Sloth_lien Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Har en veldig gammel bærbar liggende på loftet et sted. Den kjører Windows 95, har 90 mhz og 16 mb ram. Noe særlig mye mer enn det vet jeg ikke om den. Har tenkt til å ta en skikkelig opprensking på den med formatering og nytt opperativ system, men hvilket burde jeg velge? Er det heletatt sansynlig at den vil være brukbar til noe som helst? Skal bare bruke den til enkle ting som word og kanskje litt surfing. Er det mulig å få tak i komponenter til en såpass gammel bærbar, eller vil det bare være penger ut av vinduet? Og er dette i såfall vanskelig å skifte? Gidder ikke gjør noe med den hvis det ikke er noe vits i! Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 (endret) Penger ut av vinduet, kan være komplisert å skifte, men det er guider. 90MHz var veldig lite, du får ikke kjørt win 98SE (min req 150MHz, 32MB ram), men ville kanskje gått for en Linux variant (hmm, hva er KDE systemkravene igjen nå da..) Kommer også ann på systemkravene til browseren du kjører. Ikke finn på å laste ned I.E 6.0 til den der (les systemkravene til Opera og firefox, det KAN gå) Siden du bare skal bruke den til så enkle ting mener jeg. Ville kanskje hevet den jeg da - får sikkert en pc du kan kjøre win 2k og firefox + word på for 3-400kr Endret 25. april 2005 av Xvani Lenke til kommentar
srbz Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Penger ut vinduet vil nok jeg si. Den duger nok til å skrive på, hvilke operativsystem den takler aner jeg ikke. Personlig føler jeg at jeg har ingenting inni en laptop (fysisk altså) å gjøre, men om du føler du behersker det, så værsågod. Da vil jeg si det er like greit med en ny... Lenke til kommentar
Sloth_lien Skrevet 25. april 2005 Forfatter Del Skrevet 25. april 2005 Regner med at det blir Linux da. FireFoxkan ikke kjøres på Win95 og krever 233 mhz+, Opera fant jeg ikke noe om. Problemet er at jeg har så godt som ingen erfaring med Linux. Hvilken "distro?" synes du jeg bør velge? Må være gratis. Tror ikke den har noe netverks kort heller. Er det komplisert å sette inn? Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 (endret) Alle linux distroer unntatt lindows eller hva faen er gratis. Ville spurt om dette i Linux forumet egentlig, men hvis ikke firefox funker tror jeg du kommer til å slite med å finne ett GUI som krever 90Mhz - skal titte på kde og gnomes sider nå, kanskje jeg finner specs edit: nå avslører jeg mine manglende kunnskaper. Blander litt her. Du trenger x (xorg eller xfree86) til å kjøre. KDE og gnome kjører oppå disse. (eller hva??? LINUX FOLK, HJELP!) ok, nå fant jeg dette: " A minimum of 8MB of memory is required to run X. If you want to run real-world applications you should think of upgrading to 16MB. If you plan to develop software under X take 32MB into consideration." Hiv PCn Endret 25. april 2005 av Xvani Lenke til kommentar
Sloth_lien Skrevet 25. april 2005 Forfatter Del Skrevet 25. april 2005 (endret) Nå har jeg tatt den frem og kikket litt på Compaqen. 8mb ram pentium prosessor (ikke noe tall bak!?) ca 10" skjerm en muse-port som ikke fungerer har en plass på siden som ser ut som skal være til trådløst netverks-kort er så tung at den knapt kan kalles bærbar Men den har en skriver-port og det går ann å skrive på den! Edit: tror nok denne havner i søppel-kassa ja! Endret 25. april 2005 av Sloth_lien Lenke til kommentar
srbz Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Som sagt så kan du jo skrive med den, men av egne erfaringer så er slike gamle maskiner temmelig trege både til skriving og surfing, da snakker jeg samme hvilken linje du har. Mista masse arbeid da vi satt på en skolepc som ikke taklet mer enn 3 sider IE (og vi hadde minst 10) samt word oppe samtidig. Maskinen hang seg, og eter 5 min gadd vi ikke å vente mer. Vi var sparsommelige med antall lagringer, ettersom det tok endel tid hver gang. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 (endret) Alle linux distroer unntatt lindows eller hva faen er gratis. Dette setmmer slettes ikke. Unntaket er de som er gratis og det er som regel light-versjoner. Angående PC'n: Kast den, det er faktisk ikke noe håp for den. Jeg hadde en gammel bærbar jeg hadde samme ambisjoner med for et år siden, men den ga jeg opp etter hvert fordi den var for dårlig for noe som helst i praksis. Spesifikasjonene på den var: Pentium 133MHz, 48MB, 2GB. Først oppgraderte jeg harddisken fra 2GB 3600rpm til 6GB 4200rpm for å få godt med plass for Win98SE. (hadde en 6GB liggende), deretter slet jeg med å få inn Win98SE fordi den ikke hadde CDrom. Jeg flyttet harddisken over til en stasjonær via en adapter og fikk innstallert Win98SE uten drivere der og lagt driverene i en mappe. Så var det tilbake med harddisken igjen. Drivere til Win2000 fant jeg ikke og mengden ram ville uansett hindret det. Ram var mulig å bestille fra utlandet men koster