Gå til innhold

Tollgrensa tapte i retten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1. Jeg har hørt noe om at denne grensa skulle økes til 1000 kroner... er det rent rykte kanskje.... ?

 

2. Dette er vel grunnen til at dere _ikke_ bør stemme på partier som f.eks. Arbeiderpartiet om dagen  (siden de har blitt så røde, før var de mer lik høyre sin politikk, som er mye bedre på disse områdene)

 

Begge desse forslagene er vel det FRP som har foreslått og jobber mot, Høyre sier nei til å øke grensen fra 200kr til 1000kr , så det stemmer nok ikke...

Lenke til kommentar

Hmz, BRENN høyre! :p

 

Ok, jeg tabbet meg ut på akkruat den, tankene mine var litt mer høytsvevende, og refererte litt til at noen nevnte at de skulle flytte bedriften sin utenlands...

 

Da er ihvertfall høyre bedre Ap :p

 

I bunn og grunn synes jeg at Høyre, og Frp kunne samarbeidet... de representerer liksom mye bra politikk, selvom jeg er endel uenig med frp i litt større ting... hmm

 

Dette var vel egentlig ganske mye OT :p

Lenke til kommentar
3.

Lagmannsretten er endelig enig med staten i at reelle hensyn tilsier at utenlandske postordreforetak som driver omsetning rettet mot norske forbrukere, likestilles med norske konkurrenter når det gjelder avgiftsplikt på omsetningen for å unngå kokur-ransevridning. -> Play.com kommer nok ikke inn her, men cdon.com kan muligens dette fordi de driver aktiv reklame i Norge gjennom TV etc.

cdon.com sender ikke momsfritt til Norge, så de vil ikke bli påvirket av dette.

Lenke til kommentar

Forstår i prinsippet hvorfor en slik tollgrense eksisterer, men har verre for å skjønne hvorfor den ikke blir indeksregulert eller på annen måte justert årlig.

 

Er ikke enig i å fjerne tollgrensa helt, men å heve beløpet til for eksempel 1 000,- tror jeg ville vært mer forståelig for den jevne nordmann.

 

Men det er min mening, da. :)

Lenke til kommentar

Det er en tilsvarende grense i alle EU-land (noen steder lavere, noen høyere), men handel innad i EU er ikke berørt (Ett marked-prinsippet). Varer fra utenfor EU tillegges salgs-skatt/mva (f.eks VAT i England) og fortollings/administrasjonsgebyr på lik linje som i Norge.

Kanada har også tilsvarende system, og med lavere grense enn i Norge.

 

Men som KVTL skrive, dette vil neppe ha noen innvirkning på handel/mva-frihet fra vanlige nett-butikker; Ifi OY Fotolabo Club er i motsetning til Play, Amazon, Cd Wow, osv på alle praktiske måter en norsk bedrift (norsk datterselskap av finsk), med postadresse, telefon, brukerkontakt og annonsering/salg i Norge.

 

Når det gjelder stortingsflertallets ønske om å heve fritaksgrensa vil jeg ikke akkurat veddet på at det egentlig er en viktig sak for noen som helst på Tinget; Tror det vil forbigås i stillhet i det øyeblikk de respektive politkere skulle komme i en situasjon der de har reell mulighet til å gjøre noe med det (sitter i regjeringa). Det er vel ikke helt uten grunn at det alltid har vært politikere i oposisjon som har sagt seg for å øke grensa. Lett spill for galleriet.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det mer forståelig for den jevne nordmann at utenlandske butikker kan selge momsfritt for under 1000,- til nordmenn, mens norske butikker ikke har denne muligheten? For meg virker dette som et dårlig, vikarierende argument.

Formulerte meg kanskje litt dårlig...

 

Mente at folk flest ville hatt større forståelse for en tollgrense på f.eks 1 000,- enn på 200,- som i 2005-verdi er vesentlig lavere enn det var for 30 år siden.

 

I praksis hadde det kanskje vært like greit å fjerne hele grensa for å oppnå økt likestilling mellom norske og utenlandske aktører.

Lenke til kommentar

Blir ikke konkuranse i norge av dette da de fleste handler i utlandet, tror nok at ved økt frigrense og uten at norske butikker og nettbutikk får samme grunnlag for konkuranse (fritak for moms ved salg av varer under 1000).

 

Ja da blir vi avhengig at bedrifter utenom norge må fore oss med varer da norske bedrifter vil mer eller mindre slutte å eksistere pga at de ikke har grunnlag for å kunne konkurere mot utenlandske butikker..

 

Og med dette vil vi miste vår "uavhengighet/selvstendighet" for å ikke snakk om tap av arbeidsplasser. Tror desverre at de fleste kun tenker på at de skal ha seg noe billigt uten å tenke over at vi underbygger vårt eget oppbygget bedriftskultur..

 

Rscue

Lenke til kommentar

Har vel aldri skrevet noe om momsen, men tollgrensa kunne godt blitt økt noe for bedre å samsvare med øvrige satser i norsk økonomi.

Dårlig formulert, men du skjønner sikkert hva jeg mener. Spør et knippe Ola Dunk om hva vedkommende synes om en tollgrense på kun 200,- og jeg tør påstå flertallet ville hatt en økning av dette beløpet dersom det var opp til dem.

 

Baksiden med dette er selvfølgelig fare for billigere produkter og økt handel fra utlandet, tapte inntekter for norske bedrifter og det andre du nevner. Kan ikke kverulere på det. :)

 

EDIT: Fjernet et nokså dårlig poeng.

Endret av johnj
Lenke til kommentar
Har vel aldri skrevet noe om momsen, men tollgrensa kunne godt blitt økt noe for bedre å samsvare med øvrige satser i norsk økonomi.

Dårlig formulert, men du skjønner sikkert hva jeg mener. Spør et knippe Ola Dunk om hva vedkommende synes om en tollgrense på kun 200,- og jeg tør påstå flertallet ville hatt en økning av dette beløpet dersom det var opp til dem.

 

Baksiden med dette er selvfølgelig fare for billigere produkter og økt handel fra utlandet, tapte inntekter for norske bedrifter og det andre du nevner. Kan ikke kverulere på det. :)

 

EDIT: Fjernet et nokså dårlig poeng.

Moms betaler alle i norge på varer kjøpt i norge, derimot kjøper du varene i utlandet betaler du ikke moms på varer under 200 kroner.. Svært få varer som det er toll på, evt toll kommer i tillegg til momsen..

 

Problemet er bedrifter i norge må ta moms på varer solgt til forbruker uavhengig av størrelse på varen, kjøper du samme varen i utlandet slipper du moms hvis beløpet på varen er under 200 kroner (evt 1000,- ved heving). Dermed er ikke norske bedrifter konkuranse dyktig på varer mot utenlandske aktører

 

RScue

Lenke til kommentar
Det er en tilsvarende grense i alle EU-land (noen steder lavere, noen høyere), men handel innad i EU er ikke berørt (Ett marked-prinsippet).

EUs paraksis er ganske lik den de norske skattemyndighetene her har argumentert for. En bedrift som selger varer til flere land via fjernhandel er momspliktig i mottagerlandet om de omsetter for mer enn €100.000 der årlig i det aktuelle landet. Under denne grensen er man fremdeles momspliktig i avsenderlandet.

Lenke til kommentar
Det er en tilsvarende grense i alle EU-land (noen steder lavere, noen høyere), men handel innad i EU er ikke berørt (Ett marked-prinsippet).

EUs paraksis er ganske lik den de norske skattemyndighetene her har argumentert for. En bedrift som selger varer til flere land via fjernhandel er momspliktig i mottagerlandet om de omsetter for mer enn €100.000 der årlig i det aktuelle landet. Under denne grensen er man fremdeles momspliktig i avsenderlandet.

Men for en kunde i et EU-land er det tilnærmet transparent (hvis man ser bort fra forskjellig mva-nivå); Det kreves så vidt jeg vet ikke mva i både avsender og mottagerland når begge er medlemmer av EU.

Forskjellen mht denne saken er jo at det ville være saken uvedkommende om det er betalt mva i Finland (det blir kundens, evt firmas, ansvar å få refundert ved eksport fra Finland), siden det i denne sammenheng ikke er er noen samordning mellom Norge og EU.

Lenke til kommentar

Jepp. Det var det jeg mente. Vi er enige. Dette *bør* være bedriftens ansvar og kunden uvedkomment når de tilsynelatende handler med et 'norsk' selskap med adresse og organisasjonsnummer her (selv om varene sendes fra utlandet). Kan til en viss grad skjønne at skattemyndighetene da ønsker at disse skal være MVA-pliktige til Norge. Det har også vært lobbyfremstøt innad i EU for å få endret den tilsvarende situasjonen de har med selskapene som er etablert på Jeresy.

 

Ville bare presisere EUs momsregler siden enkelte (sjokkerende mange) later til å tro at det ikke er noen MVA ved handel over landegrensene innen EU. Sannheten er at man fra Amazon.co.uk (for eksempel) automatisk vil få lagt på norsk mva (og dermed slippe fortollingsproblematikken). Likeledes fra en mindre webshop som ikke selger så mye til norge vil man betale MVA i avsenderlandet (ingen tollavgift her heller), og til sist fra Play.com vil det være nøyaktig slik det er i dag, bare med EUs MVA-grense (€25?) i steden for den norske.

Endret av qwert
Lenke til kommentar
Er ikke enig i å fjerne tollgrensa helt, men å heve beløpet til for eksempel 1 000,- tror jeg ville vært mer forståelig for den jevne nordmann.

Hadde den blitt hevet til 1000kr, hadde jeg A L D R I satt mine ben i en norsk cd/spillbutikk igjen :p ...så regner med 1000kronersdrømmen aldri blir en realitet, dessverre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...