rubjell Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Jeg har kjøpt meg ny harddisk som jeg skal bruke som SLAVE DISK, den er montert i maskinen, men maskinen finner den ikke, jeg får beskjed om at ny maskinvare er innstallert, men den kommer ikke opp i Min Datamaskin, i følge levrandør (maxtor) er det ikke nødvendig med jumper i slave disker?, når jeg går inn i BEHANDLE på min datamaskin står det på den nye disken "IKKE INITIALISERT" og UTILDELT. Hva gjør jeg for å få den opp å gå? TAkk for all hjelp Lenke til kommentar
_crs_ Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Du må partisjonere og formatere den, eventuelt også først initialisere den. Det er beskrevet i sticky-tråden "Manglende harddiskplass og andre diskrelaterte ting i Win". Trond Lenke til kommentar
rubjell Skrevet 26. april 2005 Forfatter Del Skrevet 26. april 2005 Jeg fant ingen ting om initialisering i den tråden og det er vel det jeg må gjøre først, disken kommer ikke opp som et volum i datamaskinbehandling engang, den ligger nede på siden som utildelt, så jeg står fortsatt fast Lenke til kommentar
_crs_ Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Høyreklikk på disken i diskbehandling til XP (antar det er XP du har). Men såvidt jeg husker så vil diskbehandling automatisk spørre om du vil initialisere disker som ikke er det, når du åpner diskbehandling. Trond Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Du har altså en harddisk fra før som du bruker windows på og vil ha en ny? Da må du sette harddisken du har windows på som "Master", og den andre harddisken som "slave" Dette gjør du med de jumperene som er bak på harddisken. Lenke til kommentar
_crs_ Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Han har jo tegn på at disken er funnet i Windows, i følge det som står i første post. Trond Lenke til kommentar
rubjell Skrevet 26. april 2005 Forfatter Del Skrevet 26. april 2005 Disken er funnet, når jeg høyreklikker på disken så får jeg bare velge egenskaper, og ikke noe annet, i følge Maxtor var jumper unødvendig når det var snakk om Slave disk. Lenke til kommentar
_crs_ Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Disken er funnet, når jeg høyreklikker på disken så får jeg bare velge egenskaper, og ikke noe annet, i følge Maxtor var jumper unødvendig når det var snakk om Slave disk. Ja Maxtor diskene blir slave når du ikke har noen jumpere på. Du er sikker på at du er i diskbehandlings-programmet? Du vil da ha 2 kolonner under bokstav-listen som er øverst (jamfør bildet i sticky-tråden). Til venstre er hver enkelt disk, til høyre er det blokker for hva som er tilgjengelig og gjort om til partisjoner på disken. Høyreklikk på disken i den venstre kolonnen, velg initialiser, og du vil få frigjort disken. Høyreklikk i høyre kolonne i blokken som er tilgjengelig der, og velg å partisjonere. Trond Lenke til kommentar
rubjell Skrevet 26. april 2005 Forfatter Del Skrevet 26. april 2005 Da fikk jeg det til, tusen takk for hjelpen folkens May the force be with you Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå