Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

OSI-modellen : ønsker forståelse


Anbefalte innlegg

Jeg holder for tiden på å jobbe litt med OSI-modellen. I den forbindelse søker jeg derfor hjelp til å få litt mer forståelse for diverse punkter. Jeg har kort oppsummert lagene og definisjonene punktvis. Det jeg lurer på er uthevet med fet skrift:

 

Lag 1 - Det fysiske laget

· Den fysiske koblingen mellom enhetene i nettverket (kabling, plugger og kontakter)

· Opptatt av å sende og motta databits over den fysiske forbindelsen (opptatt av? hva pokker betyr det? har dette laget personlighet?"hobbyene mine er å følge med på sending og mottaking av dataits, ellers så liker jeg også å brodere når jeg har tid")

· Spesifiserer de mekaniske og elektriske grensene for å opprette og vedlikeholde den fysiske forbindelsen (Betyr det spesifikasjonene på kablingen, f.eks at cat 6 kan sende på den og den mhz'en og så og så mange mbit/s? Forklar gjerne nærmere dette med hz på kabler)

 

Lag 2 - Datalink-laget

· Produserer små pakker av de rå bitstrømmene fra det fysiske laget

· Legger til adresse til avsender og mottaker på pakkene

· Inkluderer også feilretting

· Data blir gjengitt feil: laget ber om gjensending

· Data blir sendt for fort: laget roer ned sendingene

 

Lag 3 - Nettverkslaget

· ”Ruterlaget”: Mulighet for å adressere pakker for sending mellom flere og ulike nettverk, og ruter pakkene den mest effektive veien

 

Lag 4 - Transportlaget

· ”Mellomlag”: Skjuler detaljene fra de underliggende lagene for de tre øverste lagene.

 

Lag 5 - Sesjonslaget

· Lar bruker opprette en sesjon/forbindelse

· Sjekker at sikkerheten er så god som den kan bli før forbindelsen opprettes

· Administrerer dialogen på sesjonen

 

Lag 6 - Presentasjonslaget

· Konverterer til et felles format for maskinene som kommuniserer

· Komprimerer/de-komprimerer

· Krypterer/de-krypterer

 

Lag 7 - Applikasjonslaget

· Tilpasser brukeren programmer til nettverket.

· Gjør at programvaren kan utføre tjenester over nettverket

· Sørger for en program til program kommunikasjon (Hva menes med program til program kommunikasjon? Dumt spm: Gjelder ikke de andre lagene lenger da? )

 

Dette ble litt mye, men jeg tenkte det var greit å ta med alt. Rett meg gjerne om det er noe feil info.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I OSI modellen sier man at laget N kjenner grensesnittet til N-1, og tilbyr et grensesnitt til lag N+1.

 

Det fysiske laget kjenner til et kommunikasjonsmedium; en TP- eller Coax-kabel, fiberoptikk, luft for radio- eller lysbølger (laser eller infrarødt). Datalinklaget ønsker å sende bits. Det fysiske laget tar da i mot bits og omformer dem til signaler som kan sendes i det aktuelle mediet. Og motsatt selvsagt. Tar i mot signaler og gjør det om til bits.

 

Når det gjelder applikasjonslaget kan du tenke deg en webserver og en webbrowser. Begge bruker HTTP-protokollen som ligger på lag 7 i OSI-modellen, og all kommunikasjon går via de underliggende lagene. For ordens skyld: Sesjons- og presentasjonslaget brukes ikke i TCP/IP.

Lenke til kommentar
Jeg skjønte ikke helt det med Lag N :p Noen som gidder å forklare nærmere? Jeg har aldri hørt om noe lag N

Det er vanlig å bruke N innenfor mattematikk i generelle formler :p

Litt omskrevet kan du bytte ut N med tallet til ett av lagene i OSI modellen

 

Sitert fra : Feynman

I OSI modellen sier man at laget N kjenner grensesnittet til N-1, og tilbyr et grensesnitt til lag N+1.

Kan vi skrive om til f.eks :

I OSI modellen sier man at laget 4 kjenner grensesnittet til 4-1, og tilbyr et grensesnitt til lag 4+1.

Var det enklere å forstå nå da ?

 

EDIT : LEIF

Endret av ronnyaa
Lenke til kommentar
Hva skal du med hele OSI-modellen?

 

Du trenger egentlig bare skjønne TCP/IP Suiten

Skjønner man OSI er det enkelt å skjønne TCP/IP. Motsatt er verre.

Det var LITT mer forståelig.. men jeg er fremdeles litt mer usikker. Snakker vi BARE om lag 4 her, eller er det helt random?
Beklager min litt matteorienterte forklaring. Jeg skrev N for å indikere at det gjelder alle lagene. Eks. Linklaget (2) kjenner til grensesnittet til det fysiske laget (1). Nettverkslaget (3) bruker grensesnittet til linklaget.
Lenke til kommentar

Hvert lag er avhengig av at lagene nedenfor fungerer, for å si det slik.

 

Hvert lag fungerer ellers helt uavhengig av alle lagene som ligger ovenfor.

