colabottlebaby Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Trenger en ny laptop som primært skal brukes til musikk-programmet ABLETON LIVE (www.ableton.com) . Spiller mye i utlandet på nattklubber/utesteder/festivaler/utescener. Her kan det som kjent ofte bli både varmt og svett... Har frem til nå brukt "kontor-pc-en" min, en Packard Bell iGo 3481 med AMD Athlon XP1800+ Mobile / ca 700 MB Ram . Denne funker fint, selv om den er proppa full med internett/mail/antivirus/ + en haug med programmer .... Bruker et RME Hammerfall Multiface lydkort via PCMCIA-slot. (http://www.rme-audio.de/english/hdsp/multifa.htm) Aller først tenkte jeg at jeg klarer meg med en "billig" 6000-kr-laptop. eks. HPs nx6110 med Celeron M 1,4 GHz prosessor, som var vinneren av "6 bærbare til 6000" på din side idag (26 april 05). Eller en tilsvarende billig maskin. Men etter at jeg ringte www.prolyd.no, som sa at jeg burde kjøpe en Dell Latitude 800 / 810 til ca 20000, ble jeg plutselig litt usikker .... Deretter ringte jeg komplett.no , som sa at man får mest for pengene hvis man kjøper en maskin til ca 10-12000. De anbefalte en Fujitsu-Siemens til ca 12000,- I utgangspunktet tenker jeg at det alltid lønner seg å kjøpe produkter som befinner seg "midt på treet", spesifikasjons-messig. Trenger man spesifikasjoner utover det vanlige, må man betale uforholdsmessig mye mer ... Er først og fremst usikker på hvilken type prosessor jeg bær kjøpe. Selv om jeg reiser med den, er ikke vekt noe jeg bekymrer meg for. Det viktigste er en maskin med stor ytelse, siden jeg også kommer til å bruke den i studio - ved siden av min stasjonære - til Cubase SX og VST-plug-ins. (kommer IKKE til å bruke den til spill, KUN musikk og event internett når jeg er ute å reiser) Men det hadde vært kjekt med en 7200 harddisk. Eller minimum 5400. 30-40 Gb er mer enn nok, siden jeg stort sett bruker eksterne hardisker til lagring. Og det er vel greit å ha minst 512 Mb Ram, vil jeg tro? Har vel kommet til at jeg aller helst vil kjøpe en 6000-kr maskin, men at jeg kanskje bør satse på en til 10-12000 ,- Ser at Netshop har noen modeller med 7200 rpm hardisker. Men samtidig har jeg lest en del negativt om Netshop sine modeller på dette forumet. ellers så innbiller jeg meg at DELL er solid og stabilt ... men noe dyrt i forhold til eks komplett/ps-data etc ?!? hm..... noen som har noen gode råd? på forhånd takk hp Lenke til kommentar
_Spook_ Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Kan vel med en gang si at Dell ikke er dyre i forhold til andre leverandører. Du får som oftest veldig mye for pengene hos Dell. Har selv bare gode erfaringer med Dell, men andre store leverandører er sikkert bra de også. Det jeg syntes er beste med Dell er service-avtalen, at de kommer å fikse ting neste dag er veldig bra. Dersom du bestemmer deg for omtrent hvor mye penger du skal bruke på maskinen kan jeg nok anbefale et system fra Dell til den prisen og andre her kan nok anbefale fra andre leverandører. Jeg har hatt mye med Dell å gjøre, derfor jeg holder meg til å anbefale/omtale dems modeller. Lykke til med kjøpet ditt... Lenke til kommentar
colabottlebaby Skrevet 26. april 2005 Forfatter Del Skrevet 26. april 2005 takk for svar. hm.... angående hvor mye penger jeg har tenkt å bruke: fortrinnsvis rundt 10000, men MAKS 14000 ... :o) Lenke til kommentar
_Spook_ Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Kan se bort fra Dell's Latitude modeller da i allefall. Ville gått for en Dell Inspirion 6000 eller Inspirion 2200 da. For 13.281,- med moms og frakt får du en Inspirion 6000 med: - 1,73GHz Pentium-M CPU - 15,4" Widescreen 1680x1050 skjerm (bra skjerm) - 1024MB DDR2 minne (2x512MB) - ATi Radeon mobility x300 med 128MB dedikert minne - 60GB 5400RPM harddisk - 8x dvd brenner - Intel 2915a/b/g trådløst nettverkskort - 9-cell batteri (pass på å merk av dette under hovedbatteri, koster ikke noe ekstra) - 1 år collect-and-return (må sende inn maskinen dersom det blir noe feil med den) Det er min anbefaling i allefall. Kommer sikkert noen andre bra anbefalinger her etterhvert også.... Lenke til kommentar
dannko80 Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Har du tenkt på en laptop som vil holde en stund uten å bruke for mye gryn må jeg jo anbefale å handle en rundt 10k. Selv har jeg en Link. Den koster opprinnelig 10495,- med mva. For et tillegg på 595 får du den med 7200rpm disk. Altså 11238,- Det eneste å utsette på denne er at den har en tendens til å bli relativt varm. Lenke til kommentar
colabottlebaby Skrevet 26. april 2005 Forfatter Del Skrevet 26. april 2005 ang. Whitebox CL1557 : hvis jeg skulle legge til enten større prosessor (2Ghz) eller mer minne (1024Mb), hva bør jeg velge ? spesielt I forhold til ytelse og kraft ?!? ;o) Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 (endret) Jeg ville da valgt ekstra minne. 300MHz er ikke så alt for stor forskjell, men hvis du kjører krevende/mange program, og de bruker mer enn 512MB, da merker du god forskjell med 1024MB RAM. Endret 26. april 2005 av Nostradamus Lenke til kommentar
knut Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Siden du er mye i utlandet hadde det vært praktisk med internasjonal garanti. F.eks. de største produsentene tilbyr dette. Du kan da ringe til dem og så kommer de f.eks. dagen etter der du er for å fikse maskinen. Til din bruk så fungerer det greit med en 4200/5400 rpm harddisk, samt 1,5 GHz eller raskere prosessor. Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 ang. Whitebox CL1557 : hvis jeg skulle legge til enten større prosessor (2Ghz) eller mer minne (1024Mb), hva bør jeg velge ? spesielt I forhold til ytelse og kraft ?!? ;o) Ville kjøpt 512mb mer ram til 600kr fremfor 300mhz bedre cpu til 1600kr. Kjøp heller pcen fra Netshop. 12.000,- med P-M 1.7ghz, 2x512mb ram, 60gb 7200rpm, dvd-brenner og wlan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå