Gå til innhold

Kan NTFS OS se EXT3-disker? (LØST!)

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har overhodet ikke peiling på Linux og EXT3- formater i generelthet, så jeg spør guruene her inne på Linux-heimen........:-)

Jeg kjører WXP og W2K som OS'er på mine maskiner. Så fant jeg på at jeg skulle ordne meg et NAS. Monterte 2 stk. disker i 2 stk. eksterne AluBook- kabinetter.

Disse hooket jeg opp mot Linksys NSLU2 NAS-løsning. Saken er at diskene som skal brukes i oppsettet mot Linksys NAS'et krever formatering i EXT3 - og det er forsåvidt greit nok.

Så nå sliter jeg med å finne disse 2 diskene i nettverket - så da er spørsmålet: Vil NTFS se disse diskene som er formatert i EXT3?

Hvis svaret på dette er ja - da har jeg gjort en eller annen konfigurasjonsblemme i nettverket......men det skal jeg nok isåfall finne ut av.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanligsvis nei.. Intet Windows-system vil kunne lese en ext3-disk.

Men dette kan ordnes med Ext2Fsd.

Dette er ext2 og ext3 drivere for windows. Litt klundrete, men det funker.

Husker ikke internett-siden, men finner det lett ved et google-søk. :)

Håper det hjelper..

Lenke til kommentar

Vanligvis kan ikke Win2k og XP se Ext3 disker (finnes diverse prosjekter for dette, bla. http://uranus.it.swin.edu.au/~jn/linux/ext2ifs.htm)

Men i dette tilfellet spiller det ingen rolle hvilket filsystem NAS disken har, da disse diskene ikke er lokale disker, men nettverksdisker der nettverksprotokollen (Samba?) tar seg av dette. Dette kan sammenlignes med deling av en disk fra en Linux maskin. Windows maskinene kan lese/skrive til denne delte disken via Samba, selv om det er ext3 (sålenge man har rettigheter).

Lenke til kommentar

Nix, keine windows-støtte for ext3. Og NTFS finnes bare for... windows. MS liker å holde kortene tett til brystet.

Virker på meg som de NAS-boksene kjører Linux - intet sjokk der. Mye rart som kjører Linux ;)

Sikker på at ikke NAS-enheten har en eller annen innebygget formateringsknapp? Ev. er det putte den inn på ide kanal 1 som master på en pc, boote en linux-cd (f.eks. system-rescue-cd), og kjøre "mkfs.ext3 /dev/hda1". Kople pc'n tilbake, putte disken inn der den skal. SystemRescueCD har også en veldig fin "partition-magic" funksjon som også fikser ext3 (det gjør vel partitionmagic også, men systemrescuecd er bare å laste ned. Søk på google :)

Lenke til kommentar

Takker for svaret, men jeg har funnet ut det motsatte - faktisk.......:-)

Mine XP og W2K maskiner ser nå de eksterne diskene, og filene som ligger der - selv om de eksterne diskene har EXT3- format.

Årsaken til problemet som jeg beskrev i min første post var at jeg ikke hadde "mappet network drives" korrekt..... :blush:

Så dermed er saken biff.........:-)

EDIT: Kyrsjo - ja Linksys NSLU- NAS'et kjører Linux.....men det ordna seg som du ser allikevel. Og ja, NAS- enheten har innebygget formateringsknapp - og den formaterer da i ext3.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
Takker for svaret, men jeg har funnet ut det motsatte - faktisk.......:-)

Mine XP og W2K maskiner ser nå de eksterne diskene, og filene som ligger der - selv om de eksterne diskene har EXT3- format.

Årsaken til problemet som jeg beskrev i min første post var at jeg ikke hadde "mappet network drives" korrekt..... :blush:

Så dermed er saken biff.........:-)

Aha. Men det er jo bare logisk. Linux på NAS-enheten kjører vel samba eller .no, og nettverksprotokollen er jo ikke avhengig av diskformatet :dontgetit: (nevermind sharing /dev/hdXY :p Burde gå, i alle fall over NFS... Remote DVD-burner :))

Trodde du mente at du hadde kjøpt løse disker, som var ferdigformatert med NTFS, og at du skulle bruke dem i NAS-enheten som trengte ext3, og derfor måtte få formatert dem :)

Lenke til kommentar

Aha. Men det er jo bare logisk. Linux på NAS-enheten kjører vel samba eller .no, og nettverksprotokollen er jo ikke avhengig av diskformatet  :dontgetit:

Er nok kernelen det går på der ja. Den er sikkert strippet for alt unødvenig (og "unødvendig" som andre fs).

Endret av Egil.B
Lenke til kommentar

Men nå som problemet er løst, kan vi gå litt OT:

Er det mulig å dele ut en device (f.eks /dev/dvdwriter) over f.eks. NFS, symlinke den inn i /dev mappa på en annen maskin, å lure K3B på denne andre maskinen til å bruke denne devicen? Hadde jo vært genialt - om devices kan shares over NFS - eller brukes de ofte til å levere pekere til lokale API-grensesnitt som ikke finnes på NFS-klienten som ikke har brenneren?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...