Gå til innhold

Akams "Anbefaling av speilrefleks"

Anbefalte innlegg

Sitat fra artikkelen:

... så godt som alle objektiver med Nikon-fatning kan brukes til alle Nikon-kameraene, men eldre objektiver støtter ofte ikke avansert lysmåling og annen avansert funksjonalitet.

Det der er en "sannhet" med sterke modifikasjoner.

Bortsett fra proffmodellene (og muligens "semiproffene"), kan ikke nyere Nikon-kameraer, heller ikke D70, gjøre lysmåling med objektiver uten CPU, altså de aller fleste objektiver for manuell fokus. Heller ikke nedblendet lysmåling ("stop down metering") støttes, noe nesten alle EOS-modeller kan klare om man monterer et gammelt objektiv med skrufatning (M42 eller T/T2) og adapter.

Og har man f.eks arvet noen Nikon-objektiver fra midten av 70-tallet eller før, kan det til og med skade nyere kameraer om man prøver å montere dem.

Noen eldre objektiver kan riktignok modifiseres, men de skal være verdifulle for at det skal være verdt prisen.

Så med et nyere Nikon-kamera (unntatt proff-kameraene) er det i praksis bare AF-objektiver, dvs. fra slutten av 80-tallet, som er brukbare. I så måte stiller derfor Nikon ganske likt med Canon og Minolta.

Som om ikke dette var nok:

Eldre AF-kameraer fra Nikon støtter ikke bildestabilisering med de linsene som har det. Alle EOS-modeller gjør det.

De eldtste AF-modellene fra Nikon støtter heller ikke autofokus med AF-S- og AF-I-objektiver (dvs. med fokusmotor i objektivet).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

At noen eldre linser kan skade nyere kameraer (for eksempel Nikon D70) er nok tilfelle. Men

Du skriver ",... i praksis bare AF-objektiver, dvs. fra slutten av 80-tallet, som er brukbare"

Det er nok ikke helt riktig. I hvert fall er det andre som har erfart at det er mulig å bruke manuelle linser, for eksempel:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=13193785

ved å søke litt har jeg funnet at det er det mange flere som bruker gamle linser på sin D70.

Jonny

Lenke til kommentar
Du skriver ",... i praksis bare AF-objektiver, dvs. fra slutten av 80-tallet, som er brukbare"

Det er nok ikke helt riktig. I hvert fall er det andre som har erfart at det er mulig å bruke manuelle linser, for eksempel:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=13193785

ved å søke litt har jeg funnet at det er det mange flere som bruker gamle linser på sin D70.

Det ser ut til at du ikke har lest det som står i mitt innlegg, evt. innlegget i dpreview, godt nok.

Jeg skrev ikke at det var umulig å bruke manuelle objektiver på D70, men at man ikke kan gjøre lysmåling. Det er en temmelig vesentlig begrensning for de fleste av oss, og gjør at jeg ikke anser dem for å være brukbare i praksis.

I innlegget på dpreview står det ganske riktig:

[...] you dont have metering but everything else works

Med tanke på kompatibilitet med nyere kameraer, kan Nikons manuelle objektiver deles inn i tre grupper:

1. Objektiver fra før ca. 1977 (før AI). Disse kan skade nyere kameraer, da det ikke er utfresinger på blenderringen for overføring av blenderinstilling fra objektiv til kamera. Om man absolutt vil bruke et slikt objektiv på et nyere kamera, kan man saktens file ned blenderringen, men man får ikke lysmåling.

2. AI, AI-S, E-serien og lignende objektiver, uten CPU. Disse kan monteres, men av nyere Nikon-kameraer er det bare toppmodellene som kan gjøre lysmåling. (Hvis Nikon hadde ønsket, kunne det vært mulig å gjøre nedblendet måling uten at produksjonskostnaden hadde vært høyere.)

3. AI-P-objektiver, som har CPU (+ objektiver som er modifisert med CPU). Dette dreier seg bare om noen få.

Lenke til kommentar

LazySod,

Jo da. Det du skriver viser ikke at jeg har lest eller forstått uriktig, hverken ditt innlegg eller innlegget i dpreview.

betegnelsen om hvorvidt det er umulig å bruke eldre linser, har jeg ikke kommentert. Men at slike eldre manuelle linser er brukbare derimot, også i praksis (siden det er noen som faktisk bruker de, ja en sier han til og med foretrekker de),er bevist både av det refererte innlegget i dpreview og mange andre på samme forum.

Når det gjelder lysmåling, så kan det gjøres eksternt.

Ellers så må jeg si meg enig med det du skriver.

Jonny

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...