Bardårmer Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Hei! Fikk meg ny maskin igår, med et problem. Har fra før 1 160 gb seagate barracuda med gammeldags ide/p-ata tilkobling. Med PC'en fulgte det en ny 160 gb seagate barracuda m/ S-ATA tilkobling. Problemet mitt er at det på HK kun er èn IDE-tilkobling, så jeg må velge om jeg ønsker å bruke 1 IDE-HD og 1 optisk enhet i denne IDE-tilkoblingen eller 2 optiske enheter og ingen IDE-HD. S-ATA harddisken kan seff brukes uansett, men jeg vil i tillegg kunne bruke både min gamle IDE-HD og to optiske enheter, men det er ikke nok IDE-tilkoblinger på HK. Det jeg lurer på: Finnes det noen overganger/konverterings-plugger som gjør at jeg kan stappe min IDE-HD i en S-ATA-tilkobling på HK, eller må jeg leve med sånn jeg har det nå: 1 S-ATA HD, 1 IDE-HD, 1 fungerende optisk enhet, og 1 optisk enhet til pynt uten tilkobling? Kunne seff løst dette med et annet HK, men det er ikke noe option akkurat nå... Og et annet spørsmål: Er det noe problem å bruke èn IDE-HD og èn S-ATA-HD på samme HK? Blir ikkenoe problem å legge inn XP på S-ATA HD heller så lenge HK er kliss nytt..? På forhånd takk for hjelpen! Lenke til kommentar
War Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 (endret) ja.. Finnes mange pci kort som har alle de porter du kan drømme om. eller denne Endret 26. april 2005 av War Lenke til kommentar
mr_trout Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 (endret) Dersom du ønsker å bruke flere PATA enheter, får du ihvertfall kjøpt IDE kontrollere til å sette i et PCI spor på hovedkortet. Eksempler finner du her Komplett.no Overgang fra PATA til SATA har jeg ikke sett. EDIT: War var raskere enn meg Endret 26. april 2005 av mr_trout Lenke til kommentar
_crs_ Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Joda, finnes overganger, f.eks. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=118375&cks=PRL . Det er ikke noe problem å bruke ATA / SATA disker om hverandre så mye du orker, så lenge det er tilkoblinger nok på hovedkortet. Ekstra kontrollerkort kan i noen få tilfeller skape konflikter, men svært sjelden. Så det er heller ikke noe problem å legge til flere ATA / SATA tilkoblinger slik. Trond Lenke til kommentar
Bardårmer Skrevet 26. april 2005 Forfatter Del Skrevet 26. april 2005 Tusen takk for brilliante svar!!!!!! Skal drømme om dere i natt! Lenke til kommentar
War Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Tusen takk for brilliante svar!!!!!! Skal drømme om dere i natt! Håper du er jente Lenke til kommentar
Bardårmer Skrevet 27. april 2005 Forfatter Del Skrevet 27. april 2005 Tusen takk for brilliante svar!!!!!! Skal drømme om dere i natt! Håper du er jente dessverre.. hadde ikke så fuktige drømmer i natt, håper det går greit da..? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå