Imho Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 (endret) Jeg skjønner ikke etter en slik hendelse at folk ærlig talt kan tro at "sinnsykehus" hjelper? At folk kan tro at etter 5 år på et slik sted blir man helt frisk?Og ikke prøve noe slikt igjen? Edit ; leif Endret 26. april 2005 av Imho Lenke til kommentar
Acrid Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Minst fem år, ikke maks fem år... Og etter det følger lang tids oppfølging. Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 (Personlig mening) Selv mener jeg at straffe nivået i samfunnet Norge er alt for lavt. Drap er drap, det er ikke noe du skal kunne slippe så lett unna. Klager de over at de har psykologiske traumer o.l. fra drapet så sie jeg bare en ting: Kyss meg bak. Jeg har nemmelig 0 sympati for slike ting, man har faktisk valget. Ser intet problem med at de er innvandrere, men er litt enig i at de heller bør tilpasse seg til det Norske samfunn og evt. den 'vestlige måten' å ordne på saker. Det å få lov til å bo her skal ikke være et privilegium ifølge meg. Dette gjelder både for normenn og utlendinger. Utlendinger som ikke har bodd her kan bli kastet ut, og normenn får sitte i fengsel i en god del år. (Minner meg litt om forumet dette ;P) Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 Minst fem år, ikke maks fem år... Og etter det følger lang tids oppfølging. Godt poeng. De 5 årene er ikke domstolens avgjørelse, saken begynte igår og hva dommen blir vet vi ikke. Det var de psykiatrisk sakkyndige som sa han var strafferettslig utilregnelig og vill trenge minst 5 års behandlig. Det betyr ikke at det blir resultatet. Ellers er jeg usikkert på hva jeg mener om dette.Skal man kune straffes for en forbrytelse som man helt klart ikke forstod at man gjorde? Spesielt hvis lidelsen ikke var selvpåført? Jeg mener nok at for eksempel alkoholbruk ikke skal være formildende, men i dette tilfellet er det snakk om en psykisk lidelse som gjerningsmannen ikke er herre over... Geir Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 I dagene før trikkedrapet gikk han rundt og snakket om å ta liv, men ble likevel skrevet ut av psykiatrisk poliklinikk ved Ullevål universitetssykehus. Hvor gal må folk være for at du skal tro at de er det? Må de hoppe rundt i sirkler på stylter i mors undertøy mens de skyter vilt rundt seg? Saken er vel heller at noen enda sykere måtte inn på psykiatrisk. Problemet ligger ikke hos psykiatrisk poliklinikk ved Ullevål Universitetssykehus, problemet ligger i pengesekken. Lenke til kommentar
sveintoreahus Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 (endret) -- Innlegg slettet av moderator -- Endret 27. april 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 (endret) Saken er vel heller at noen enda sykere måtte inn på psykiatrisk. Problemet ligger ikke hos psykiatrisk poliklinikk ved Ullevål Universitetssykehus, problemet ligger i pengesekken. Jeg er litt i tvil om hvor ressursproblemene ligger, men at det kun skal være i pengene har jeg vanskelig for å tro. En del av skylden vil jeg heller legge på de som får pengene. I budsjettet for i år økte vi bevilgningene til psykiatrien med 700 millioner kroner. Vi øker med rundt 700 nye millioner kroner på 2005-budsjettet for å følge opp ambisjonene regjeringen har på området. Jeg har dessverre ikke funnet ut hvor stor denne økninger er i forhold til tidligere bevilgniner. Uansett er det klart at ressursene av en eller annen grunn ikke strekker til. Så over til en annen del av problemstillingen: Det er en vanskelig situasjon når en person med psykiske problemer begår forbrytelser. Man må passe på at straffen blir så høy at "vanlige" personer ikke fristes til å rundlure psykiatrene og dermed få straffelette, på den annen side skal ikke en psykisk syk person bli straffet på samme vis som andre forbrytere. Det er klart at de trenger hjelp mer enn straff. En løsning basert på behandling, og en minimum forvaringstid kan være et alternativ å se på. Det jeg mener er altså at den syke skal få den behandlingen som kreves, men ikke nødvendigvis slippe ut så snart vedkommende regnes som frisk. Denne minste forvaringstiden kan godt ligge en del under det almenne straffenivået for lidelsen. Det kommer av at gjerningsmannen vil føle en sterk urett ved å sone for en straff som ble gjort under en annen psykisk tilstand. Men det skal nevnes at mange vil reagere dersom tiden blir for kort, de færreste liker å tenke på at en drapsmann slipper lett unna, særlig ofrene og pårørende. Om gjerningsmann er norsk eller ikke skal ikke ha noe å si for selve rettssaken, alle har krav på lik behandling. Det er straffeutmålingen jeg synes kan være tilpasset. Vennligst les mine argumenter før du begynner å kritisere denne holdningen. For mange som bor i Norge, og har bodd i Norge i mange år, kan det føles urettferdig om en person kan komme ulovlig inn i landet, gjøre en ugjerning og etter endt soning få oppholdstillatelse. Det mener jeg sender ut et helt signal om hva slags samfunn Norge skal være. Dersom ulovlige innvandrere uten oppholdstillatelse begår et alvorlig brudd på norsk lovgivning (drap, voldtekt, store ran) og blir dømt skyldig, er utkasting et legalt hjelpemiddel vil jeg mene. Saken stiller seg selvsagt annerledes dersom det er personer med oppholdstillatelse, og til sist norsk statsborgerskap De med norsk statsborgerskap er likeverdige nordmenn, og skal ikke risikere en annen straff enn alle andre nordmenn, uansett hvor lenge de har vært norske statsborgere. Personer som har oppholdstillatelse har jeg rett og slett ikke rukket å tenke over, så der stiller jeg meg foreløpig åpen til forslag. Det var en "liten" meningstømming fra min side, ble kanskje en smule langt, men jeg føler at det var viktig å få inn mine synspunkter. Jeg stiller meg selvsagt åpen til debatt, jeg er tross alt ikke demokratiet Norge helt alene. edit: gjærning -> gjerning Endret 30. april 2005 av ZLatzman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå