Gå til innhold

Hjelp til valg av stillegående vifter

Anbefalte innlegg

Jeg har sett meg lei på all viftestøyen som pcen lager, og ønsker og gjøre noe med dette uten å bruke allverdens med penger (kanskje ikke forenelige, disse to? :wee:).

Det jeg trenger er to kabinettvifter, ny vifte til cpu, ny chipsetvifte og ny vifte til skjermkortet mitt. Alt skal selvfølgelig være så stillegående som mulig. Jeg aner ikke hva som er mulig osv. innefor dette feltet så jeg håper på litt hjelp fra folket her inne. Om det også ikke skulle koste skjorta hadde det vært veldig fint. :)

Mine specs:

- MSI K8N NEO2 Platinum-54G Hovedkort S939 nForce3

- AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz

- Gainward GeForce 6800LE 128MB - 12x1.6vp@343/784

Resten av systemet mitt står oppført i profilen min, om det skulle være nødvendig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om SilenX kabinettvifter er litt for dyrt?

Panasonic Panaflo er dugbare og billige!

Ellers så er MIST-viftene fra Microplex ganske bra de og! Papst fra både Microplex og Komplett er også dugbare..

Når det gjelder CPU-vifte har det vært mye skryt rundt denne fra Zalman!

SilenX har også en god CPU-vifte, men litt dyrere.. Men om du går for SilenX-viftene er det jo like greit å bare kjøpe SilenX CPU-vifte!

Zalman sin CPU-bror er jo også bra! Same shit som CPU-vifta, men i GPU-variant.. Ganske støysvak og god!

Endret av Glisevask
Lenke til kommentar

Ok, da ser det ut som om det blir SilenX viftene jeg går for.

Er det å bytte skjermkortviften en komplisert affære? Må de små kjøleblokkene på minnet til skjermkortet også byttes?

Er det noen som har erfaring med denne chipsetkjøleren? Vil den passe mitt hovedkort?

Edit: Jeg har ingen planer om å overklokke, vil det da holde med en slik som chipsetkjøler?

Endret av miCro
Lenke til kommentar
Hvor stor forskjell er det egentlig mellom 20 dB og 11 dB? Er den hørbar?

Uansett, takk for forslag! :)

Men chipsettviften, er den mulig å bytte ut?

ja... stor forskjell.

Jeg har lest en plass at et menneskeøre ikke kan høre forskjell på lyder under 35 desibel. Husker ikke hvor jeg leste det, men er i full gang med å finne det ut...

Lenke til kommentar

Har bestemt meg for å gå for SilenX vifter, og sette de inn der jeg kan. Men jeg er litt usikker på om jeg skal går for 11 eller 14 dB utgavene? 14 dB viftene flytter jo en god del mer luft, og jeg kan ikke tenke meg at 14 dB er noe spesielt bråkete?

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte 14 db varianten, og var overhodet ikke fornøyd. De bråkte, jeg mener det var langt høyere enn 14 db. Min anbefaling er å kjøpe viftestyring + Papst-vifter. Litt dyrere, men tror du vil bli fornøyd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ
Ok, da ser det ut som om det blir SilenX viftene jeg går for.

Er det å bytte skjermkortviften en komplisert affære? Må de små kjøleblokkene på minnet til skjermkortet også byttes?

Er det noen som har erfaring med denne chipsetkjøleren? Vil den passe mitt hovedkort?

Edit: Jeg har ingen planer om å overklokke, vil det da holde med en slik som chipsetkjøler?

det der er ikke chipsett vifter! det er til grafikkkort

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg linket til gpu-kjøleren til Zalman, det var ikke meningen. Uansett har jeg funnet ut at de chipsetkjølerene jeg egentlig vurderte (og som jeg egentlig hadde tenkt å linke til) desverre ikke vil passe inn i mitt system.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg driver også å skal kjøpe meg et par kabinettvifter, og har tenkt å kjøpe 18 dB(a) varianten av 120mm viften til Papst. Men microplex har de ikke på lager, og ikke noen av de andre butikkene jeg pleier å kjøpe fra har de heller. Er det noen som vet om en nettbutikk som har disse?

Og når jeg er så godt i gang, hva står egentlig (a) bak dB for??

Lenke til kommentar

vifter og støy... min erfaring er at de MÅ voltes til 5 volt for å bli lydløse. jeg har testa papst, silenX, Titan, Sunon, Adda .. og som Erik-tor sier så må man enten kjøpe viftestyring (trenger ikke) eller bare koble om ledningene på molex sånn at vifta får mindre enn 12v... 7v kan funke, men er som regel 5 volt som blir helt lydløst.. det kjøler jo også deretter men..

jeg anbefaler PAPST... og ikke silenX , for de suger, det fulgte med en liten rar ledning som så ut som hadde en motstander på seg eller no, denne virka ikke.. og uten den bråkte vifta , eller bråkte ikke men man kunne høre den... volta den ned og er fortsatt ikke helt fornøyd.. den har en sånn lys pipelyd...dette var 11db versjonen

papst gjelder :thumbup:

Endret av klikko
Lenke til kommentar
vifter og støy... min erfaring er at de MÅ voltes til 5 volt for å bli lydløse. jeg har testa papst, silenX, Titan, Sunon, Adda .. og som Erik-tor sier så må man enten kjøpe viftestyring (trenger ikke) eller bare koble om ledningene på molex sånn at vifta får mindre enn 12v... 7v kan funke, men er som regel 5 volt som blir helt lydløst.. det kjøler jo også deretter men..

jeg anbefaler PAPST... og ikke silenX , for de suger, det fulgte med en liten rar ledning som så ut som hadde en motstander på seg eller no, denne virka ikke.. og uten den bråkte vifta , eller bråkte ikke men man kunne høre den... volta den ned og er fortsatt ikke helt fornøyd.. den har en sånn lys pipelyd...dette var 11db versjonen

papst gjelder :thumbup:

Hei

Du fekk første modell av SilenX viftene, denne hadde motstand på egen ledning. Uten denne motstanden går vifta for full guffe, det flytter veldig med luft og bråker alt for mykje.

Om du fremdeles har vifta kan du returnere den og få byttet til den nye versjonen. Disse har bedre luftflyt enn forrige og integrert mostand i vifta så du slipper denne ekstra ledningen, viftebladene er og forbedret.

Vennligst ta kontakt direkte med oss via telefon eller email for å avtale retur.

Mvh

Runar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...