Gå til innhold

Mac(intosk) bedre enn pc? lol?


XenTer

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner en som har Macintosh, han har en sånn gjennomsiktige grønne eller hva pokker det er, 400MHz. Han mener den er bedre enn fleste cpuer opptil 800MHz (p3 og duron) Han mener at Mac cpuer er "egentlig" dobbel så raske og at MacOS X er verdens beste operativ system (han ler av linux mener det er drit og at det ikke er brukervennlig) Han sier til og med at pc er tungvinnt og en 4 åring hadde lært ¨å bruke en mac selv. Vi som kjenner han ler av mac pga han må sende den til oslo for å bytte HDD eller RAM. Han sier at han har sett tester der Mac har de beste cpuene på markedet, menne jeg lurer på hva slags tester de kjører da? hehe siden mac kan liksom kjøre samme program som pc.

 

Noen Som har prøvd en mac og kan noe om det? Er det virkelig så "godt" som han påstår?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sitter på en iMac akkurat nå og kan fastslå at OS/X er et meget brukervennlig system. Alt du laster ned pakker seg selv opp mned det samme, alt du bruker til maskinen er helt enkelt "Plug&Play". Det er veldig stabilt og ser ganske bra ut. Om det er verdens beste er ikke opp til meg å bestemme, men det finnes en rekke meget brukervennlige funksjoner. Mac-prosessorer er raskere enn PC-prosessorer, ja, men dette kan ikke jeg så mye om.

 

(PS: Mac suger fremdeles)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-08 23:42, XenTer skrev:


Noen Som har prøvd en mac og kan noe om det? Er det virkelig så "godt" som han påstår?



 

Prøv å åpne et bilde i Photoshop på la oss si 1GB eller noe rundt der. Da viser G3/G4 maskina til Apple rå kraft.

 

/me prøvd mac igjen for 2 uker siden. Damn de _er_ gode.

 

[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-07-09 00:21 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-09 00:19, Anders Leipsland skrev:

Prøv å åpne et bilde i Photoshop på la oss si 1GB eller noe rundt der. Da viser G3/G4 maskina til Apple rå kraft.


/me prøvd mac igjen for 2 uker siden. Damn de _er_ gode.


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-07-09 00:21 ]</font>


 

Vi vet alle at Mac-folk skryter ustanselig over at CPU'en er raskere enn x86-CPU'er, osv. og hvor kjapp de er til Adobe's Photoshop. Men er det noe de kan BRUKES til? For en gjennomsnittlig bruker? Som vil gjøre dem til bedre alternativ enn PC?

 

Og åssen tester de EGENTLIG? Og HVA er brukervennlig med at man må sende fra seg Mac'en sin for å få oppgradert den med ny harddisk, osv.?

 

Såklart, til de som jobber med grafikk (HVORFOR er det med et GeForce2MX med G3'ene?? Det er jo toppen av idioti? 2D-grafikk er'ke så bra på de?) så er nok Mac fint og flott og fantastisk, men det er bare en del av markedet. Hva med andre?

 

 

Jeg har fordommer. Helt klart.

(Gøy å møte deg @ Quart, Anders.)

Lenke til kommentar

Quote:


Jeg kjenner en som har Macintosh, han har en sånn gjennomsiktige grønne eller hva pokker det er, 400MHz. Han mener den er bedre enn fleste cpuer opptil 800MHz (p3 og duron) Han mener at Mac cpuer er "egentlig" dobbel så raske og at MacOS X er verdens beste operativ system (han ler av linux mener det er drit og at det ikke er brukervennlig) Han sier til og med at pc er tungvinnt og en 4 åring hadde lært ¨å bruke en mac selv. Vi som kjenner han ler av mac pga han må sende den til oslo for å bytte HDD eller RAM. Han sier at han har sett tester der Mac har de beste cpuene på markedet, menne jeg lurer på hva slags tester de kjører da? hehe siden mac kan liksom kjøre samme program som pc.


Noen Som har prøvd en mac og kan noe om det? Er det virkelig så "godt" som han påstår?


 

Det stemmer at de prosessorene som sitter i Apple-maskiner er mye raskere enn tilsvarende PC-prosessorer (AMD, Intel Celeron & Pentium) med samme MHz. Om de er dobbelt så raske er sikkert riktig. Tror ikke at det går an å måle helt nøyaktig, for 3D-mark og lignende tester er skrevet for PCer og ikke for Macer. Når man tester hastigheten på Apple-CPUer bruker man for eksempel tiden det tar å utføre enkelte operasjoner på Photoshop mm. Dette er heller ikke helt nøytralt fordi Apple og Adobe har et godt og tett samarbeid.

En annen ting det kan våre verdt å nevne, er at Apple sine CPUer har mye mer cache enn AMD og Intel sine billig-CPUer (Celeron og Pentium)

 

Om OS X er verdens beste OS, kan ikke jeg svare på for jeg har ikke prøvd alle... Men det sies at det er verdens mest avanserte. Og det er et UNIX OS. Det er også helt nytt, i motsetning til Windows som baserer seg på 20 år gammel teknologi.

 

At man må sende maskinen til Oslo bare for å bytte HD og RAM, er bare «tull». Det er like lett som enhver annen PC.

