Gå til innhold

Uff....lyn og torden......f***

Anbefalte innlegg

Hei!

Ok, jeg skal prøve å gjøre dette kort.

For en ca måned siden var det et forferdelig uvær her...det lyn og tordan! Da vart et internt modem hos meg ødelagt! Antaglig gjennom telefon ledninga? (det er mulig?) Det er jeg ganske sikker på at det var det som sjedde.....feilmedlingen var at det var ingen sumetone.

MEN! Jeg fikk tak i et nytt modem, eller jeg lånte et sjå naboen! Etter å ha brukt det en stund klikka det også! Men da hadde det ikke vært noe lyn og torden den siste tiden! Det som skjer når jeg prøver å koble meg til er jeg først for en mld. om at noe allerde er i bruker eller at modemet ikke er koblet til riktig...(men det er det selvsagt! det funka da når jeg la meg i går og siden har jeg ikke gjort noe) og hvis jeg deretter prøver og koble meg til starter maskina på nytt!!!!!

Når jeg har inne dette modemet og jeg prøver å ta TURN OFF så starter den bare på nytt da også!!! WHY!

Jeg brukte same tlf ledninga nå som jeg brukte på det første som var ødelagt med det har vel ikke noe å si?

Er dette modemet ødelagt også?? MEN hvorfor ble det ødelagt? JEG SKJØNNER IKKE HVORFOR!

(er ikke noe vits å kjøpe seg nytt da når det bare plutslig blir ødelagt?)

På forhand takk!

Hilsen en forb.... modemeier

Carpo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Adsl mobemet mitt tok også kvelden under tordenværet! men funka 1 gang etter på. var på internett ca 20 sekk før den logga seg av... i følge lampene fant den ikke sentralen. låner nå modemmet av en kammerat. skal ringe telenor i morgen og spørre hvor det nye mobemmet er.... bastilte jo nytt fra dem får 2-3 uker siden. burde jo ikke ta så lang til eller??

Lenke til kommentar

Ville sørga for å ta på delene mens jeg var jorda, for å fjerne evt. statisk el. ( jeg ville jo tatt ut hovedkort og alle delene, lagt dem på en antistatisk pose, og så tatt på dem jorda ) Deretter skifta modemkablen, som kan være skadet.

Starte maskina uten modemet, slette alle forekomster av den gamle oppkoblingen inkl. nettverkprotokoller og legge alt inn pånytt ( husk passord m.m. ).

Mulig mere kan gjøres, men det er alt jeg kan komme på.

Lykke til !

Lenke til kommentar

Siden det trolig var torden/lyn som "knerta" det første modemet, er det ikke umulig at hovedkortet ble skadet også, slik at når du satt inn det nye, virket det en stund, før HK'et "knerta" det oxo...

Bruker du samme PCI/ISA slot på det nye? jeg ville ikke gjort det... :smile:

Lenke til kommentar

Ja jeg brukte den samme PCI porten! Jeg har ikke plass til mere! Men går det bra hvis jeg setter noe annet i den PCI porten og modem i et anna da?

Men hvordan blir jeg jorda hvis jeg skal ta ut alle delene da???? Må jeg ta ut HK og???

Carpo

Lenke til kommentar

Zink skrev;

Ville sørga for å ta på delene mens jeg var jorda, for å fjerne evt. statisk el. ( jeg ville jo tatt ut hovedkort og alle delene, lagt dem på en antistatisk pose, og så tatt på dem jorda ) Deretter skifta modemkablen, som kan være skadet.

Starte maskina uten modemet, slette alle forekomster av den gamle oppkoblingen inkl. nettverkprotokoller og legge alt inn pånytt ( husk passord m.m. ).

Mulig mere kan gjøres, men det er alt jeg kan komme på.

Lykke til !

Svar: Men modemet som var i er totalt ødelagt??????

Lenke til kommentar

ZoRaC: er det sansynelig at hovedkortet plutslig kan da knerten på modemet???? Synes det mer virker som statisk elektrisitet. For det har jeg lest at det kan gå uker og måneder før noe blir ødelagt!

Men til dere andre....

Kan statisk elektrisitet "smitte" over på det andre komponentene mine???

Hvordan fjerner jeg statisk elektisitet?

Carpo

Lenke til kommentar

Quote:

Svar: Men modemet som var i er totalt ødelagt??????

...skjønner du er redd for å ødelegge modemet til naboen, men det jeg foreslår reduserer faren for dette - det følger altså ingen garanti med rådet ( kun klagerett :smile: ), men hva jeg ville gjort.

Ellers er det bare å flytte enheter rundt i PCI-slotene - ellers er det bra når det er problemer å fjerne alt du ikke _må_ bruke, og sette de inn etterpå.

For å jorde deg, bruk bomulls-klær og ta på kjøkkenbenken ( metall ) med jevne mellomrom, mens du holder i kortene og mekker på maskina.

Skulle tatt seg ut å sitte på kjøkkenbenken med rumpa bar og mekket, men det ville altså fungert utmerket. Har du god jordingskontakt i huset, kan du også binde en strippet kobberledning rundt håndleddet, og den andre enden i en av jordingspolene i støpslet.

[ Denne Melding var redigert av: Zink på 2002-07-10 00:25 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-09 23:41, Carpo skrev:

ZoRaC: er det sansynelig at hovedkortet plutslig kan da knerten på modemet???? Synes det mer virker som statisk elektrisitet. For det har jeg lest at det kan gå uker og måneder før noe blir ødelagt!

Men til dere andre....

Kan statisk elektrisitet "smitte" over på det andre komponentene mine???

Hvordan fjerner jeg statisk elektisitet?

Carpo

Vil ikke påstå at det ikke er mulig... en komponent i den aktuelle PCI-sloten kan være såpass skadet at ting fungerer en stund før det plutselig blir kaputt igjen... Et lyn-nedslag som kommer gjennom tele-linjen og tar knerten på et PCI-montert modem, vil jo ikke være noen garanti for at HK ikke ble skadet...

Når det gjelder jording har nok Zink misforstått en liten ting... statisk elektrisitet kan knerte fin-elektronikk pga spennings forskjeller mellom 2 gjenstander... (deg og PC'en)

Det vil si at du må ha samme spenning som PC'en... Derfor er det kabinnetet du må ta på med jevne mellomrom, eller sette fast en kobberleder i... :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...