Gå til innhold

Kjøper jeg pentium 4 med 64 bit eller ikke?

Yonaz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du skal ha ny CPU nå, kjøp en med 64-bit-utvidelser. Hvis du kan vente litt, kjøp dualcore. For tiden blir dual-core P4 passert av mange enkeltkjernede CPU'er, og grunnen er ganske enkel, dagens spill har ikke støtte for multiprosessering. Spillet bruker bare en kjerne, mens resten (windows med prosesser) kan kjøre på den andre.

Lenke til kommentar

Enkelt og greit:

Intel Pentium 4 6xx: Har 64 bit.

Intel Pentium 4 5xx: Har ikke 64 bit.

Intel Pentium D 8xx: Har 64 bit og to kjerner.

Men siden du skal ha spille-PC så gir engentlig AMD Athlon64 mest for pengene. Da får du 64bit uansett hva du kjøper.

En AMD Athlon64 3200+ "Winchester" eller "Venice" på socket 939 gir mye for pengene og holder en god stund.

Hvis du skal ha samme prosessoren i 2-3 år, er det bare til å klokke den opp når det begynner å gå tregt. Både "Winchester" og "Venice" klokker meget godt.

Om du av en eller rar grunn skulle finne på å gå for Intel, må du ihvertfall passe på å kjøpe LGA775 da s478 er godt på vei ut.

Kjøper du AMD (lurest), må du gå for socket 939.

Lenke til kommentar
Enkelt og greit:

Intel Pentium 4 6xx: Har 64 bit.

Intel Pentium 4 5xx: Har ikke 64 bit.

Intel Pentium D 8xx: Har 64 bit og to kjerner.

Men siden du skal ha spille-PC så gir engentlig AMD Athlon64 mest for pengene. Da får du 64bit uansett hva du kjøper.

En AMD Athlon64 3200+ "Winchester" eller "Venice" på socket 939 gir mye for pengene og holder en god stund.

Hvis du skal ha samme prosessoren i 2-3 år, er det bare til å klokke den opp når det begynner å gå tregt. Både "Winchester" og "Venice" klokker meget godt.

Om du av en eller rar grunn skulle finne på å gå for Intel, må du ihvertfall passe på å kjøpe LGA775 da s478 er godt på vei ut.

Kjøper du AMD (lurest), må du gå for socket 939.

Har amd 3500 whinchester nå , men har veldig lyst på pentium 4 siden en kamerat av meg skall kjøpe denne pcen .

Lenke til kommentar

endrebjorsvik89: Hvorfor i alledager vil alle pakke på brukere som vil ha en intel prosessor et amd system?

Skal si det en gang til, du merker ikke en "dritt" om du/han velger en intel eller amd til spille pc?

Det er kun målbart/Du ser forskjellen i test programmene.

Har selv begge systemene, de er bra begge uansett om du spiller/surfer/ser film osv. Har snart 4 amd 1 intel.

Yonaz: Kjøp med 64bit, det er det som er fremtiden. Nå er jo windows xp 64bit sluppet.

Lenke til kommentar

Kjetil Lura: Spørs nå litt på antall mhz. Personlig synes jeg det blir tøys å kjøpe en 660 til 4950,- f.eks. når den har samme ytelse i spill som en 3200+ til 1550,-.

Kanskje en ikke merker forskjellen i ytelse, men en merker det definitivt på lommeboka.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+6132
Hvilke hovedkort støtter D8xx då? eller når vil de evt. slippes?

Hva mener du med det spørsmålet?

Er du ute etter HK med IGP (integrert grafikk) som støtter DX8.1 "i hardware".. finnes det noen chipset (bl.a. ATI-basert) som har dette.. Søk/sjekk i prisguiden..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
endrebjorsvik89: Hvorfor i alledager vil alle pakke på brukere som vil ha en intel prosessor et amd system?

<snip-rant>

Fordi det er det som de aller fleste her favoriserer.. og det er da heller ingen dårlig anbefaling.. :)

Ellers er jeg jo enig med deg, men dersom du (som "Snekker'n") vil leke Don Quixote her så er det ikke verdt bryet med mindre du har en flammesikker vest.. :p

Lenke til kommentar

AMD er ikke noe serlig bedre, selv om du kanskje får 3fps mer i ett spill med AMD, hvem merker den forskjellen? INGEN. Ingen er så kresne at dem krever 3fps mer. jeg har intel EM64T 3.2ghz, den drar alt av spill på full grafikk. Sammens med ge force 6600 kort.

Det er ikke noe tap og gå for fra amd til intel. Jeg har faktisk gjort det selv, og jeg er veldig fornøyd. Har ikke opplevd noe problemer. Så ser ingen grunn til å være negative mot intel.

Lenke til kommentar

TL1000S: Vet du hvorfor, jo fordi dere er så veldig opptatt med å lese tester som sier at amd eller intel får så mye mer poeng enn den andre.

Testene er bra, men de blir missbrukt i salget av de/dem som får mest poeng.

MrMarbles: Ja er enig i det? Det samme sier eg om den nye venice AMD Athlon 64 3800+ 2.4GHz Socket 939 til 2990. Kjøpte meg nettopp en AMD Athlon 64 3400+ 2.4GHz Socket 754 til 1850kr.

Tror neppe eg taper noe ytelse ved det kjøpet, ikke som eg merker ivertfall.

Men skal du sammenlinge kunne du gjort det slik: Intel Pentium 4 550 3.4 GHz Socket LGA775 koster 2450. AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz Socket 939 koster 2150.

De to er nokså like i ytelse.

Lenke til kommentar

Er du ute etter HK med IGP (integrert grafikk) som støtter DX8.1 "i hardware".. finnes det noen chipset (bl.a. ATI-basert) som har dette.. Søk/sjekk i prisguiden..

Spørsmålet hans hadde nok ingenting med DirectX 8.1 å gjøre, men når hovedkort som støtter Intels 64 bits dobbelkjerne prosessorer kommer. (D 8xx)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Spørsmålet hans hadde nok ingenting med DirectX 8.1 å gjøre, men når hovedkort som støtter Intels 64 bits dobbelkjerne prosessorer kommer. (D 8xx)

Uffda... :blush:

Lenke til kommentar

Jepp, kan si at hovedkort med I955X brikkesette vil gjøre det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
TL1000S: Vet du hvorfor, jo fordi dere er så veldig opptatt med å lese tester som sier at amd eller intel får så mye mer poeng enn den andre.

"Count me out".. :)

Jeg foretrekker å teste selv.. etter å lest mange tall i tester.. som ja.. kan vinkles i den retning man vil.. Nåja.. noen fakta kan man lese ut av slike tester..

Vi er nok ikke uenige i at for en gitt sum så stiller ett Intel/A64-system i praksis tilnærmet likt i "overall" ytelse.. At andre er uenige i det.. er greit nok.. særlig når de kun sitter med ett favoritt-system til enhver tid.. :)

Jeg er ihvertfall ikke i tvil om hva som er enkleste å konfigurere mht. minne-brikker.. men det er kanskje bare meg... <sjekke-forum-minne-a64>... nei,. ikke bare meg nei..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...