Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nå øker telenor ut-hastigheten!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bluecom/catch har ca 70k

Dvs at dette er samme selskap (så fall nytt for min del)? har de 70k på deling?

"telernor har resten"

Hva med: tele2, NGT, Lyse, tafjord mimer, tiscali osv?

Endret av gsn
Lenke til kommentar

Noen som har hørt noe fra Tele2, Bluecom?

Fikk dette svaret fra Bluecom igår;

"Det har vi ikke fått noe endelig svar på i fra ledelsen

Så det må vi komme tilbake til.

--

Vennlig Hilsen

Support"

Er jo klart at leverandører som leverer linjer gjennom telenor sine sentraler vil levere tilsvarende hastigheter, til samme; eller lavere priser enn telenor.

Lenke til kommentar
Jeg har ingen planer med å vente et par uker for å se om eksisterende kunder faktisk får oppgraderte linjer, så her er oppropet!

Gi gjerne adressen til deres venner og kjente med Telenor bredbånd.

Tror du virkelig at 330000 brukere kan få dobbel hastighet over natten?

1. De aller fleste sentralene må oppgraderes med nytt utstyr.

2. Om Telenor kunne oppgradere alle ved å trykke på en tast, så ville stort sett alle internettbrukere i Norge opplevd lagg på nettet.

3. Alle eksisterende brukere vil få oppgradert linjen slik som de gjorde sist. Grunnen til at nye brukere får de nye hastighetene er at en montør må inn i sentralen for å aktivere den nye linjen uansett..

Edit: Norge med stor N :blush:

Var litt kjapp med den "par uker", men det jeg mente var at det er jo ikke akseptabelt at bare nye kunder skal få oppgradert linje.

Hvis jeg ikke hører noe fra Telenor på en måned, mens andre har oppgradert linja si skal jeg ringe dem og spørre om det faktisk bare ER nye kunder som får oppgradert linja.

Lenke til kommentar
NGT har ca 100k

Bluecom\Catch har bortimot 70k

Telenor har resten.

det stemmer nok ikke... for da catch kjøpte opp bluecom ble dem nest størst med over 100.000 kunder om ikke flere..

ngt er vel på en pent tredje plass...

grunne til at så mange klager på telenor tror jeg nok er at mange ikke liker måten dem driver på... dem skal altid tømme folk for penger føre dem går vidre med teknologien. som dere ser nå...

dem har vel nesten hatt disse standar linjene lenge...

altså 704/128 - 1024/256 - 2048/256.

med milt sakt dårlig upload.

og nå like føre adsl2 setter dem opp farten..

bare for å drøye til neste år med adsl2 og suge penger ut av folk.

men en ting skal telenor ha og det er at dem har stabile linjer og som er helt OK spilling. og bra support.

Lenke til kommentar

Jeg blir dritforbanna.. jeg kan ikke få 2mbit nå så jeg får 4 mbit når de oppdaterter. Kan hende at jeg sitter med 1mbit enda etter oppdateringen fordi jeg bor for langt fra sentralen. En kamerat som bor like oppi veien kan få 4mbit , som bor nærme sentralen. Helvete..

Lenke til kommentar
Jeg blir dritforbanna.. jeg kan ikke få 2mbit nå så jeg får 4 mbit når de oppdaterter. Kan hende at jeg sitter med 1mbit enda etter oppdateringen fordi jeg bor for langt fra sentralen. En kamerat som bor like oppi veien kan få 4mbit , som bor nærme sentralen. Helvete..

Jeg forstår ikke problemet? Telenor klarer ikke å levere den beste linja til deg? Du tror ikke det er en grunn til det? Hvorfor skal de nekte deg det, om det hadde fungert 100%? De taper jo penger på det?

Tenk litt først, vil du virkelig sitte der med en linje som fungerer 4 timer om dagen? Greit, du har 2 mbit, men det er nere nesten hele tiden? Eller vil du ha en stabil 1 mbit linje?

Lenke til kommentar
Eksisterende kunder flyttes automatisk og gradvis over på de nye produktene, og alle vil ha nye hastigheter i løpet av året.

Det er bra at det kommer.. men jeg synes det er i seneste laget.. og når de sier t "du får det innen 7 måneder" så er det værtfall ille..

Jeg klarte ikke holde meg her.. Du kan jo prøve oppgradere en kundemasse på 300.000 på 1 uke, så skulle man nok sett nettet hadde knelet på direkten! Det er ikke bare å trykke på en knapp vettu så har man oppgradert alle kundene :p Også oppgradering i selve sentralene må til her da det er en drastisk økning i hva nettet skal takle her. Get my drift? Raskt regnestykke sier vel at 300.000 tar ca 5 måneder, så er nok alle oppgradert skal du se :thumbup: Det er mye lettere for en liten leverandør som feks Bluecom/Catch med 50.000 kunder å gjøre endringer på sine kunder, enn på 300.000. Telenor skulle nok ønsket å oppgradert alle kundene i stillhet og sagt ifra med brask og bram den dagen siste kunde var oppgradert, men Telenor har pålagt meldeplikt ved endringer på abonnement så derfor må de si ifra så tidlig..

Så det hjelper ikke å mase denne gangen så lenge ikke sentralen din er klar ;) Du kan jo prøve å klage, men det ender jo bare med at du bruker noen tellerskritt som går tilbake til Telenor anyway, slik at de kan tjene eeeenda mer spenn!

Det er utrolig at så mange forståsegpåere her inne klarer å finne så mye negativt i å få dobbel ned og opphastighet for samme pris :D Slapp av, ADSL2+ og WIMAX og alle slike teknologier er noe flere bredbåndsleverandører planlegger for i fremtiden, men som sagt det er ikke bare å trykke på en knapp :whistle:

Lenke til kommentar
Noen som vet om det virkelig er vanskelig å øke hastigheten på alle linjene om gangen eller om det bare er noe de sier?

Hvis du hadde lest gjennom tråden, eller hvertfall de siste postene, ville du ha fått med deg at en så gedigen oppgradering også krever utskifting av en del utstyr i sentralene, noe som merkelig nok ikke kan gjøres via et tastatur :roll:

Jeg spurte fordi jeg ikke visste, har ikke så mye peiling på slikt, ingen grunn til å bli frekk. Leste igjennom de første postene, men de inneholdt stort sett det samme, orket ikke lese resten.

Lenke til kommentar
Jeg klarte ikke holde meg her.. Du kan jo prøve oppgradere en kundemasse på 300.000 på 1 uke, så skulle man nok sett nettet hadde knelet på direkten! Det er ikke bare å trykke på en knapp vettu så har man oppgradert alle kundene :p Også oppgradering i selve sentralene må til her da det er en drastisk økning i hva nettet skal takle her. Get my drift? Raskt regnestykke sier vel at 300.000 tar ca 5 måneder, så er nok alle oppgradert skal du se :thumbup:

En uke er vel kanskje litt kort tid for telenor.

At infrastrukturen til Telenor må oppgraderes for dette er mulig, men dette er vel ting som skjer regelmessig basert på hvor stor "fyllingsgrad" det er på sambandslinjene og dslam'ene.

Nekter også å tro at dette er noe som Telenor gjør manuelt for hver enkelt kunde (i såfall forstår jeg grunnen til Telenors høyepriser), her ligger det sikkert en batch jobb i bunnen som oppgradere en brukers kategori ett steg opp. Gjøres sikkert på en og en sentral (eller område eller hva enn telenor kaller det) om gangen. Oppgraderingen i sentralene er det Jara (vel et telenor selskap) som gjør. Men denne oppgraderingen er felles for alle som benytter Jara utstyret (blant annet Telenor, Tele2, Start.no, osv) og skal være fullført 1. juni.

Slik jeg forstår det så flytter Telenor Internett (eller Privat eller hva navn adsl biten nå hører inn under for øyeblikket) brukerene opp en ytelse kategori, samt avrunder tallene slik at det høres fint ut, og brukerne som tester hastigheten får bedre ytelse enn de hadde trodd.

Lenke til kommentar
Kanskje?

Så pessimistiske vi var i dag da?

Klart det kjem til og skje.

Tror han mente oppropet mot lang ventetid for oppgradering fra de som ikke vet hvor lenge de må vente.

Etter det jeg kunne se så må eksisterende kunder hos Tele2 binde seg i 12 mnd hos for å kunne få de nye prisene. Kundene må også endre sitt ab. på eget initiativ. Dette synes jeg er for dårlig. Telenor krever ingen ny binding, og alle blir oppgradert automatisk

Endret av asdfgh
Lenke til kommentar

Har vært telenor adsl kunde i et par år nå. Ifjor ble linja mi pumpa opp fra 704kbit til 1mbit. Og utover sommeren blir den pumpa opp til 2Mbit, uten at jeg betaler eller gjør noenting. Dette er akkurat samme greia som sist, man bare venter og så plutselig er det høyere hastighet en dag. Klager ikke jeg. Er ikke så opptatt av upload-hastighet at det gjør noe.

Det står jo i artikkelen at oppgradering av eksisterende kunder vil foregå automatisk. Nøyaktig det som skjedde sist, så jeg ser ingen grunn til å ikke tro på det denne gangen heller.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...