Gå til innhold

Hvilken religion, og hvorfor?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Selvfølgelig kan det det. Alt som ikke kan forklares vitenskapelig er per definisjon overnaturlig, og kan derfor ikke eksistere.

Dette skjønner jeg ikke helt... Hvis det ikke kan forklares, kan det ikke finnes? Jeg er ikke helt overbevist her; mener du å si at hvis vi ikke klarer å forklare et fenomen så vil det forsvinne?

Lenke til kommentar
Selvfølgelig kan det det. Alt som ikke kan forklares vitenskapelig er per definisjon overnaturlig, og kan derfor ikke eksistere. Dersom gud virkelig eksisterte ville han per definisjon ikke være overnaturlig. Det er et gammelt, og dårlig ordtak, som sier at ikke alt kan forklares med vitenskap. Men det er altså selvfølgelig feil.

Jeg tror det han mener er at alt ikke kan forklares utifra den informasjon vitenskapen har tilegnet seg til nå, og det er jeg helt enig i. Vitenskapen har nok ikke kartlagt mer enn noen promille av all viten og vil aldri være fullkommen. Den er drevet av mennesker og disse er feilbarlige. Det er altså stor forskjell på det som ikke kan forklares vitenskapelig og det som ikke til nå har blitt forklart.

Men.. jeg tror på Gud. Du kan kalle meg idiot og tulling men det er min rett å tro som det er din rett å ikke gjøre det. Jeg er ikke en ubelært person og føler meg ikke dummere enn gjennomsnittet. Jeg har lest både bibelen og koranen men min tro ligger ikke der. Jeg føler bare at det finnes en høyere makt og det gir meg en god følelse å ha den troen.

Lenke til kommentar
Jeg føler bare at det finnes en høyere makt og det gir meg en god følelse å ha den troen.

Jeg har et intrykk av at det er dette som gjør at folk er relegiøse, og ikke nødvendigvis at de faktisk er helt sikre på at det er sannheten. Sier ikke at du er dum, men at du på akkurat her hva som er mest behagelig over hva som er mest sannsynlig. No offence. :)

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
No offence. :)

None taken :) Men i såfall er det galt av meg? Hvis det gir meg noe og jeg ikke plager andre med det skjønner jeg ikke hvorfor det skal være ille. Det har ingenting med at jeg er redd for døden og ønsker meg evig liv eller noe i den duren for det har jeg ingen tanker om. Selvsagt er tanken på at noen over deg bryr seg om deg og passer på deg slik foreldre gjorde når en var liten men det er ikke det som gjør at jeg tror. Det har bare alltid vært der på en måte. Siden før jeg kunne lese eller lærte om religion på noe vis. Det kan godt være ulogisk men slik er det og har alltid vært. Jeg har ikke religiøs familie heller så det er ingen indoktrinering på noe vis.

Sannsynlighetsvurdering er jo en annen ting. Jeg tror på vitenskapelige forklaringer på universets utvikling og annet. Jeg ser det likevel ikke som usannsynlig at det er en skapende kraft bak. Ikke nødvendigvis en stor snill mann, med langt hvitt skjegg som sitter på en sky i himmelen og teller hvor mange ganger du ronker slik at du kan straffes i skjærsilden ;) men at universet kanskje følger et mønster som er skapt/designet. Det kan godt være at alt oppsto av ingenting eller av en uendelig tetthet i the big bang, men det utelukker ikke at alt er iscenesatt og planlagt av en skaper av noe slag. For meg er det like sannsynlig at en evig, skapende kraft har satt i gang universet som om at det enten oppsto av ingenting eller som en evig loop av big bang og motsatte big bang og andre teorier.

Uansett hvordan en vrir og vender på det, og uansett hvor mye kvantemekanikk, astrofysikk, vitenskapsfilosofi og annet jeg har lest så har jeg en følelse i meg av at det finnes noe større enn meg og dette gir meg noe. Som sagt aksepterer jeg hvis noen mener jeg er dum av den grunn men min mening endres ikke før jeg opplever noe som virker rettere for meg.

Dette var sikkert dårlig forklart men det ble skrevet i litt hast.. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...