steinrf Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 hei. Jeg skal hjelpe søsteren til samboeren min med å kjøpe en pc som skal brukes til skriving av masteroppgave i utlandet og til dvd-titting. Den bør være nokså portabel (ikke tung) ha trådløst nett, dvd-spiller og være stillegående (lesesal) Jeg har kikket på Dell Inspiron 510M, da med en Intel® Pentium® M prosessor 715a (1.50GHz, 2MB L2 cache, 400MHz FSB)+ 15.0" SXGA+. Denne kommer på 10.018 inkl. moms og frakt. Er det noen pcer som slår den helt klart? Jeg mener det er et godt kjøp, noen som er uenige? S. Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 http://netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5702 Lenke til kommentar
steinrf Skrevet 25. april 2005 Forfatter Del Skrevet 25. april 2005 den ser bra ut, men hva er bedre med den? Dell har OS inkl. i prisen, den har dvd brenner og skjermen er så vidt jeg kan se den samme. Anbefaler du denne fordi du vet at den er bedre eller hva? Lenke til kommentar
steinrf Skrevet 25. april 2005 Forfatter Del Skrevet 25. april 2005 notebooken veier også et halvt kilo mer... Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Bedre skjermkort. Her ser du skjermkortet til Dell 510m mot R9500 (MR9700 som 1557 har er endel bedre enn det igjen) Og bedre cpu. Lenke til kommentar
steinrf Skrevet 25. april 2005 Forfatter Del Skrevet 25. april 2005 Ser jo overbevisende ut, men grafikk er ikke viktigere enn at den skal vise dvd. Tror det er viktige med vekten og at det er brenner på dell. Vet du om denne notebooken er stillegående? Takk for tips. Lenke til kommentar
steinrf Skrevet 25. april 2005 Forfatter Del Skrevet 25. april 2005 kanskje det er noen som har en isnpiron 510m som kan kommentere den. eller som har den noetbook pcen som kan si noen om den er de stillegående f. eks. Erfaringer generelt. S. Lenke til kommentar
Ggg Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Har 510m! Stillegåande ved normal bruk, ved langvarig høg cpu-bruk er det merkbar men ikkje plagsom summing. (Kun ved biosoppgradering der vifta går på 120% at det er plagsom lyd) Skjermen er god, men pass på å få 1400x1050 på 15". Svakhet ved pc'en er batteriet. 2 timar som ny og nå heldt det vel kanskje ein time. (1 år gammal pc.) I min pc er det 4 cellers batteri, kan få kjøpt 6 og 8 celler og, men det kostar! Ellers er kabinettet av plast og får lett riper om ein ikkje passar veldig godt på. 2 usb-portar kan bli lite for enkelte, dei fleste andre har meir. Pass og på å få nok minne. Eg angrar veldig på at eg har 2x256 i den, skulle gjerne hatt 768 eller 1024 totalt! Skjermkortet er vel på nivå med (ev. litt bedre enn) gf2 mx. Det held til gamle spel og alt av windows/dvd/divX+++ Totalt sett ein god pc, men avhengig av stikkontakt Lenke til kommentar
fredriku Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 kan kommentere en Dell 500m, som jeg sitter på for øyeblikket. Har riktignok bare 256mb ram, 1.4GHz P-M og XGA oppløsning, 80gb disk osv. Og det er kun disken som bråker. Den lager litt støy desverre, men pcen er veldig rolig ellers. Kvaliteten er ganske så grei, og den er rimelig lett! Er faktisk ganske godt tilbud, den er behagelig å ha med seg rundt, og fin og skriv på. Kan ikke annet enn å anbefale den Lenke til kommentar
steinrf Skrevet 25. april 2005 Forfatter Del Skrevet 25. april 2005 man kan velge mellom 4 og 6 cellers batteri uten endring i prisen. Litt merkelig synes jeg, men 6 cellers er vel tyngre siden det ikke koster noe mer. Det skal jo gi over 4 timers batteritid. Takk for gode tilbakemeldinger... Noen andre? Lenke til kommentar
tommynaess Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 (endret) Jeg har 510m med Pentium M 1.6./1024mb ram/40gb harddisk og standard 4-cellers batteri. Om du får med 6-cellers uten pristillegg er det ingen tvil om at du bør velge det. Ellers støtter jeg de som har talt lengre opp. Jeg er spesielt fornøyd med skjermkvaliteten, lavt støynivå og relativt rask brenner (24X CDrw/8X DVD+-) til denne prisklasse laptop å være. Prosessorkraften holder i lange baner for meg; dvs. jeg kan uten problemer ha opp fullversjon av photoshop 8.0 og behandle bildefiler i størrelsesorden 20-30mb, samtidig med å ha musikk spillende i bakgrunnen med Mediaplayer e.l., samtidig ha åpent et vindu med internett - og sjalte mellom disse tre vinduene samtidig med å kunne åpne windows explorer for å bla på harddisk etc. Heller ingen problemer å brenne cd eller dvd samtidig med at internett, og andre programmer brukes samtidig. Nå vet jeg ikke hvor mye ram den konfigurasjonen du vurderer har, men ram er nok viktig for slik "fleroppgavekjøring" Den medfølgende programvarepakken med kontorpakken Works 7.0 (tekstbehandling, regneark, database osv), dvd-visningsprogram, Sonic brennerprogramvare osv. er helt greit brukervennlig og funksjonelt. Til de formålene du nevner i ditt innledende innlegg holder denne maskinen i massevis. Endret 25. april 2005 av tommynaess Lenke til kommentar
terte Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 vurderer denne jeg og, hvordan er designet, ser den noenlunde ok ut? Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 (endret) Jeg er meget fornøyd med den. Så vidt jeg husker kostet den 6600,- da jeg kjøpte den. Betalte riktignok litt mer for å få raskere harddisk, 1450x1050 skjerm og bluetooth. Designmessig synes jeg personlig den ser meget lekker ut Endret 25. april 2005 av Lurifaksen Lenke til kommentar
tommynaess Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 (endret) Designet er helt greit. Kabinettet er riktignok i plastikk...og baksiden av skjermen, dvs. toppen er litt tynn og spinkel. Min oppfatning er at innholdet er bra, mens kabinettet altså er litt svakt. Men sålenge du ikke skal bruke maskina som slagvåpen bør dette holde i lange baner forutsatt normal forsiktighet under transport etc. Farge kan du velge ulike varianter av. Min er sølvgrå. Jeg kjøpte min i starten av januar i år, og betalte 10480,- for min konfigurasjon. Dette var under en kampanje med fri frakt. Mye maskin for en grei pris. Endret 26. april 2005 av tommynaess Lenke til kommentar
_Spook_ Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Tror du skal ta en titt på Dell Inspirion 2200. Nyere teknologi enn 510m og bedre design (syntes nå jeg). Får ganske mye for pengene der. Bedre batteri også. Pass på at du tar med 8-cell Li-Ion batteri. Satt opp en nå med det meste (gikk ut fra maks grunnsystem), kom på 11168,- med frakt og moms. Dell Inspirion 2200 Konfigurasjon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå