Gå til innhold

Linux, 32bit eller 64bit?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

64bit vil foreløpig bare gi ytelsesforbedringer enkelte plasser så det er ikke absolutt nødvendig.

Jeg anbefaler at du prøver 64bit først, og hvis det er noe du ikke får til å funke (pga. 64bit) så bytter du til 32bit.

Lenke til kommentar

gentoo.

Tar å installere(kompilere), men skal man være rånete, så skal man være rånete. Da kjører du 64bits instruksjoner over en lav sko. Også, de fleste distroer har ikke et bredt utvalg av 64-bits kompilerte pakker, men på gentoo er ikke dette noe problem, da man kompilerer pakkene sine sjøl uansett.

Viel glück.

Lenke til kommentar

Men noen ting bør holdes 32-bit. Programmer som er "avhengig" av properitære plugins (firefox: flash og jeg tror også JRE finnes kun for 32 bit), mens en haug av andre programmer er ikke "64-bit safe" (f.eks OpenOffice).

Fordelene med 64-bit er:

- 2^32 × stort addresserbart minneområde pga pointers blir 64-bit

- Større stack (eller hva-det-nå-var. Det überraske minneområdet inne i prosessoren)

- Mulighet for dobbelt så store variabler.

Ulemper er:

- Binærkompatibilitet med (properitære) 32-bit programmer

- Større RAM-bruk grunnet større binærkodestørrelse og at noen programmer laster 32-bits versjoner av delte biblioteker (.so'er - tilsvarer .dll) (og å flytte dette fram og tilbake fra RAM kan medføre lavere ytelse...)

Så jeg er faktisk ikke sikker på om 64-bit er noen vits - ennå. Men om du skal kjøre tunge databaser/vitenskapelige beregninger etc, er det bare å hoppe i det og glise.

BTW skal ikke GCC-4 få bedre x86_64-støtte => bedre optimering for denne plattformen.

Men husk en ting: 64-bit er *ikke* 2x raskere. Prosessoren kan fremdeles kun prosessere en instruksjon av gangen, og om denne blir dobbelt så stor, så kan det ta lenger tid å "klargjøre" den (laste fra RAM og inn i stack)

Lenke til kommentar

Sant, men som en ekte GNU gutt, hvor mye proprietær programvare har man egentlig?

Det er rett at OpenOffice ikke finnes i annet enn 32 bits (Kan forestille meg hvor pent openoffice er kodet :nei: ), men resten av hva jeg har på min maskin er IKKE proprietær programvare: java får man i 64 bits, og resten av programmene man har er allikevel open source. Flash spilleren er foreløpig 32 bits, ja, men .. HVor lang tid vil det ikke ta før macromedia slipper en. (kan forresten sjekke ut http://gplflash.sourceforge.net/ imens, dette er en gpl versjon av flash spilleren, kan kompileres til hvilken som helst platform). Og linux-gutta begynte å mase på macromedia om dette i september i fjor, men dette viser bare hvordan store selskaper prioriterer linux (Kan nevne ATI's linux-driver prioritering også, selv om det ikke hører hjemme i denne sammenhengen).

Det vil nok ta tid før programvare verdenen tilpasser seg 64-bits platformen, men på linux har man gode muligheter til å tilpasse seg selv, istedenfor å vente evig på store selskaper som uansett gjør som dem selv vil.

Peace

Endret av krigun
Lenke til kommentar

Fjerna Fedora Core 3 64, og installerte 32-bits i dag. Mye mye bedre. Fikk til og med oppdatert :)

Eneste som ikke er fiksa enda er lyd på den optiske utgangen, men det har jeg egen tråd om.

For å holde meg til emnet her, 32-bits fungerte med mye mindre krøll. Maskinen lystrer meg nå faktisk :)

Fikk til og med mounta windows-partisjonen slik at jeg ikke trenger å bruke -su for å gå inn der. Det nytta ikke i -64, samme hva jeg prøvde. Brukte samme oppskrift i -32, og da funka det problemfritt.

Lenke til kommentar

Nå har jeg kjørt 64-bit hjemme først med Ubuntu så Debian en stund. Ved første veikryss skal jeg installere 32-bit igjen, muligens beholde 64-bit som bootbar. Jeg har rett og slett ikke tid til alt mikk-makket som følger med. Etter min mening er ikke 64-bit linux modent for hjemmebruk ennå. Orker ikke ramse opp alle problemene jeg dumpet borti...

For vitenskapelig bruk er det lite å hente, med mindre man har >4GB ram, har kommersiell kompilator, eller kjører en bestemt database applikasjon (jeg regner egentlig ikke database applikasjoner for vitenskapelig programvare). På meg virker det som om open source miljøet har hatt mer enn nok med å få 64-bit til å funke, optimalisering med utnyttelse av de ekstra registrene kommer kanskje etterhvert.

Kjempefin oppsummering av kyrsjo, klarer likevel ikke la være å kommentere..

Det som er 64-bit er integer, minneadressering er noe mindre (synes å huske 40-bit -uansett nok for alle en stund fremover), flyttall er uendret (det har det vel i grunnen vært siden PIII). AMD har laget en workaround for håndtering av 32-bit integer nettopp for å unngå ytelsestap (jeg sikter ikke til å kjøre 32-bit kode), og det funker fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...