 

Se på en rutebuss mellom kristiansand og oslo;

 

Den er for det førset avhengig av asfalt, asfalten må være av en slik kvalitet at den kan brukes til veier (slik det meste asfalt sikkert er). Asfalten i seg selv er ikke noe annet enn asfalt, det er den uavhengig av hva den skal brukse til senere (av høyere lag i osimodellen)

 

Videre er den avhengig av at det lages en vei mellom Oslo og Kristiansand. Veien er avhengig av asfalt (eller selvsagt et hvilket som helst veidekke). Veien i seg selv er en fullverdig vei, uavhengig av hva den skal brukes til.

 

Bussen kjører så oppå veien, den kjører fra rutebilstasjon til rutebilstasjon. Det gjør den uavhengig av hvilke passasjerer som sitter på, og hvilke pakker den kjører. Den er imidlertid avhengig av å ha en vei å kjøre på, (og å veien igjen er avhengig av asfalt etc..)

 

Passsasjerene kjører i bussen, de er passasjerer i seg selv, og kan reise hvor som helst og når som helst, men for å kunne reise med bussen er de avhengig av en buss, (... som er avhengig av en vei, som er avhengig av asfalt, etc...)

 

er kanskje ikke 100% analogt med OSI (antall lag stemmer ikke) men det bør kunne gi deg en ide om hvorfor man snakker om OSImodellen slik man gjør.

Lenke til kommentar
Hvert lag er avhengig av laget over og under seg?

Ja, på en måte. Et gitt lag må kunne kommunisere med lagene som ligger direkte over og under seg. Dersom en protokollstack (unnskyld for norwenglishen) følger OSI-modellen til punkt og prikke skal dette holde: Et OSI-lag skal kun ta hensyn til sine nærmeste naboer, og ingen andre.

Lenke til kommentar
hvert lag er vel nettopp ikke det - det er kun avhengig av laget under seg. (lavere lag)

Vi snakker ikke helt om det samme. Sett at det fysiske laget ikke har forbindelse. Nettverkslaget vil da få vite at linklaget ikke kan opprette en forbindelse. At feilen ligger i det fysiske laget er noe nettverslaget ikke skal hefte seg ved.

Lenke til kommentar

Gøy å se flere som sitter med akkurat dette nå..

 

Jeg har et spørsmål angående plassering av komponenter på de forskjellige lag i OSI-modellen:

Som jeg har forstått modellen til nå er det ca. slik:

 

Hub - "Multiport repeater" (lag 1) og "Managed Hub" (lag 2)

Svitsj - "Store-and-foreward" (lag 2), "Cut-Through" (lag 2), "Rutsj" (lag 3) og "Lag 4-svitsj" (lag 4) Finnes de to siste egentlig?

Ruter - Statisk og dynamisk (lag 3)

 

Hvor kommer egentlig en bro inn i bildet? Hva er en bro(hub/svitsj/ruter/alle)? Har lest side opp og side ned både i nettverks-guide og bøker, men finner ikke noe svar jeg kan si meg fornøyd med.

Lenke til kommentar
Hub - "Multiport repeater" (lag 1) og "Managed Hub" (lag 2)

Managed hub er fortsatt på lag 1. Forskjellen er at man kan sette opp virtuelle LAN, overvåke trafikk, etc.

Svitsj - "Store-and-foreward" (lag 2), "Cut-Through" (lag 2), "Rutsj" (lag 3) og "Lag 4-svitsj" (lag 4) Finnes de to siste egentlig?
Tviler sterkt på at dette er noe. Hva er rutsj?
Lenke til kommentar
Managed hub er fortsatt på lag 1. Forskjellen er at man kan sette opp virtuelle LAN, overvåke trafikk, etc.
En multiport repeater sender ut signaler den får inn til alle stasjonene (OSI lag 1), mens en managed hub kan forstå fysiske adresser (OSI lag 2).
Sikkert bare jeg som misforsto her. Altså en managed hub er på lag 1, men likevel forstår MAC?

 

 

Tviler sterkt på at dette er noe. Hva er rutsj?
Det finnes en kombinasjon mellom en ruter og en bro som kaller Bruter. En Bruter vil route der protokollene støtter det, mens den vil virke som en bro ellers.

 

Lag3 svitsjer (også kalt rutsj) finnes også, men de vil vi ikke komme nærmere inn på enn å si at de kombinerer IP-adresser med tradisjonell svitsjing og dermed får de en meget høy ytelse. Prisen er dessverre deretter også.

 

Lag4 svitsjer er trolig det neste som kommer, men dette er ikke standardisert ennå. En Lag4 svitsj skal kunne adressere applikasjoner direkte og vil benytte seg av TCP-protokollen. Lag3 svitjser eller rutere kan "bare" sende pakker til en bestemt maskin, og så må maskinen se i IP pakken, der TCP-portnummeret ligger, for å finne ut hvor pakken skal. Lag4 svitsjer vil kunne sende direkte til applikasjonen.

Jeg har aldri hørt om noen av disse tre, så derfor spør jeg

Endret av Atanatar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...