alt for mye derfor droppet jeg det. PCMCIA nettverkskort er heldigvis lett å innstallere. Den bærbare kjører Win98SE svært tregt og er knapt brukbar til MSN messenger + notepad. Wordpad og særlig word97 er så tregt at det er bare å glemme. Ingen vil godta så stor treghet som det. Linux kan kanskje gå mye raskere om du velger en veldig gammel distro med minimale funksjoner. Kanskje 64MB-utgaven av Knoppix Live er bra nok. Den er ikke så gammel heller, men er stort sett strippet for programmer. Knoppix er gratis og finnes på www.knoppix.net Edit: http://www.damnsmalllinux.org/ hevder å kun ta 50MB og at den har svært mye programvare til å være så liten. De sier også at den skal kunne kjøre fint på en 486 DX4 med 16MB ram. Kanskje dette er distroen du leter etter. Endret 25. april 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Du blir nok å kose i tekst basert operativ system for å få noe liv i den der med OK respons. Støtter meg til han opp å sier at den hører best hjemme i EE dynga på elkjøp Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Alle linux distroer er da open source? Lenke til kommentar
qwert Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Alle linux distroer er da open source? Linux er open source. At noe er open source betyr ikke nødvendigvis at det ikke koster noe, men som oftest (lisensavhengig) bare at kildekoden skal være tilgjengelig for de du distribuerer produktet ditt til. Det betyr heller ikke at all bundlet programvare ikke er lisensert under andre betingelser. Altså er ikke distroene nødvendigvis gratis. De fleste leverandørene tilbyr dog en basic, personal eller hva enn de nå måtte kalle det, pakke for nedlastning kostnadsfritt. Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Men hvis det er open source er det jo bare å kompilere selv? Og de andre pakkene er vel mest support mer enn noe annet? Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Ikke håp. Kan kanskje legge in MS-DOS og skrive i edit eller noe (eller en ribber linuxgreie med emacs eller noe), orker ikke tanken på å legge inn noe stort grafisk OS nei. Og hvor "bærbar" er den egentlig? Stor og tung med batterilevetid på knappe timen? Harddisken (eller andre komponenter) kan ryke hvert øyeblikk også, dessverre. Vet aldri. Ville ikke stolt på den til å ta vare på dokumenter og sånt, nei. Lenke til kommentar
charlie di meola Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 du kan jo prøve slack/gentoo med blackbox wm. funker bra(so and so) på en 120mhz 32mbram jeg har liggende Lenke til kommentar
Lautsprecher Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 hmm, min 75mhz P1, med 40MB EDO-RAM og 500MB HD(Dblspacet til 810) klarte da 98SE fint. Kjører nå 2K på den, men det funker ikke fullt så bra. Lenke til kommentar
Iminzilion Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 hmm. linux med blackbox eller bare tty hadde vel passet bra. Fin irc maskin for venner Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Linux er vel best det der trøskverket ja Kabal duger den sikkert til... Lenke til kommentar
GulliveR Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Før du kaster den burde du se på denne konkuransen. Konkuransen går ut på å ha den tyngste bærbare PCen. Premiene er: "Kan du stille med den tyngste maskinen, vinner du en splitter ny og topp moderne bærbar Latitude D410 fra Dell. Andrepremie er en Dell Axim X50 PDA, og tredjepremie er en av Dells mest populære printere, den lille fotoprinteren Dell Photoprinter 540." Lenke til kommentar
Sloth_lien Skrevet 26. april 2005 Forfatter Del Skrevet 26. april 2005 Før du kaster den burde du se på denne konkuransen. Konkuransen går ut på å ha den tyngste bærbare PCen. Premiene er: "Kan du stille med den tyngste maskinen, vinner du en splitter ny og topp moderne bærbar Latitude D410 fra Dell. Andrepremie er en Dell Axim X50 PDA, og tredjepremie er en av Dells mest populære printere, den lille fotoprinteren Dell Photoprinter 540." Haha, nice! Tror nok ikke bærbaren min har noen sjangs der! Til dere andre, tror ikke jeg kommer til å gjør så mye med den. Win95 ligger jo der og fungerer til en viss grad. Får heller se om jeg legger inn et nettverkskort og bruker den som IRC maskin elns. Orker ikke styre med Linux og greier når det etter all sansynlighet ikke kommer til å være noe hjelp i det uansett. Men takk for hjelpa! Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Før du kaster den burde du se på denne konkuransen. Konkuransen går ut på å ha den tyngste bærbare PCen. Premiene er: "Kan du stille med den tyngste maskinen, vinner du en splitter ny og topp moderne bærbar Latitude D410 fra Dell. Andrepremie er en Dell Axim X50 PDA, og tredjepremie er en av Dells mest populære printere, den lille fotoprinteren Dell Photoprinter 540." :!: Er det lov å lage egen pc, eller må den være original? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå