Gå til innhold

Tollgrensa tapte i retten


Anbefalte innlegg

Jeg har ingenting imot å betale moms på varer bestilt fra utlandet, men da har jeg to betingelser:

 

1. At butikken ikke tar moms til det landet de holder til i. (Når du handler på Play.com betaler du engelsk moms. Det gjør du ikke på Amazon.co.uk.)

 

2. At man skal kunne betale momsen uten gebyrer til posten. Det er lite aktuelt å betale 70 eller 150 spenn i tillegg bare fordi det kommer fra utlandet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når du handler på Play.com betaler du engelsk moms.

Nei, det gjør du ikke. Play holder til på Jersey og betaler ingen moms i det hele tatt. Det er derfor butikker på 'fastlandet' har lobbyert for å få fjernet den frie kvoten for 'småvarer' innefor EU også: Nettopp fordi de mener dette er like konkurransevridende som norske skattemyndigheter mente Fotolabos utsending fra Finland var.

Lenke til kommentar
Åh... Da har jeg misforstått. Det jeg hørte var at hvis du kreves norsk moms, så kan du sende kvittering til Play, så refunderer de utgiftene dine. Dette kunne de gjøre fordi de allerede hadde tatt moms... Men da har jeg misforstått da... :blush:

Det er nok isåfall bare "ekstra-service" - men flere utenlandske nettbutikker har en slik praksis...

Lenke til kommentar
Jeg har ingenting imot å betale moms på varer bestilt fra utlandet, men da har jeg to betingelser:

 

1. At butikken ikke tar moms til det landet de holder til i. (Når du handler på Play.com betaler du engelsk moms. Det gjør du ikke på Amazon.co.uk.)

 

2. At man skal kunne betale momsen uten gebyrer til posten. Det er lite aktuelt å betale 70 eller 150 spenn i tillegg bare fordi det kommer fra utlandet.

1. Feil. Play.com er fra Guernsey (Jersey), som er en del av det Britiske imperiet. Det er derimot et såkalt skatteparadis, uten merverdiavgift.

 

2. HELT ENIG! Tollgebyret ødelegger konkurransen fullstendig. Det enkleste man kan gjøre om man vil slippe dette gebyret er å si ja til EU ;)

 

Men har jeg forstått det slik at det er butikken som må betale momsen? Og at eneste mulighet for at vi forbrukere må betale denne momsen er gjennom forhandleren? I så fall kan vi nok glemme å kjøpe noe på play i det hele tatt, da de garantert vil slutte å levere til Norge pga. merarbeidet...

Endret av L03VIk
Lenke til kommentar

inn i EF , fri handel over alle inade grenser (man betaler jo da mva i det landet man handler varen , men ikke toll eller mva når det motas i sverige ) det er jo mange som handler postbene i sverige (dvs varen blir sent til et postkontor i strømstad og di svipper over grensa og henter pakken , dermed slipper di norsk mva (di betaler jo mva til det landet som varen er sent fra, men dette er somoftest mye billigere))

Lenke til kommentar

Hepp, Eu medlemsskap er en god ting.

 

Men sien vi ikke er det, så er det lite vi kan gjøre med det. :cry:

 

Vel gavegrensa ble hevet fra 500 til 1000 kr, det var ikke så ille. 200 kr er satt fordi at norske butikker skal ha minst mulig konkurranse.

 

Det er et tollbehandlingsgebyr man betaler til posten, synes ikke 70 kr er ll verden.

Lenke til kommentar
Det er et tollbehandlingsgebyr man betaler til posten, synes ikke 70 kr er ll verden.

Men det alene er nok til at det ikke lønner seg. Det er noen av oss som er prisbevisste, vet du... ;)

Det er jo bare å være bevisst når man handler også, og samle sammen flere ting når man likevel kjøper noe over mva-grensa (funker ikke på steder som Play, men på ting over mva-grensa vil f.eks Amazon.co.uk være billigere uansett).

Lenke til kommentar
Men det er surt når posten tar moms fra frakt også. Jeg var på godssenteret og fortollet en dvd, kosta 42 dollar for filmen og 10 for frakt. Stygge posten tok moms for frakten også noe de ikke skal gjøre.

Stemmer ikke.

Frakt skal ikke regnes med når man regner ut 200kr-grensa, men er verdien av selve varen over 200 beregnes mva av hele beløpet varen har kostet, inklusive frakt.

Lenke til kommentar

her står det om det

http://www.toll.no/fortolling/index.html

 

42$ =265,44 kroner

 

Verdigrensen på 200 kroner gjelder varens verdi uten fraktomkostninger (porto). Dersom varens verdi er over 200 kroner er det tollverdien (varens verdi med tillegg av fraktomkostninger) som skal legges til grunn ved beregning av toll og avgifter.

summen 265,44.- er over grensen

---------------------------------------------------------------------------------

du må betale moms av porto og toll.

Hvis du ikke fortoller selv via internett, må du også betale fortollingsgebyr

 

52$ =328,64 kroner

 

328,64 + moms = 410,80

Endret av Fumle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...