Gå til innhold

skjøte/lodde skjermkabel? evt. trådløs?


ludolf

Anbefalte innlegg

Hei, trenger råd fra noen med erfaring eller peiling:

 

Ønsker å koble opp min PC på hjemmekontoret til en flatskjerm på kjøkkenveggen. Vil trekke skjermkabelen i skjult rør, derfor må kontakten skilles fra kabelen for trekking og så settes på igjen. Har fått greie på av PS-data at det skal kunne fås kabel og kontakt i løs vekt for selv-lodding.

Har noen der ute greie på om dette er en god ide, og hvor slikt (løst utstyr) kan skaffes?

Evnt. om det kan la seg gjøre å bruke S-video kabel? Har slik utgang på skermkortet, men er usikker på om det er går å sende databilde signal i den?

En siste utvei kan være trådløs, men finnes egnet utstyr for dette signalet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, S-video overfører nok databilder uten problemer...er jo tross alt det den er til :p

Men, til saken;

Det enkleste er igrunn å bruke en S-Video kabel - iallefall mindre stress med å trekke den.

Men det store spørsmålet blir hvordan skjermkortet kommer til å reagere på det, siden det ikke er noen skjerm koblet til standard-kontakta. (Jeg antar det er slik du har tenkt deg det, altså at bare flatskjermen er koblet til PCen?)

 

Jeg har aldri prøvd detta selv, så jeg er ikke helt sikker. I første omgang blir du antakligvis nødt til å ha både en skjerm koblet til VGA eller DVI-kontakta og flatskjermen i S-video-kontakten, for så å sette opp slik at flatskjermen er skjerm 1 og den andre er skjerm 2. Så kobler du av skjerm 2, og satser på at oppsettet forblir slik. (Detta er bare teori. Kommer helt an på hvilket skjermkort du har).

 

Hvis du er litt elektronikk-kyndig kan du gjerne kjøpe kontakt og kabel og lodde på kontakta. Jeg tror ELFA har noe slikt.

 

Skal du forresten trekke kabelen i eget rør, eller sammen med strømkablene? Hvis sistnevnte, kan det oppstå forstyrrelser pga. magnetfeltet fra strømkablene. Bare en lite OBS på det...

 

*Edit: De eneste trådløse enhetene (sender/mottaker) jeg kjenner til som overfører bilde er ment for mellom f.eks en TV og en tuner. Disse har phono-kontakter (stereo audio+composite) og muligens antennekontakt. Hvordan de funker mellom PC og PC-skjerm vet jeg ikke.

 

Og et litet irrelevant spørsmål; hvorfor i all verden skal du ha en flatskjerm på kjøkkenet? :hmm:

Endret av Peat
Lenke til kommentar

Takk for innspill.

 

Slik jeg har det idag er at jeg har tre skjermer koblet til pc'n på to skjermkort. Tenkte å ofre en av de for flatskjermen på kjøkkenet. Flatskjermen der ute vil være av en type med tuner slik at jeg får tv og pc på kjøkkenveggen. Tenkte å trekke skjermkabelen i eget rør sammen med kabler for mus og tastatur (håper jeg får plass!!). Tastaturet på kjøkkenet vil bli av en trådløs minitype med trackball innebygd slik at jeg slipper mus der ute.

Det var poenget Hårek påpekte jeg var redd for ved S-video, og jeg også trodde nok som Peat sier at trådløse enheter kun er egnet for TV/video (som S-video).

Slik jeg ser det er vel eneste muligheten å lodde på kontakt selv? Men først må vi få tak i varene, og så var det dette med vanskelighetsgraden da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...