 3D-apps(windows).. og noen ganger ved load av korrekte drivere i Windows.. Ved VGA-modus funket kortene forsåvidt.. :)

Lenke til kommentar

Kan ikke helt verifisere den konklusjonen der.. at GPU nødvendigvis har lavere temp i DOS (er vel BIOS du mener?)..

Forskjellen fra DOS/Bios og Windows (2D-mode) er jo at når Windows kjører er det drivere som "styrer" GPU...

Jeg vil fremdeles si at du/dere trolig har ett problem med det skjermkortet...

Som tidligere nevnt.. Da jeg hadde slike symptomer med skjermkort jeg har hatt..vistes de i Bios og ved 3D-apps(windows).. og noen ganger ved load av korrekte drivere i Windows.. Ved VGA-modus funket kortene forsåvidt.. :)

Ja, men det fungerer jo "bra" nå.

Dvs. det fungerer som ATI tiltenkte det. (Originale kjøleren er jo underdimmensjonert).

Men, nå er det *ingen* artifacts i DOS/Bios eller i Windows/3d.

Med Zalmann, var det artifacts i Dos/Bios, ikke i Windows 2-d, men i 3-D.

Etter å ha sett på bilder av kortet nå, så jeg det var 2-kontakters vifte på ATI'en, som da vil si at den ikke kan ha en RPM sensor.

Mao. Tror jeg at problemet kan være en dårlig AGP port (fysisk dårlig), som ble påvirket av de 270g den Zalmann CU viften veier. + vekten av minnebrikke-kjølerene.

Det er jo litt rart at alt fungerte fint med original kjøler satt tilbake på plass, mens den ikke virker med Zalmann CU kjøleren.

ps. CU kjøleren kjølte ned kortet bra! Og den satt fint på GPU.

Lenke til kommentar

Jeg opplevde akkurat det samme som beskrevet med et MSI GeForce4 TI4400 kort. Ikke snakk om overklokking, men jeg byttet ut original kjøleren med en ny en ( Artic Cooler silencer NV1) og da ble noe komponenter i klemm virka det som, så jeg fikk masse rare artifacts i bios og under boot av XP , men i selve XP så det helt fint ut .. men når en sku prøve kjøre 3d akselerering , så hang det seg nesten med en gang.

Satt tilbake original kjøleren så ble det greit igjen..

Lenke til kommentar

R9800 kortene er kjent for å ha shimmen høyere enn kjernen, ofte mer enn 0,5mm.

Dette varier dog fra kort til kort.

Ved montering av 'flate' kjølerne kommer ikke kjernen og kjølerne i kontakt med hverandre, kombinert med at disse kortene er noe av det varmeste jeg har vært borti får man slike resultater som her.

Demonterer man kjøleren SKAL man kunne se avtrykket av teksten på kjerne på selve kjøleren. (R350 eller whatever..)

Løsning: kjøp kjøler med nedsenket kontaktpunkt, eller fjern shimmen. Det siste bør man være forsiktig med, det er lett å ødelegge kjernen, ikke når man fjerner shimmen, men dersom man skrur kjøleren for hardt til uten shim.

mvh r.

Edit: En liten ting til: Har også sette kort der shimmen er ujevnt høyere enn kjernen i relasjon til planet på toppen av kjernen. <-- ikke bra.

Endret av roger_h99
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Tror "roger_h99" har forklaringen her...

Har også lest på nett at noen skjermkort med shims rundt GPU ofte krever nøye tilpasning ved montering av uoriginal kjøler..

En annen ting er at den Zalman-kjøleren (VFU7000) ikke akkurat har den beste festemekanismen med tanke på vekten...

Lenke til kommentar

Update:

Han har nå montert tilbake Zalmann kjøleren og nå fungerer den.

Shimmen har fin klarering og den zalmann kjøleren har nedsenkning for å nå GPU.

Jeg skjønner ikke helt hva problemet har vært, derfor tror jeg eneste logiske konklusjon må være at enten måler ATI kortet etter spenning til vifte, ellers må det være vekten av GPU kjøleren som har gitt belastning på AGP porten og så gitt dårlig kontakt.

Jeg vet at Grafikk-kortet var presset helt nedi slot'en, så vel som det ble brukt kjølepasta og GPU og kjøler hadde kontakt.

Minne, GPU og resten av kortet forøvrigt, var *kaldt* under belastning.

ang min konklusjon med varme:

I bios, har jo pc'en nettop blitt slått på.

(stod av, slik at den var helt kald).

Derfor må den være varmere i Windows 2-d, enn i bios?

Det tar jo mer enn 2 sekunder før GPU når vanlig varme, selv uten kjøling?

I denne "casen", var det ikke shimsen, men jeg tror det er vekten eller at ATI kanskje måler spenning på vifteuttaket?

Jepp d har eg. Og den funka helt fint no. Einaste problemet no er at eg har to VGA vifter så PCen bråka som eit lite propellfly! Har faktisk putta på CPU vifta også, den var for kul til at eg kunne sende den tilbake:D Så no Har eg klocka opp skjermkortet og CPUen og fikk 5699 på 3DMark 03.

avventer svar på om han prøvde med/uten å koble ut ati viften.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...