 

Personlig fortrakk jeg PC helt fram til den dagen jeg for alvor begynte å bruke Mac. Før det var ikke engang Mac et alternativ engang. Men nå er saken annerledes, jeg fortrekker Macen og har så og si sluttet å bruke PCen. Jeg synes at alt i Apple sine OS er mye mer intuitivt lagt opp enn i Windows OS (som jeg har brukt i 7-8år, mac i 1år).

Kan nevne at tidligere kunne nye kunder i Apple-butikker låne med seg en Apple-maskin hjem én dag. Hvis de ikke kunne bruke maskinen skikkelig dagen etter kunne de levere den inn til butikken igjen og få igjen pengene. Apple-maskiner er meget enkle å bruke.

 

Ja, jeg mener at Macintosh er like «godt» som han påstår.

Lenke til kommentar

Nesten ingen her på forumet bruker mac (så vidt jeg vet). Her er noen grunner jeg ser på som sannsynlige:

 

[*]Det er vanskelig å overklokke en mac.

[*]De fleste overklokker maskinen sin for å få et bedre ytelse/pris-forhold. Mac er gjerne veldig raske maskiner, men et særlig godt ytelse/pris-forhold har de ikke.

[*]Hvis man f. eks. vil bytte prosessor (noe man seff vil en gang i blandt :smile:), risikerer man å måtte bytte hele hovedkortet..

[*]Det er klin umulig å bygge maskinen sin selv. Vil man forbedre litt på ting, må man gjerne investere 30K i en komplett maskin..

 

Jeg har selv vært borti Mac OSX, og må si at det er noe av det mest intuitive og brukervennlige jeg har brukt. Dessuten er det uten tvil det mest gjennomført estetiske operativsystemet på markedet. Det er i tillegg meget kraftig og stabilt (unix-basert). Det som trekker betraktelig ned, er at OSX overhodet ikke er bakoverkompatibelt med tidligere Mac OS-versjoner. Du må emulere OS 9 for å kunne kjøre "eldre" programmer, noe som selvsagt går betraktelig ut over ytelsen. OSX er heller ikke kompatibelt med vanlige unix-programmer. For å kunne kjøre disse, må du få tak i kildekoden og kompilere dem til OSX. Det er ikke kult.

 

Likevel: Hvis du er stinn i gryn og bare bruker maskinen din til bildebehandling er det ingenting som slår mac...

Lenke til kommentar

Quote:


Likevel: Hvis du er stinn i gryn og bare bruker maskinen din til bildebehandling er det ingenting som slår mac...


 

Å joda, en SGI-maskin. :grin: Men da må du ha masse gryn....

 

Kanskje en svær jævel:

 

 

vis_pic03.jpg

 

 

 

Eller en liten tass:

 

 

fuel_index.jpg

 

 

Weeeee.... kan jeg få...?

 

 

[ Denne Melding var redigert av: C. Alshus på 2002-07-09 01:19 ]

Lenke til kommentar

hm høres ut som mac er veldig godt, men sant? Hva i "#"¤%& skal du med en maskin som klarer åpne og redigere ett bilde 0.3 sec fortere når du kan spille de kuleste og råeste spillene, bruke de fleste programma, investere 5k KR i oppgradering istedenfor 20k til en nye maskin, bygge ut maskinen til det du vil, velge mellom 3 operativsystem, DU KAN TIL OG MED HA ALLE 3 PÅ LIKT OM DU SÅ VIL! ja?

Lenke til kommentar

Ja, hva skal du egentlig med en maskin som er dønn stabil?

 

Bruke den til musikk, videoredigering, grafikk, o.l kanskje?

 

Mac er perfekt for dem som vil ha en maskin som er kraftig og som virker. Slik som musikere, grafikere, osv. Folk som er ute etter å gjøre jobben sin...

 

Har selv både en Powermac G4 og et par PC'er...

Mac'en skal jeg bruke til studio, mens jeg bruker PC til surfing og på jobb.

 

Ta en kikk på de nye Apple serverne; de er konge!

 

Det at det er vanskelig å oppgradere en mac er bare kødd!

 

[ Denne Melding var redigert av: christt på 2002-07-09 01:30 ]

Lenke til kommentar

jaja, spille cs på jobb liksom, jobbe som spill utvikler, sitte og programmere i mac også teste det på PCen etterpå? LOL

Tenk å spille spill (i 3d som mac ikke har så mange av) med ei mus som bare har 1 knapp ! :razz:

Og viss du skulle bytte mus hadde det jo vært surt for deg som fikk den musa med når du kjøpte macen, 500 kr i dass eller noe :]

Tenk på de der designerne mac har! De gjør jo at mac koster ekstra flesk, barna i afrika kunne heller fått litt penger til mat :razz:

Uansett så er dette det råeste toweret: http://www.ibuypower.com/parts/case/clear.htm

Og det har uv lys om du vil da kan du bli brun på leggene av å spille hele natta!!!""¤ :grin:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

uhm, dette med at mac er raskere en pc, ved tilsvarende hastighet er jo en myte. Det finnes jo flere tester hvor man har sammenlignet nøyaktig hvor lang tid fks en dual mac 1ghz, og en dual amd 1 ghz er testet. Programmene som ble brukt var blant annet adobe photoshop og flere "grafiske" programmer. Resultatet var jo at pc'n KNUSTE mac'n. At mac kanskje er mer brukervenlig skal jeg ikke si noe om, men at mac er raskere er bare tull.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...