Gå til innhold

Nye komponteter til tilnærmet lydløs linuxserver

Anbefalte innlegg

Heisan,

I min ringe bolig har jeg to stykk stasjonære PCer. Den ene har jeg installert slackware 10.1 på. Denne fungerer som en server og det er ønskelig at den står på, om ikke 24 timer i døgnet, så i alle fall 18. Men dessverre bråker den noe inni hampestumpen. Så, jeg har tenkt og kjøpe følgende

skjermkort

harddisk

cpuvifte

Litt dyr denne viften, så hint om andre og like bra, men billigere mottas med takk.

kjølepasta

Dette skal monteres på et ASUS (A7V) KT 133 ATX med en AMD T-bird 1.2 Ghz prosessor.

Noen åpenbare innvendinger? Og ja, maskinen står på soverom så den må være stille.

Mvh

Tommy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får det mest stille med vannkjøling, og med en slik cpu er det nok ikke behov for vifte på radiator, men det blir vel kanskje i dyreste laget på en server.

Ellers kan jeg anbefale seagate disker, har ikke hørt dem kontra samsung, men vet at seagate er veldig stille.

Lenke til kommentar

Harddisken støyer en del, alle 7200 disker gjør det, så du må enten bytte den ut:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308644

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309122 (sikle...)

eller klappe den inn i noe som demper støyen:

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SBHDS2

Viften du har valgt er ikke den MEST stillegående som finnes, *skru volumet ned på winamp og høre på støyen* men om du takler støyen fra PSU, går den saken greit.

Om jeg ikke husker helt feil er amd t-bird socket A (ikke flame meg, jeg foretrekker intel) og da klapper du heller på en:

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MISTST1

og fjerner den ene viften (jeg har en slik sak i en familemaskin på 1,8ghz, og man kan ikke høre at maskinen er der)

skjermkortet og kjølepastaen er helt greie, så de kan jeg ikke si noe på.

om du ønsker deg stillegående PSU, anbefaler jeg denne:

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=FSP30060THN

(også montert inn i overnevnte familiemaskinen)

mm

Lenke til kommentar

Du sier at 7200rpm disker bråker?

Da er du ekstremt kresen. Jeg tør påstå at Samsung sine SATA disker er de mest støysvake som finnes på markedet. Enkelte påstår også at IDE-versjonene er hakket stillere enn det igjen.

Jeg tror derfor ikke det er behov for en mer stillegående harddisk.

CPU-kjøleren du forslår er ikke dum, den er dog like dyr og man får den ekstra frakten fra microplex. (Som du slipper hvis du handler alt fra en butikk).

Lenke til kommentar
Du sier at 7200rpm disker bråker?

Da er du ekstremt kresen. Jeg tør påstå at Samsung sine SATA disker er de mest støysvake som finnes på markedet. Enkelte påstår også at IDE-versjonene er hakket stillere enn det igjen.

Jeg tror derfor ikke det er behov for en mer stillegående harddisk.

CPU-kjøleren du forslår er ikke dum, den er dog like dyr og man får den ekstra frakten fra microplex. (Som du slipper hvis du handler alt fra en butikk).

Jeg er ikke SÅ kresen, men jeg har selv datamaskin plassert på det rommet jeg sover på, så jeg vet hvor irriterende det er med diskstøy. Selv Samsung sine disker bråker om man kopler de direkte til et kabinett. Det var derfor jeg foreslo den harddiskdemperen. De ekstra harddiskene var bare et forslag.

Frakt fra mikroplex døyves fint når man ikke lenger kan høre maskinen, og dermed slipper å kjøpe ting 2 ganger... (når man finner ut at det forrige kjøpet var elendig(been there, done that))

mm

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du smeller inn en slik en til harddisken, så får du kombinert bedre kjøling og mindre støy.

CPU-kjøleren er absolutt kraftig nok, og støysvak, men jeg hadde vært litt skeptisk mot å montere 0,5kg kobber loddrett på et Socket A-hovedkort. Er det et desktop-kabinett skulle det gå fint, men jeg hadde faktisk vurdert lettere/enklere kjølere.

Når jeg sjekker Komplett, ser det kun ut til å være kjølere av den litt kraftigere sorten. Du må bare huske på at et Socket A-feste ikke er like kraftig som Socket 754/939/478/775, og CPU-kjernen er mer sårbar, så montering av kjøler må gjøres forsiktig.

Men hva med kabinett? Mange vifter der, og hva med PSU? Det kan være en stor kilde til støy, så det er jo også viktig å tenke på.

Lenke til kommentar

Ai ai... Mange gode råd her....

Tror jeg bryter ordren opp i to - en fra komplett og en fra mixroplex. Tror ikke det svir så mye i lommeboken den ekstra frakten om resultatet er tilnærmet lydløs server. Hvem vet, kanskje det blir ny PSU også...

Takk for gode råd og linker

--

Tommy

Lenke til kommentar

Then Silent Boosten er musestille (har K8-versjonen til min 3500+), og det skal endel til for at man hører den med C&Q enabled. På en 1,2 og en viftestyring satt på ultrastille så skulle den være svært stille. En sånn svær "blomst" er nok det aller beste, men kanskje litt i overkant dyrt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...