Pengu Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 En kollega har kjøpt seg en Dell Dimension 8400 med Pentium 4 prosessor med HT-teknologi 640 (3.20GHz, 2MB cache, 800MHz FSB). Han hadde bestilt 4 x 256 MB 533 MHz RAM men fikk i stedet 2 x 512 MB 400 MHz RAM. Selgeren hos Dell innrømmer at de har gjort feil, men sier at løsningen som er levert er minst like bra/rask. Noen som vet om dette stemmer? Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Det er raskere. Når du har 4 minnebrikekr må du kjøre med command rate 2T. Sånn er det iallefall får AMD. Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 (endret) Jeg ville ikke godtatt å få DDR2 400mhz ram. Send tilbake og kjøp ny med 2x512mb DDR2 533mhz. 2x512mb DDR2 400mhz er ikke like bra som 4x256mb DDR2 533mhz, mener jeg. Det er ikke raskere med 2 brikker (selv ikke om de hadde vært 533mhz) Intel-systemer kan kjøre 4 brikker helt fint. Endret 26. april 2005 av Fredrik Larsen Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 (endret) Altså, bortsett fra at den ene løsningen bruker op alle RAM-slottene (og den andre ikek gjør det), så er det jo bare rating på rammen som er forskjellig. På det systemet du har så vil jo begge fungere like raskt så lenge du ikek overklokker. 400MHz rammen vil kjøre på 400, og 533Mhz rammen vil kjøre på 400. Det eneste rammen med høyere frekvens gir deg, er høyere margin for eventuell overklokking an front side bus. 2 brikker i forhold til 4 har ingenting å si, bortsett fra at det kan være litt vanskeligere å evt. overklokke med flere brikker (siden du altdri kan få alle sammen til å fungere bedre enn den mist overklokkelige av gjengen, altså jo flere, jo lavere i gjennomsnitt). Skal du ikke overklokke her, så er det ingen grunn til å lage trøbbel ut av det. Om noe, så har du fått mulighet til å hive på mer ram senere om det skulle bli aktuelt, og du vil ikke miste noe ytelse så lenge du kjører på standard som sagt. Det eneste er at 533Mhz ram som regel er en god del dyrere enn den mye mer standard 400MHz. Det der lite grunn til å ikke godta løsningen du har fått, men da skal du jo også rettmessig ikke betale for mer enn det du fikk. Nå skal det også sies at større brikker er dyrere pr MB enn flere midnre brikker, så jeg vet ikke om prisforskjellene går opp i opp. Merket på minneprodusenten spiller jo også inn, men du bør ihverfall være obs på det. -Stigma Endret 26. april 2005 av Stigma Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 26. april 2005 Forfatter Del Skrevet 26. april 2005 (endret) Hvorfor vil de ikke kjøre på 533 MHz? For å spikke fliser så er det ikke jeg som har fått PCen. Det er en jeg kjenner som har handlet hos Dell. Endret 26. april 2005 av Pengu Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Hvorfor vil de ikke kjøre på 533 MHz? For å spikke fliser så er det ikke jeg som har fått PCen. Det er en jeg kjenner som har handlet hos Dell. Minne vil alltid stille seg etter CPU frekvensen. Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 26. april 2005 Forfatter Del Skrevet 26. april 2005 Hvorfor vil de ikke kjøre på 533 MHz? For å spikke fliser så er det ikke jeg som har fått PCen. Det er en jeg kjenner som har handlet hos Dell. Minne vil alltid stille seg etter CPU frekvensen. Det ante meg. Nå trodde ikke jeg at Dell hendvendte seg til overklokkere så da er det vel litt tullete å "annonsere" med 533 MHz minne når de bare tilbyr CPUer med 800 MHz FSB til denne modellen. Sitat fra Dell-web'en: - - - - Opptil 4096 MB PC-3200 tokanals DDR2 ved 400 MHz eller PC-4200 tokanals DDR2 ved 533 MHz for enda større produktivitet når du kjører ekstra tunge applikasjoner - - - - Ser forresten at de ikke tilbyr annet enn 400 MHz RAM lenger når du går inn på "konfigurer & kjøp"-siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå