erot71 Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 Nei, det kan jeg ikke virkelig ikke ! Alle Pcer jeg har sett i det siste har det. Hvorfor er det ingen som skriver om dette her ? Er det bare at dere ikke ser det ? Det må jo være en kjempe stor feil. Alle snakker om : YES ! jeg fikk 5 poeng mer på 3dmark, men hva betyr...når det er et helvete å se på grafikken ? Hvis det er noen som gidder å lese gjennom så kan du lese om saken her(ikke plag meg med at min engelsk er dårlig da...) : http://www.guru3d.com/forum/showthread.php...=&threadid=6972 Her er et lite utdrag: "Righ then people, we obviously don't have the resources to sort this out on our own - it's gonna be down to nVIDIA, ATI, id, Microsoft or some other software company. I'm gonna email PC Gamer, a well respected PC Magazine in the UK - what I could do with is an email off all you posters on here giving details of your systems and the software titles your having prolems with. email them to [email protected] I will compile all the data and forward it to PC Gamer, Microsoft, nVIDIA, ATI and any other company identified. Maybe if we make enough noise about this someone will start to take note. What we could also possibly do is come up with one of those annoying emails that describes the problem and then asks you to email it to all the people you know who play games? Just an idea...? Where are the owners of Gury3D too? Surely they've recognised the size of this post and all the problems? If they ran a feature maybe someone will start taking notice? SO COME ON!! I'm prepared to compile the data - I just need you pissed off guys to mail me the information!! The more pissed off the better!!! JtM. EROT71: Here in Norway we have a law: if we buy something on internet, we can send it back with in 14 days, and get the money back. Ok, I did, I would like to see if the problem was on a ATI card to. I bought a Hercules fdx8500LE, yes it was the same.... But I did some testing on tearing and fps before I send it back. I use the program FRAPS. I found out this: With GF4 Nivida mx440 HZ on monitor 60Hz (Compaq P900 max HZ 120): RTCW 1024x768 32bits; Fps: 50-65 - Tearing Max Payne 1024x768 32bits; Fps 60 - V-sync OK Mohaa 1024x764 32bits; Fps 18-70 - Tearing NHL 1280x1024 ;Fps 20-50 (dizzy-smooth) Ghost Recon 1024x764 32 bits; FPS 60 - V-sync Ok (dizzy-smooth) If I wrote in cfg file(mohaa, RTCS) seta swapinterwal"1" the tearing is gone. V-sync is working ! It never get over 60 HZ. The strange thing is: If I in RTCW turn GL extension OFF, the FPS dropp to max 50, but still I got tearing ! This is really strange, because tearing is: if the FPS get over the HZ on the monitor, so it isnt "normal" tearing... ATI 8500LE: RTCW 1024x768 32 bits; FPS 70-90 - Tearing Mohaa 1024x768 32 bits; FPS 40-90 - Tearing NHL 2002 1280x1024: FPS 40-60, very, very dizzy-smooth, alot more than with the GF4 card. SO: Why is D3D games like NHL2002, Ghost Recon, SOF2 get even more problems with better card, the v-sync is OK ? I found out in direct 3d games: If I turn OFF v-sync in Riva tuner the dizzy-smooth WAS GONE, but I got a kind of "wave" over the monitor when the FPS got high. If I use a GF2 mx200 card in NHL2002 and turn off v-sync in Riva tuner, every thing is GOOD(because the card is so bad that the FPS never get over 25.) If I turn off V-sync in direct3d games like NHL, Ghost Recon the dizzy-smooth is gone, but the tearing is back like in OpengL, but the problem isnt so big in NHL. I have now tryed: about 10-12 PCs, GF2, GF3, GF4, ATI - win98, win2000, winxp. All have it ! Im pissed ! CONCLUSION: You got tearing even if the FPS is under the HZ on your monitor in OPENGL, you can get into the CFG-fil and wrote: seta swapinterwal"1" and the tearing is gone. In D3D: V-sync is working, but it give you a dizzy-smooth picture, you can turn V-sync off with Riva Tuner, and the picture get smooth all the time, BUT you got a "wave" over the monitor and the tearing is back on all lines(vertical). Lenke til kommentar
ronndi Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 hva med å gi oss kortversjonen Lenke til kommentar
Krishell Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 Enig... orker jo ikke lese unøvendig engelsk Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 Har jeg misforstått han rett så er han misfornøyd med grafikken på dagens grafikk-kort. Hvor kravstor kan man være? Eller har han en Pentium 100 MHz med ett Voodoo 1 kort og ikke vet at verden har gått videre? Vel vel... Lenke til kommentar
Zink Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Quote: Den 2002-07-09 00:23, Afseth skrev:Har jeg misforstått han rett så er han misfornøyd med grafikken på dagens grafikk-kort. Forstår 'erot71' slik, at høy 3dmark på GF4 mx440 ( GF2, GF3, GF4 ) og ATI 8500LE er uvesentlig. Dårlig grafikk ved moderat FPS og moirè-lignende tilstander i populære spill. Modifisering av cfg.-filene i OpenGL, og v-sync off i D3D hjelper noe, men langt fra nok. Quote: Hvor kravstor kan man være? Eller har han en Pentium 100 MHz med ett Voodoo 1 kort og ikke vet at verden har gått videre?Vel vel... Misforstå innen grenser da: 'erot71' refererer til 10-12 PC'er. Alle up-to-date og er overrasket fordi problemet svelges rått, siden folk får høy 3dmark. Mener problemet er beskrevet før her, både ang. samtlige mx- og dette ATI-kortet. Likevel er det kurant at dette tas opp igjen, både detaljert og seriøst syns jeg. Lenke til kommentar
Cyrus Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Oki, leste hele posten! Puh... Ser ut som at det meste jeg kunne tenke meg og foreslå er gjort allerede så det er ikke mye jeg kan si om den saken. Jeg har selv en TB@1,5 + GF4 4400 og har ingen av de problemene... Det er bare en ting jeg vil at du skal prøve skru på for eks. 4xAA og se om problemet blir værre eller bedre... Ellers så får jeg ønske deg lykke til! Lenke til kommentar
iGGy Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Heh, en får en viss mistanke om nivået på et forum når folk syter over at den mengden tekst er "for lang" og det atpåtil er engelsk.. uffameg. Uansett: Quote: The strange thing is: If I in RTCW turn GL extension OFF, the FPS dropp to max 50, but still I got tearing !This is really strange, because tearing is: if the FPS get over the HZ on the monitor, so it isnt "normal" tearing... Dette er ikke rart - tearing kan oppstå med 1FPS på en 100HZ skjerm - det er bare svært skjeldent at man legger merke til det. Tearing oppstår når et billedbuffer kopieres til "aktiv" skjerm-bank *samtidig* med at bildet på skjermen tegnes på nytt av skjermen. Dette kan altså skje uavhengig av FPS og oppfriskningshastighet på skjermen. Ved Vsync på kopieres bildebufferet til aktiv skjerm når katodestrålen (erre ikke det den heter) er på vei opp til toppen av skjermen igjen.. ingen mulighet for tearing da. Hvis jeg forstod rett så var problemet lett løselig i opengl-bare sett v-sync (swapinterval) lik 1... ingen tearing. Quote: In D3D: V-sync is working, but it give you a dizzy-smooth picture, you can turn V-sync off with Riva Tuner, and the picture get smooth all the time, BUT you got a "wave" over the monitor and the tearing is back on all lines(vertical). Dizzy-smooth picture? Aldri sett det, aldri hørt om det.... ikke noe problem for meg på min GF1DDR, selv i gamle spill hvor fps'en stanger i Hz'en til monitoren. Vsync off gir seff tearing. "Wave over the monitor" tipper jeg bare er en skikkelig uheldig tearing.. dersom tearingen "treffer" på samme stedet på skjermen hele tiden, kan dette skje. Lenke til kommentar
Cyrus Skrevet 10. juli 2002 Del Skrevet 10. juli 2002 iGGy: Det ser ut som du har litt peil, ta å les hele tråden i liken hans, der er det litt mer detaljert forklart. Å det er ganske mange som ikke har klart å løse dette problemet kanskje kan du? Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 10. juli 2002 Del Skrevet 10. juli 2002 Det er jo kjempelett. Svaret er 19 Lenke til kommentar
enter Skrevet 10. juli 2002 Del Skrevet 10. juli 2002 Den 2002-07-09 09:44, iGGy skrev: Heh, en får en viss mistanke om nivået på et forum når folk syter over at den mengden tekst er "for lang" og det atpåtil er engelsk.. uffameg. ________________________ Forstår ikke hva "en viss mistanke om nivået" betyr. Det som er helt på trynet, er å ikke selv klare eller gidde å forklare problemet sitt på kortfattet norsk, - for så å henvise til linker og sitere lange utdrag. Få litt etikette her da! Det ble et annet sted spurt hva en "bong-kjøler" er, - og svaret var å henvise til en flersidig link. Det er heilt på tryne, lær å snakke eller skrive norsk først. Og å stille spørsmål om ikke flere har skjønt et problem med et så langt innlegg, uten å klare å gjengi problemet, - det er evnefattig, dumt, ja - lavmål. Bedre å holde kjeft. At det så blir henvist til en kjempelang engelskspråklig link eller et like langt engelskspråklig sitat, gjør ikke saken bedre. Om han klarte å stille spørsmålet sitt, - kunne sikkert milelange sitat og linker vært til en viss grad akseptable. :razz: :razz: :razz: [ Denne Melding var redigert av: enter på 2002-07-10 09:43 ] Lenke til kommentar
Lch Skrevet 10. juli 2002 Del Skrevet 10. juli 2002 Quote: Den 2002-07-10 09:23, Dan Hansen skrev:Det er jo kjempelett.Svaret er 19 Hmmm, jeg som trodde det var 42. </OT> Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 10. juli 2002 Del Skrevet 10. juli 2002 Quote: Den 2002-07-08 23:06, Krishell skrev:Enig... orker jo ikke lese unøvendig engelsk nei, huff. det kunne jo hende du lærte noen nye ord.. Lenke til kommentar
iGGy Skrevet 10. juli 2002 Del Skrevet 10. juli 2002 Quote: Cyrus skrev (2002-07-10 09:16):iGGy:Det ser ut som du har litt peil, ta å les hele tråden i liken hans, der er det litt mer detaljert forklart.Å det er ganske mange som ikke har klart å løse dette problemet kanskje kan du? Dessverre - jeg har ingen aning hva probemet kommer av. Utifra noe av det som står der ville jeg tenkt "støy" eller "svært dårlige kabler" eller et skjermkort som var OC'et så mye at det begynnte å slite (uten å faktisk crashe,hmm). Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 10. juli 2002 Del Skrevet 10. juli 2002 hm.. Jeg har akkurat det problemet. SYKT irriterende. jeg har på vsync og AA, apg aperture size er 256mb (Ble anbefalt og ha det dobbelte av størrelsen på Video-rammen). Men fortsatt skjer det. For meg er det sånn selv om det er mindre enn 85fps. Men KUN i medal of honor. Merker det ikke i andre spill. Lenke til kommentar
iGGy Skrevet 10. juli 2002 Del Skrevet 10. juli 2002 Til enter: Det som er helt på trynet, er å ikke selv klare eller gidde å forklare problemet sitt på kortfattet norsk, - for så å henvise til linker og sitere lange utdrag. Pff. Han hadde jo allerede skrevet et innlegg til det forumet som han kopierte hit.. kan skjønne at han ikke ønsket å skrive ett til på norsk. Få litt etikette her da! Det ble et annet sted spurt hva en "bong-kjøler" er, - og svaret var å henvise til en flersidig link. Det er heilt på tryne, lær å snakke eller skrive norsk først. Er det helt på tryne å henvise til en link som forklarer spørsmålet? Dersom jeg noen spør hva noe er, og du får en link som svar, anser du det som dårlig gjort? Synes du det er noen forskjell dersom linken hadde vært til en norsk side? Og å stille spørsmål om ikke flere har skjønt et problem med et så langt innlegg, uten å klare å gjengi problemet, - det er evnefattig, dumt, ja - lavmål. Bedre å holde kjeft. Heh. Seff, spørsmålet/formuleringen var ikke akkurat stjerne, men når folk syter over at det er engelsk og at tom. hans lille innlegg her på forumet er for langt, så... lol? Og hvor bra var egentlig den setningen du nå selv skrev? At det så blir henvist til en kjempelang engelskspråklig link eller et like langt engelskspråklig sitat, gjør ikke saken bedre. Hva har det å si at sitatet eller det linken henviste til var på engelsk? Skulle han oversatt det? Dette er et IT-forum. IT-relaterte ting er ofte på engelsk. Dersom man sliter med å lese engelsk på noe som helst vis, så tror jeg man fort får et problem innen IT. [ endret av iGGy den 2002-07-10 12:04 ] Lenke til kommentar
erot71 Skrevet 15. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2002 enter, det var jo virkelig noen kraftsalver fra deg. Ille hvis du ikke klarte å få med deg problemet, mulig jeg er så opphengt i det at jeg ikke forklarte meg godt nok. Saken er i hovedsak den: I alle OpenGL spill, oppnås Tearing, selv om FPS ligger godt under HZ. Prøvd med GF2,GF3, GF4, ATI win98, w2k, WinXP. Det er mange med samme problem på forumet jeg refererte til. Rart at ikke flere har det her. Håper det hjelper litt. Derfor innlegget ble langt er: 1. Har skrevet om det før her, dere vil alltid ha flere detaljer. 2. Tenkte det var en spennende link for de med problemet 3. Man ser jo fort om dette er noe man har lyst å lese videre om, så er det ikke det, kan man bare stoppe. Når det gjelder at den var på engelsk, joda det var vel som noen av dere skrev, jeg gadd ikke oversette. Pluss at jeg regnet med at det ikke var noe problem for dere som holder så pass mye på med data. Men nå må jeg passe meg, ellers blir jo denne også for lllaaaaaannnnngggg..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå