Gå til innhold

Noen som har byttet vifte på 775 Prescott her?

pcp160

Anbefalte innlegg

Hei.

Merk at jeg spør om noen har byttet VIFTEN, ikke kjøleren.

Jeg kom til å tenke på dette nå fordi jeg har lagd meg en htpc med 3,2Ghz Prescott.

Ettersom den brukes i stua har jeg valgt å stille Q-fan slik at cpu er god og varm.

Den ligger rundt 50 grader og viften går da på ca 2500 rpm helt til cpu kommer over57 grader, støynivået er ikke ille, men kunne vært bedre. Når tempen går over terskel- innstillingen (57 grader) blir det ikke fult så koselig.

Det er altså boxed vifte jeg snakker om, og alle som har hørt en slik på 4500 rpm vet hva jeg snakker om- det er jo et helt sinnsykt lydnivå... :dribble:

Så det jeg da lurte litt på var om jeg skulle forsøke og bytte ut selve viften med en eller annen Papst jeg har liggende. Syns faktisk selve Boxed kjøleren virker ganske bra jeg, men den viftestøyen er jo helt uutholdelig på høyere turtall.

Så er det noen her som har prøvd dette, og fått noen erfaringer på hvordan det virker?

Jeg antar jo at det er selve viften som bråker, men kjølerens utforming vil jo også ha en viss påvirkning på lyden.

Vil gjerne ha meninger, erfaringer og komentarer til dette :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, skal jeg bli den første til å prøve dette, ingen som har tenkt tanken før her?

Satte nylig sammen en A64 3500+, og viften på den er jo omtrent i samme størrelsen, og til tross for at den faktisk kjører 1000 rpm høyere på max er lydnivået mer behagelig. mer lavfrekvent, enn den uling/hylingen Pentium boxed bedriver over 4000 rpm...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+6132

Dersom du har veldig lyst å "mikke" på originalkjøler.. så går jo det selvsagt..

Men det vil uansett koste noe penger(ny vifte.. klemkoblinger.."loddetinn"..etc).. :)

Jeg ville heller valgt å bytte ut originalkjøler med en Artic Freezer 7.. Den er forøvrig meget rimelig med tanke på ytelsen..

Du kan evt. PM'e meg.. da jeg har en til overs.. :)

Lenke til kommentar
TL1000S Skrevet 09/05/2005 : 18:25

Dersom du har veldig lyst å "mikke" på originalkjøler.. så går jo det selvsagt..

Men det vil uansett koste noe penger(ny vifte.. klemkoblinger.."loddetinn"..etc)..

Skjønner absolutt poenget ditt TL1000, men her i huset er situasjonen at jeg fra før har div Papst vifter og loddetinn osv. Jeg er heller ikke noen "neonfreak" akkurat, så tanken var at man sikkert kommer langt med strips og limpistol så lenge utsende ikke er et tema... :whistle:

Har ikke orket og sette igang med dette lille prosjektet enda (er så mye mas og få frem den pc'n der den står :blush: ), men kommer til å gi det en sjangse i alle fall.

Tenker da med en 120mm Papst, og noe ala det Gran3 nevner i innlegget over. Jeg er ikke helt overbevist om at selve kjøleren til 775 er så dårlig som mange skal ha det til, men kanskje tar jeg feil..?

Var derfor jeg syns det hadde vært interessant og høre om noen hadde noen erfaringer med dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...