Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Rekkevidde på hjemmelaget Biquad antenne?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har et standard PCI trådløst nettverkskort med en liten ekstern bordantenne.

Med denne rekker jeg til nabohuset med dårlig signal, mellom 25-30% signalstyrke på medfølgende program.

Hvor mye bedre kan jeg regne med å få dette med en hjemmelaget Biquad antenne?

Regner med den antennen som medfølger ligger på rundt 2-3 dBi, mens en Biquad bør ha over 10 dBi forsterkning.

Kunne tenke meg en antenne som hadde en rekkevidde på ca 2 km mot vanlige trådløse aksesspunkt i fri sikt. Burde ikke en Biquad rekke så langt? Eller er en slik boks-antenne type hermetikkboks bedre?

Hilsen Nettulf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Har et standard PCI trådløst nettverkskort med en liten ekstern bordantenne.

Med denne rekker jeg til nabohuset med dårlig signal, mellom 25-30% signalstyrke på medfølgende program.

Hvor mye bedre kan jeg regne med å få dette med en hjemmelaget Biquad antenne?

Regner med den antennen som medfølger ligger på rundt 2-3 dBi, mens en Biquad bør ha over 10 dBi forsterkning.

Kunne tenke meg en antenne som hadde en rekkevidde på ca 2 km mot vanlige trådløse aksesspunkt i fri sikt. Burde ikke en Biquad rekke så langt? Eller er en slik boks-antenne type hermetikkboks bedre?

Hilsen Nettulf

En hjemmelaget Biquad antenne er selvsagt bedre enn en hermetikkboks elelr pringles.

Siden du skal koble til naboen din, regner eg med at de ikke bor så langt unna, så hermetikkboks eller pringles, gjør nok jobben for deg....regner med ca 20-70% forsterket signal.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Laget meg en Biquad der jeg brukte en stiv kabeltype, slik at den fungerte også som holder for selve antenne elementet. Men da jeg skulle bøye den på baksiden av reflektoren fikk den en litt for skarp knekk, så det gikk sikkert ut over impedansen.

Siden det er et helt stivt rør (rigid koaksialkabel) kan jeg ikke bøye den tilbake igjen.

Fikk bare marginalt litt bedre sigal med denne enn den medfølgende bordantennen ( økte vel fra 30% til 45% signalstyrke)

Nå skal jeg forsøke med en der jeg har montert N-kontakten direkte gjennom reflektor platen, og bare bruker enledere fra kontakten og opp til elementet som ligger 15-16 mm over reflektorplaten.

Håper det er mer effektivt....

Nettulf

Lenke til kommentar

Ikke noe stor revolusjon.... Veldig ustabilt nett, varierer rimelig tilfeldig med hvordan jeg holder antennen, ser ut til å virke mer eller mindre i alle retninger. Og den er fortsatt ikke bedre enn den lille bordantennen

Noen gode tips om hva som kan være feil her?

Bruker PCB både som reflektor, og selve elementet. Burde fungere greit.

Nettulf

Lenke til kommentar

Tror ikke det er andre enden som er problemet. Jeg får jo stabilt svakt signal med den medfølgende, lille bordantennen.

Og da mener jeg at det burde ligge på omtrent fullt signalnivå med en Biquad antenne som er rettet mot det andre nettverket.

Så problemet mitt er vel en dårlig/feil konstruksjon, men skjønner ikke hva det kan være.

Har fri sikt til hundrevis av boenheter innen 1-2 km, og det burde jo være mulig å fange opp noen svake signaler derfra hvis antennen hadde fungert fint.

Bruker ca. 6 meter URM43 kabel, den har noe lavere demping enn vanlig RG58.

Får vel bare prøve videre.

Noen andre som har laget antenne element av PCB (etset printkort)?

Regner med tykkelsen på kobberet ikke har så mye å si, det er vel lengdene på hver side i kvadratet som er avgjørende for at det skal virke.

Og hvor nøyaktig bør avstanden fra element til reflektor være? Ligger på omtrent 15 mm der nå, ser det er flere som anbefaler den avstanden.

Nettulf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...