Gå til innhold

Kommende vannkjølt PSU i bZerk-serien

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette har vært nevnt tidligere her, men vannkjølt PSU fra Microplex kommer om ikke altfor lenge! Les dette her om du er interessert:

At den kommer med såpass høy effekt som 500W er også verdt å merke seg. De fleste vannkjølte PSU'er jeg har sett så langt har to ting som skremmer folk fra å komplettere den vannkjølte kassa si:

- Prisen

- Den relativt lave effekten de har vært tilgjengelig med

Den første vannkjølte PSU'en jeg så hos MP var en Engelking-produsert PSU fra AquaComputer. Den hadde den merkverdig "lave" effekten på 250W, og var ikke i standard ATX-utførelse (den var mye mindre, men kom montert på en bakplate slik at den passet i ATX-kabinetter). I tillegg så kostet den den nette sum av 2000,-

De fleste andre vannkjølte PSU'er jeg har sett rundtom har hatt en merkeeffekt på 300-350W (har sett én på 400W). Dette er i grunn mer enn nok for de aller fleste PC-oppsett, men mange ønsker likevel å ha noe kraftigere, noe jeg har forståelse for. Vannkjølte PC'er er også ofte både overklokkede og spekket med perverst utstyr, og er derfor vanligvis mer strømkrevende enn et helt standard oppsett. Og når man må ut med et par tusen for en slik en, så ønsker man gjerne at den skal være så kraftig som mulig, så man er HELT sikker på at den er tilstrekkelig for all fremtid 

Mange har derfor ikke turt å ta steget mot vannkjølt PSU, fordi de koster for mye og fordi de ikke er 100% sikre på at effekten de leverer vil holde, til tross for at de mest sannsynlig ville holdt i massevis. Og når vannkjølte PSU'er som oftest kun er tilgjengelig i én utgave (ville bare gjort den enda dyrere å ha i flere utgaver), har man ikke så mange valg heller. At den 250W-modellen MP solgte ble utsolgt synes jeg derfor er helt utrolig 

De aller fleste løsningene hittil har også vært modifiserte PSU'er som overhodet ikke er bygget med tanke på vannkjøling fra grunnen av. Engelking-modellen var nok en custom-made sak med påmontert vannblokk, men dette ga den en altfor høy pris til å være aktuell med såpass lav effekt. De fleste andre jeg har sett har vært standard PSU'er der man har montert en ekstern vannblokk på et strategisk sted. Noen har til og med hatt denne blokka på BAKsiden av PSU, slik at man har måttet dra slangene ut bak kabinettet 

Hvis bZerk-PSU'ene er bygd mer eller mindre fra grunnen av med tanke for vannkjøling, og den har vanntilkoblingen på innsiden av PC'n, så vil den nok score høyt hos de fleste. At den i tillegg kanskje blir å koste under tusenlappen, og at den kommer i 500W-utgave, vil nok gjøre den til en storselger  (1000,- er egentlig ikke så himla mye for en viftekjølt PSU på 500W og av god kvalitet heller)

Siden den uansett bare kommer i én utgave, så er det bedre å levere denne med en høyere effekt enn nødvendig for sikkerhets skyld, enn å levere en som er "kraftig nok for de fleste" som kanskje vil skremme potensielle kunder fra å kjøpe den

[..]

--

Tommy

Dette høres jo veldig bra ut...

Det blir sendt oss et eksemplar fra 0-serie produksjon denne uken. Vi skal teste den og hvis alt går bra så skal vi ha dem her i slutten på mai.

Og da er det dermed bare å glede seg til slutten av Mai :thumbup: Blir morsomt å se den endelig prisen, samt noen tester av PSUen.

Alle sitater er hentet fra denne tråden på Microplex-forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...