benlen Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Her er problemet mitt: Jeg presterte å flytte (skulle egentlig kopiere) shadow og passwd filene til /home/bruker/etc og dermed får jeg ikke logget inn på suse9.1 maskinen min. Noen som vet om/hvordan jeg kan ordne dette? får logget meg inn på windows partisjonen hvis det kan hjelpe. men håper helst at jeg kan få flyttet de tilbake med en boot cd eller noe. Håper dere kan hjelpe meg!!!! Hilsen vesdens størst dust! Lenke til kommentar
einarjh Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Jeg har hørt om rarere ting Du trenger en linux boot-cd ja. Boot med den og montér diskene dine med den. Skulle gå greit fikse biffen derfra. Referanse: mkdir /mnt/disk mount /dev/hdxx /mnt/disk Do your thing! Reboot. Lenke til kommentar
benlen Skrevet 25. april 2005 Forfatter Del Skrevet 25. april 2005 hvordan er det med filrettigheter fra bootcd da? Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 (endret) Når bootloaderen kommer opp kan du skrive linux init=/bin/bash for å komme til root-konsoll (forutsetter at kjernen heter linux i dette tilfellet). Dette hindrer at kjernen starter init, så det anbefales at man er sånn passe forsiktig når man bruker dette (fordi alt det init har ansvar for rett og slett ikke blir gjort). Edit: For å presisere: man behøver ikke boot-cd for å gjøre dette. Endret 25. april 2005 av Cronius Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 hvordan er det med filrettigheter fra bootcd da? Ettersom du er root på boot-cden er du ... root Mao, du får tilgang til å alle filer på harddisken. Det er derfor fysisk tilgang til en maskin kan være et stort sikkerhetshull. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå